Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukiolainen kertoi HS:n mielipidekirjoituksessa nuorten naisten häirinnästä risteilyillä – Viking Line kertoo perustaneensa erikoisryhmän, Tallink Siljan mukaan apua laivoilta löytyy aina

Vierailija
15.04.2018 |

Laivayhtiöillä on joitakin mahdollisuuksia puuttua naisten ja tyttöjen ahdisteluun, mutta kaiken kattavaa keinovalikoimaa ei ole kaiken häirinnän poistamiseksi.

Matkustajalaivoilla tapahtuva häirintä nousi esiin, kun helsinkiläinen lukiolainen kirjoitti aiheesta mielipidekirjoituksen:

”Kevään ylioppilaana ja 18-vuotiaana naisena olen ollut mukana lukioristeilyillä. Olen nähnyt, miten monille miesseurueille koko reissun tarkoitus on näyttänyt olevan nuorten tyttöjen ahdistelu ja häirintä”, nainen kirjoitti.

Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd sanoo, että yhtiön on hyvin vaikea puuttua kahden ihmisen väliseen tilanteeseen varsinkin, jos siitä ei ilmoiteta. Hän pitää hyvänä, että asia otetaan esille myös laivamatkustamisessa.

”Ikävää, jos hän on esimerkiksi meidän laivallamme joutunut pelkäämään. Meillä on kyllä henkilökuntaa kuten järjestyksenvalvojia ja koulutettua miehistöä tekemässä kaikkien matkasta turvallisen”, Nöjd sanoo.

”Oli tilanne mikä tahansa, niin henkilökunta kyllä pystyy puuttumaan ja puuttuukin asioihin. Jos asiakas tulee henkilökunnalle kertomaan, että on tapahtunut häiritsevää käytöstä, niin kyllä niihin puututaan siellä paikan päällä.”

Hänellä on muutama vinkki matkustajalle, joka kokee häirintää: Jos omat sanat eivät toimi, niin aina voi pyytää apua laivan järjestyksenvalvojilta, jotka toimivat koko laivassa. Samoin apua voi pyytää laivan infosta.

Samaa sanotaan punaisilta laivoilta. Tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström Viking Linelta sanoo, että kynnys yhteiskunnassa ylipäänsä ilmoittaa ahdistelusta on madaltunut #metoo-kampanjan jälkeen.

”Heti pitää ottaa yhteyttä meidän henkilökuntaan. Meillä on järjestyksenvalvojia, jotka kiertävät laivaa vuorokauden ympäri. Neuvonnassa istuu myös henkilökuntaa ympäri vuorokauden”, Boijer-Svahnström kertoo.

Nöjd puolestaan kyseli asiasta kokemuksia sunnuntaina aamupäivällä yhtiön laivoista, kun HS pyysi aiheesta kommenttia. Hänen mukaansa miehistö ottaa aina vakavasti tällaiset tapaukset ja niihin puututaan. Matkustajien tekemiä ilmoituksia tulee kuitenkin harvoin.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005642821.html

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouria saa vain tyttöjen luvalla, mielellään vasta hytissä. Tätä sääntöä olen itse noudattanut ja hyvin on mennyt.

M44

nää "tytöt" varmaankin yli nelikymppisiä?

Mä olen kyllä mieltynyt vähän nuorempiin, ainakin yhden yön jutuissa.

Mutta kun ne tytöt eivät ole mieltyneet sinuun. Luulet vaan.

Vierailija
22/24 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouria saa vain tyttöjen luvalla, mielellään vasta hytissä. Tätä sääntöä olen itse noudattanut ja hyvin on mennyt.

M44

nää "tytöt" varmaankin yli nelikymppisiä?

Mä olen kyllä mieltynyt vähän nuorempiin, ainakin yhden yön jutuissa.

haha, tottahan toki. alle 40veetä ei ukko saa vaikka ois channing tatumin näköinen. Nuoret naiset ottaa mielummin toimivan seisokin ja nuoren komean miehen.

Juu, juu. Jatka vain tuon hokemista, niin mäkin aion jatkaa nuorten naisten kanssa puuhastelua. :)

M44

Et ole edes vitsikäs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas niitä ärsyttäviä artikkeleja joissa ei ihan kaikkea kerrota kun razisdmus-vaara. Mielikuvaa luodaan että Pena 42v siellä kavereineen näitä teinityttöjä jahtaa.

Vierailija
24/24 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noiden ideakin ole se, että laitellaan lihaa piiloon? Tallink siljan ruskeakielinen perseennuolija nyt on vähän puun ja kuoren välis. Äkkiä häviää miehet asiakkaista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä