G: Millä nimellä kutsut ruokaa, johon tulee makaronia ja jauhelihaa sekoitettuna?
Olen kuullut puhuttavan makaronimössöstä ja makaronivikkelästä, mutta mitä muita variantteja on?
Bonuksena voit kertoa halutessasi esim. maa- tai paikkakunnan, jos näissä onkin joku alueellinen ero.
Kommentit (194)
Itse en oo koskaan kyseistä ruokaa kokannut, mutta kainuusta kotoisin oleva mieheni esitteli sen Onttolootana. Ei mennyt jatkoon. Ruoka siis, mies meni, mutta onttolootaa ei oo nähty.
Vierailija kirjoitti:
Murumakarooni ruoka, jauheliha paistetaan maustetaan ja kypsennetään.Makaroonit keitetään.Yhdistetään,sekoitetaan ja ketsuppia päälle.
Meillä sanotaan tätä juurikin murumakarooniksi, koska paistettu jauheliha on murua. On tosi hyvää silloin tällöin, mutta ei välttämättä maailman terveellisintä. Pidän enemmän kuin makaroonilaatikosta, jota meillä kuitenkin on useammin.
No, nyt alkoi tehdä tätä mieli. Täytyypä tehdä joku päivä, oon tykänny lapsena ja vieläkin, sekä omatkin lapset tykkää. Silloin tällöin oikein hyvää. Aina ei tarvi niin pingottaa.
Vierailija kirjoitti:
Makaronipata. Jos uunin kautta munamaidon kera,, niin makaronilaatikko. Pohjanmaa.
Tässä oli siis jauhelihaa eli laatikkona lihamakaronilaatikko. On olemassa myös makaronilaatikko mutta, yllätys, yllätys, siihen EI tule lihaa missään olomuodossa. .
Sellaista ruokalajia ei oikeasti ole.
Anti-Bond-pata. Arvatkaapas mikä sen ruoan nimi olisi jos valmistustapa olisi ravistaminen...
Makaronia ja jauhelihaa.
Ei nuo sellainenaan ole mitään enkä ole koskaan syönyt noin. Makaronilaatikon tekisin
Mummoni kutsui köyhänmiehen makaronilaatikoksi
Makaronijauhelihamössö. Tosin itse laitan sekaan aina jotain muutakin, esim paistettua sipulia ja herkkusienä paistettuna tai laiskana päivänä pussin hernemaissipaprikaa.
Makarylliä ja makkaraa. Kaikki lisätään kylmään veteen ja kiehutetaan.
Miettisen makarooni. Pohjois-Karjala.
Ei minulla ole sille nimeä, mutta se on bravuurini.
"Macaroni up to Timo's ass" se on meillä aina ollu
Hieman tuunattuna: Paista jauheiha ja pari herkkusientä pilkottuina, suolaa ja pippuroi ne, lisää hieman vettä ja lihaliemikuutio, keitä makaroni (parasta pätkäspagetti tai spagetti pätkittynä) ja lopuksi sekoita. Tämän ruokalajin nimi on "Satsi" tai kreikkalaisittain "Zatzi". Herkullista. Ja jos jotain vihreää haluat mukaan, niin paistele lihan ja sienten kanssa kesäkurpitsan tai kurkun palasia mukaan.
Vierailija kirjoitti:
No, nyt alkoi tehdä tätä mieli. Täytyypä tehdä joku päivä, oon tykänny lapsena ja vieläkin, sekä omatkin lapset tykkää. Silloin tällöin oikein hyvää. Aina ei tarvi niin pingottaa.
Sama täällä. Tomaattipyrettä voisi hueman lisätä maun ja värin takia. Sipulia.
Meillä tuota "mössöä" sanottiin makaroonipaistokseksi, vaikka ei sitä uunissa kypsennetty.
Herkkumakarooni