Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmeellinen turvallisuudentunne ja hyvä olo, kun aloin heittää kaikki jätteet samaan pussiin mitään lajittelematta

Vierailija
15.04.2018 |

Osaatteko arvata, mistä se johtuu? Itselläni on teoria, mutta kuulisin mielellään muidenkin näkemyksiä

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin siitä, että silloin kun niin vielä tehtiin, olit paljon nuorempi ja turvallisessa tilanteessa elämässäsi. Mutta fiksua tuo ei ole.

Vierailija
2/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin siitä, että silloin kun niin vielä tehtiin, olit paljon nuorempi ja turvallisessa tilanteessa elämässäsi. Mutta fiksua tuo ei ole.

Kyllä, niin itsekin ajattelen.

Olin lapsi 80-luvulla ja elämä oli silloin huoletonta ja helppoa, eikä yksilöä lakkaamatta vastuutettu maailman tilasta. Lapsuuden hyvä olo palasi tämän yksinkertaisen toiminnan myötä, eli kun pitkästä aikaa löinkin kaikki jätteet samaan pussiin. Ensin ruokajätteiden laittaminen muovipussiin tuntui kylläkin omituiselta, lähes rikokselta, mutta vapautuminen seurasi melko pian.

Lapsuudesta palanneen turvallisuudentunteen lisäksi hyvä olo tulee siitä, että jättämällä jätteet lajittelemalla ikään kuin tunnustan luonnon ylivoiman: en pysty tuhoamaan sitä omilla teoillani, mutta se voi kyllä tuhota minut. Olen löytänyt roolini maapallolla. Olen mitättömyys.

Toinen oivallus oli, että ehkä lopulta on tärkeämpää kuluttaa vähän kuin kierrättää kaikki. Lapsuudessani 80-luvulla ruokaa ei ollut niin paljon ja monenlaista kuin nykypäivänä. Kaikki syötiin, ei juuri tullut biojätettä, leivät eivät homehtuneet eivätkä hedelmät nahistuneet, jos hedelmiä edes ostettiin. Siihenhän minun kannattaa ennemminkin pyrkiä, eikä jätteiden lajitteluun.

Muutin ns. korpeen, ja täällä ei ole kierrätysmahdollisuuksia. Voisin tietysti kerätä paperin ja kartongin erikseen ja viedä kaupan pihassa oleviin keräysastioihin silloin kun käyn siellä, mutta kauppa on kaukana, ja paperi- ja kartonkijätettä tulee minulla vähän. Biojätteen keräystä ei ole lainkaan, ei myöskään lasin tai metallin. Jossain päin kuntaa on kuulemma muovijätteen keräyspiste.

Sitten kun palaan takaisin kaupunkiin, alkaa varmaankin taas eksistentiaalinen ahdistus ja pakonomainen lajittelu ja kierrätys (vastareaktiona pakonomaiselle kaukaa rahdattujen herkkujen ostamiselle). Nyt kuitenkin täällä, keskellä luontoa ja hiljaisuutta, on hyvä olla. Tunne, että minä en ratkaise ilmastonmuutosta, eikä minun tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää kun jotkut joilla olisi helppo mahdollisuus lajitella biojätteet, eivät sitä tee. Itse nimittäin olen luonnonystävä ja haluaisin helpon mahdollisuuden lajitella biojätteet, mutta ei ole parveketta eikä hajutiivistä lajitteluastiaa (onko sellaisia keksittykään?), että olisi helppo säilöä haisevia jätteitä pienessä kämpässä eikä tarvisi koko ajan rampata jätekatoksessa.

Vierailija
4/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lajittele muuta kuin sen verran kuin taloyhtiön jätekatoksessa on astioita. En todellakaan rupea kiikuttamaan vaikeasti kierrätettäviä jätteitä kauemmas.

Jos kierrätystä halutaan, se pitää tehdä helpoksi. En ala varastoimaan ja lajittelemaan pienessä kodissani enempää kuin on kohtuullista.

Vierailija
5/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöjuttuja taas. Miksi teet näin huonoja provoja?

Kaikkialla on kierrätyspisteet. Jos käyt kaupassa, vie ne silloin. Varmasti on myös lasit ja metallit ym. Ja korvessa vuosia pihassa. Korvessa jätettä vasta ajatellaankin. Srkajätettä ei juuri tule. Raha motivoi hyvin

Vierailija
6/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla on kierrätyspisteet. Jos käyt kaupassa, vie ne silloin. Varmasti on myös lasit ja metallit ym. Ja korvessa vuosia pihassa. Korvessa jätettä vasta ajatellaankin. Srkajätettä ei juuri tule. Raha motivoi hyvin

Bioska pihassa

Vierailija
7/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää kun jotkut joilla olisi helppo mahdollisuus lajitella biojätteet, eivät sitä tee. Itse nimittäin olen luonnonystävä ja haluaisin helpon mahdollisuuden lajitella biojätteet, mutta ei ole parveketta eikä hajutiivistä lajitteluastiaa (onko sellaisia keksittykään?), että olisi helppo säilöä haisevia jätteitä pienessä kämpässä eikä tarvisi koko ajan rampata jätekatoksessa.

https://yle.fi/uutiset/3-8836653

Muistelen myös lukeneeni joskus jostain kompostiastiasta jota voi pitää vaikka keittiön pöydän alla.

