Tuntuu toivottomalle - haluan edes kerran elämässäni viedä lapset etelään lomalle
ja säästössä sitä varten on vasta 90 euroa. No, hiljaa hyvä tulee :)
Kommentit (34)
Suosittelen Latvian Jurmalaa! Sinne pääsee halvalla ja siellä on halpaa syömiset sun muut. Mahtavat hiekkarannat!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Kävin ekan kerran etelässä vasta melkein 30 vuotiaana, entä tunne jääneeni mistä paitsi lapsena...
Minä olin jo 35, eikä me tehty koskaan lapsuudenkodissa mitään matkoja. Silloin alkoivat hieman parempiosaiset "kapiaisperheet" jo matkustella auton ja teltan kanssa Pohjoismaissa. Olin kyllä kateellinen, mutta ei minun vahemmat olleet muutenkin matkustavaa tyyppiä. Ap:n lapset kyllä varmaan viihtyvät etelässä, kun ei tarvitse yksin siellä olla. Poikani oli toisella reissulla jo esimurrosikäinen, ja olisi kaivannut seuraa. Sai kuitenkin englannin kielen harjoitusta katsellessaan hotellin aulassa jalkapallokisoja pääasiassa englantilaisten kanssa. Kohtaaminen jättikokoisen torakan kanssa oli varmaan mieleenpainuvimpia muistoja ;)
Jos joku ei tykkää rantalomista, ap ja moni muukin saattaa hyvinkin tykätä! Minulle se ensimmäinen kahlaaminen mereen on aina upea kokemus, en osaa kuvailla edes sitä onnentunnetta! Ikävöin nytkin merta, kuivalla kankaalla kun asun.
Ihmetyttää aina, kun ihmiset vetävät nuo omat "tykkään/en tykkää" -mielipiteensä esiin. Me kun vaan olemme erilaisia, monessa muussakin asiassa.
Olen kuullut hyviä kokemuksia Puolan Sopotista rantakohteena. Jos teillä on auto, niin sinne voisi matkustaa autolla ja säästää siten matkakuluissa.
Kreikan saarille saa edullisia äkkilähtöjä, jos lähtee kesäkuussa tai syyskuussa. Kannattaa varata matkakassa etukäteen ja ostaa sitten edullinen äkkilähtö johonkin lämpimään vähän ennen lähtöpäivää. Ja suosittelen sellaista hotellihuonetta, jossa on keittiö (ns. huoneistohotelli), niin voi itsekin laittaa perillä ruokaa ainakin välillä, niin ei ruokakuluihin mene välttämättä enempää kuin Suomessakaan.
Lisäksi kahden viikon matkat on suhteessa paljon halvempia. Esim. Kreikassa on Suomea halvempi hintataso, niin voi olla niin, että ei se matka paljoa edes maksa, kun perillä syöminen tulee halvemmaksi. Kannattaa myös ostaa valmiiksi Suomesta tarjouksista kaikki rantatamineet, uimapuvut ja aurinkovoiteet, niin ei perillä kulu rahaa niihin.
^Edellinen jatkaa: jos nimenomaan haluatte Etelä-Eurooppaan, niin jättäisin Viron, Puolan ym. johonkin myöhempään ajankohtaan. Nekin voivat olla kivoja, mutta loppujen lopuksi hinnaltaan voi mennä lähelle oikeaa eteläisen Euroopan matkaa. Ja se klassinen "etelänmatka" (hyvässä ja pahassa) on eri juttu kuin joku Viron tai Puolan loma.
Äkkilähtöjen kanssa kannattaa myös olla hieman seikkailumielellä liikkeellä, niin ei tule pettymyksiä. Kannattaa myös vertailla eri sivustojen hintoja. Toinen "rauhallisempi" vaihtoehto on ottaa lennot jonnekin ja vuokrata huoneisto tai huoneistohotelli jonkun sivuston kautta hyvissä ajoin. Sitenkin voi säästää. Tosin lomakohteisiin pääsee halvimmalla ja kätevimmin, kun ostaa viime hetken pakettimatkan.
En koskaan käynyt lapsena rantalomalla, mutta käytiin just Tukholmassa ja lähiseutumatkailtiin. Tajusin vasta aikuisena että syynä oli raha (tai siis sen puute). Ei ollut koskaan semmoinen olo että olisin jäänyt jostakin paitsi ja aikuisena olenkin sitten matkustanut paljon ja päätynyt asumaan ulkomailla.
Älä stressaa siitä, että lapset jäisivät jostain paitsi jos eivät pääse etelään. Laivan pallomeristä ja Serenan-matkoista on ainakin itselle jäänyt ihania muistoja. Samoja juttuja lapset haluaa tehdä oli kohde sitten se Pärnu tai Kreeta, eli uida, leikkiä, syödä herkkuja ja valvoa myöhään. Ulkomaanmatkailu on lapselle ja aikuiselle aivan eri kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie Turkkiin, matkat on halpoja ainakin tällä hetkellä ja all inclusivet.
Tee pitkän tähtäimen suunnitelma. Mieti, mihin haluat viedä ja googlaa netistä, mitä suurin piirtein tulisi maksamaan. Sitten kun sinulla on tiedossa noin summa, jolla pääsisitte reissuun, niin jaa se ensin 12 kuukaudeksi. Jos kuukausisumma tuntuu liian isolta säästää, muuta tavoite vaikka 24 kuukaudeksi.
Kuka hullu matkustaa Turkkiin?
Toinen on Bulgaria.
Hyi hitto.
Mielummin vaikka kreikkaan. Kyllä sieltäkin löytyy halpoja kohteita. Santorinilla ollaan oltu äkkilähdöllä 260€ viikko.
Itse tehtiin salaatit hotellissa ja rantakujalta Kamarista sai Gyroja 2,50€ kappale. Jos rahat tiukassa.Rahaa saa säästöön, kun ei osta mitään turhaa. Itse säästän possuun kaikki kolikot 50 snt pienemmät. Ne minigrippiin, niin kuule siellä paikanpäällä kaupassa ollaan tyytyväisiä, kun saavat KOLIKOITA.
Viissenttiset hankalia, mutta niilläkin kannattaa maksaa kaikki senttimääräiset loput.
Eli, jos summa on 2,90 niin laskee sen 90 snt niillä viissenttisillä.
Turvatarkastukessa vantaalla nauravat aina mun kolikkopusseille. Viissenttiset omassa pussissaan ja muut toisessa.
Ehkä aikuisen näkökulmasta Turkin ja Bulgarian kohteet on pelkkiä turistirysiä mutta kyllä sieltä paljon kivaa lapsille löytyy. Esimerkiksi Bulgarian Albena on lapsiperheelle loistava valinta! All inclusiven saa paljon halvemmalla kuin välimeren maissa ja aurinko paistaa siellä yhtälailla. Päivät kuluu mukavasti altailla tai rannalla ja iltaisin aukeaa oikein lasten unelma kun lämmin ilta hämärtyy ja perheet lähtevät kävelylle tunnelmasta nauttimaan. Joka puolella on erilaisia karuselleja, pomppulinnoja ja muuta tekemistä lapsille. Voi vuokrata vaikka golfkärryn tai lähteä hevoskyydillä tai minijunalla ajelulle. Ihanaa irtojäätelöä myydään kojuista jne. Toivottavasti ap onnistuu tavoitteessaan. Halvimmillaankin etelänlomaan menee kuitenkin aika paljon. Minä suosittelen all inclusivea niin tulee vähän luksuksen tuntua eikä ole sitten huolta rahojen riittämisestä. Ravintolassa syöminen pari kertaa päivässä tulee halvassakin kohteessa helposti kalliimaksi. Käyttörahaa kannattaa siitä huolimatta säästää reilusti. Mieluummin siirtää matkaa kunnes saa tarpeeksi rahaa kokoon. Ei ole kiva sitten perillä jos kovan säästämisen ja pitkän odotuksen jälkeen ei ole varaa tehdä mitään eikä ostaa mitään kun houkutuksia on joka puolella. Säästäessä pitää muistaa huomioida myös muut kulut kuin itse matka ja käyttörahat. Passit maksavat, vakuutus on otettava sairastumisen varalta, kuljetukset kentälle, aurinkorasvat jne
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen Pärnua, kokemus on vastaava, mutta huomattavasti halvempaa. Omalla autolla kun ajatte ja kesällä lapset pääsee laivalle ilmaisiksi. Hotellit, tai huoneistot (huoneisto tulee halvemmaksi, jos muuten olis tarvetta useemmalle hotellihuoneelle) saa sieltä halvalla.
Miksi sulla on niin kova tarve viedä perhe etelään?
Hmm, lapset ei kyl pääse ilmaiseksi...
Jurmala on oikeasti hieno paikka ja yli kahdenkymmenen kilometrin pituinen ihana hiekkaranta. Meidän lapset nautti siitä enemmän kuin Espanjan hotelli+allas lomasta. Tutki vaihtoehtona. Pääsee autolla tai lentäen. Espanjan turisteja täynnä olevat kohteet voi olla pettymys, jos ei ole kokemusta matkailusta ja odotukset suuret.
Halvemmaksihan se melkein tulee mennä vaikka Turkkiin AI-lomalle kuin Suomessa elää sama aika. Jos ottaa parin viikon reissun, sen parempi. Viiden tähden hotellin saa noista halpamaista kesälläkin muutamalla satasella viikko/aikuinen eikä tarvitse tosiaan sen lisäksi käyttää rahaa mihinkään jos ei halua. Just ollaan tänä kesänä menossa 700e per nenä per kaksi viikkoa 4,5 tähden hotelliin AI-paketilla. Virossa on taatusti kalliimpaa.
Ja kyllä kannattaa käyttää lapsia ulkomailla. Jos jäävät lapsena paitsi kaikista ylellisyyksistä, joutuvat aikuisina hirveästi kompensoimaan. Oma kokemus osoittaisi, että lapsena matkustelemattomat ovat aikuisina juuri niitä himomatkailijoita, jotka käyvät neljä kertaa vuodessa ulkomailla, kun on se niin hienoa. Jos taas ihminen on jo lapsena saanut matkailla, ei sen tarvitse välttämättä aikuisena matkustella ellei todella aidosti halua, kun matkailuun ei liity mitään statusarvoa ja maailmaa on nähty jo ihan tarpeeksi.
Priorisointikysymys.