Vierailija
8/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-8836653

Muistelen myös lukeneeni joskus jostain kompostiastiasta jota voi pitää vaikka keittiön pöydän alla.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/06/29/kesatuunarit-matokompostori-ke…

Vierailija
9/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kommentaattori ei ole paljon kotimaan matkailua harrastanut.

Vierailija
10/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kierrätä ollenkaan. Ärsyttää kun siitä on tullut sellanen pakko, syyllistetään jos et kierrätä. Vähän niinkuin vegaanit, mutta pienemässä mittakaavassa. Jos asia oltaisiin tuotu eri tavalla esiin, voisin kiertättää.

Vierailija
11/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti on siellä missä kauppakin

Ja satavarmasti korvessa ei kaikkea lykätä roskapussiin. Mieluiten toimitaan ilman sekajätteen tyhjennystä. Kerätä ja viedään jätepisteeseen

Vierailija
12/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kertaa viikossa kun tyhjentää biojätteet, ei löyhkää, myös silloin kun teen isomman satsin ruokaa, juuresten kuoret.

Harva biojäte haisee niin että heti tarvis viedä.

Vierailija
13/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti on siellä missä kauppakin

Ja satavarmasti korvessa ei kaikkea lykätä roskapussiin. Mieluiten toimitaan ilman sekajätteen tyhjennystä. Kerätä ja viedään jätepisteeseen

Joutiailla jottain tiettää.

Vierailija
14/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, niin itsekin ajattelen.

Olin lapsi 80-luvulla ja elämä oli silloin huoletonta ja helppoa, eikä yksilöä lakkaamatta vastuutettu maailman tilasta. Lapsuuden hyvä olo palasi tämän yksinkertaisen toiminnan myötä, eli kun pitkästä aikaa löinkin kaikki jätteet samaan pussiin. Ensin ruokajätteiden laittaminen muovipussiin tuntui kylläkin omituiselta, lähes rikokselta, mutta vapautuminen seurasi melko pian.

Lapsuudesta palanneen turvallisuudentunteen lisäksi hyvä olo tulee siitä, että jättämällä jätteet lajittelemalla ikään kuin tunnustan luonnon ylivoiman: en pysty tuhoamaan sitä omilla teoillani, mutta se voi kyllä tuhota minut. Olen löytänyt roolini maapallolla. Olen mitättömyys.

Toinen oivallus oli, että ehkä lopulta on tärkeämpää kuluttaa vähän kuin kierrättää kaikki. Lapsuudessani 80-luvulla ruokaa ei ollut niin paljon ja monenlaista kuin nykypäivänä. Kaikki syötiin, ei juuri tullut biojätettä, leivät eivät homehtuneet eivätkä hedelmät nahistuneet, jos hedelmiä edes ostettiin. Siihenhän minun kannattaa ennemminkin pyrkiä, eikä jätteiden lajitteluun.

Muutin ns. korpeen, ja täällä ei ole kierrätysmahdollisuuksia. Voisin tietysti kerätä paperin ja kartongin erikseen ja viedä kaupan pihassa oleviin keräysastioihin silloin kun käyn siellä, mutta kauppa on kaukana, ja paperi- ja kartonkijätettä tulee minulla vähän. Biojätteen keräystä ei ole lainkaan, ei myöskään lasin tai metallin. Jossain päin kuntaa on kuulemma muovijätteen keräyspiste.

Sitten kun palaan takaisin kaupunkiin, alkaa varmaankin taas eksistentiaalinen ahdistus ja pakonomainen lajittelu ja kierrätys (vastareaktiona pakonomaiselle kaukaa rahdattujen herkkujen ostamiselle). Nyt kuitenkin täällä, keskellä luontoa ja hiljaisuutta, on hyvä olla. Tunne, että minä en ratkaise ilmastonmuutosta, eikä minun tarvitse.

Mutta nyt teet pulmaksi sekajäteastian tilan.

Sitä kun ei nykyään pidetä tarpeettoman isona.

Tiesitkö muuten että esim pahviroskiksen tyhjennys maksaa 10€ vs isompi sekajäteroskis 100€?

Eli varaudu kasvaviin jätekustannuksiin/vuokriin tms.

Vierailija
15/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lajittele vaikka on astiat roskakatoksessa. Vastalauseeni taloyhtiön ilmastoihmisten tuomitsevuudelle ja syyllistämiselle. Avatkoon mun roskapussit ja lajitelkoon jos haittaa.

Vierailija
16/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kertaa viikossa kun tyhjentää biojätteet, ei löyhkää, myös silloin kun teen isomman satsin ruokaa, juuresten kuoret.

Harva biojäte haisee niin että heti tarvis viedä.

Laittaa leipä yms pussiin, suu kiinni, tiputtaa siitä roskiin ja pussi muoviroskikseen.

Helppoa.

Vierailija
17/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisellä syyllistämisellä ei kyllä päästä parempaan lopputulokseen.

Pitää ymmärtää ihminen-nimisen eläimen psyykettä.

Vierailija
18/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne jotka eivät kierrätä ovat entisen neuvostoliiton alueelta.

Vierailija
19/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne jotka eivät kierrätä ovat entisen neuvostoliiton alueelta.

Eivät suinkaan. Katsopa maailmaa - globe eli maapallo.

Vierailija
20/25 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en lajittele vaikka on astiat roskakatoksessa. Vastalauseeni taloyhtiön ilmastoihmisten tuomitsevuudelle ja syyllistämiselle. Avatkoon mun roskapussit ja lajitelkoon jos haittaa.

Rohkea vastalause

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi