Jos puolisosi kuolisi nyt, miten pärjäisit lasten kanssa?
Onko teillä paperiasiat kunnossa?
Olen joutunut pakon edessä miettimään näitä asioita ja tajunnut, ettei edes avioliitto auta, jos puoliso menehtyy ja on vielä alaikäisiä lapsia. Tässä elämäntilanteessa pitää ehdottomasti olla omistusoikeustestamentti puolison hyväksi ja lisäksi edunvalvontavaltuutus.
Aina annetaan vinkkejä, miten välttyy perintöveroilta, mutta tosiasia on, että monella lapsiperheellä on asuntovelkaa, eikä irrallisia vahavaroja käytössä kovinkaan paljoa. Silloin perintöverotus ei ole ongelma puolison kuollessa, koska ei tarvitse maksaa perintöveroa. Suurempi ongelma on se, pystyykö toinen vanhemmista yksin maksamaan lainat pois ja jos ei pysty, niin onko hänellä oikeus yksin päättää asunnon myynnistä ilman lasten (=ulkopuolisen edunvalvojan, joka maksaa) sekaantumista.
Jos alaikäiset lapset perivät toisen vanhempansa, niin siitä ei seuraa kuin hankaluuksia, mikäli on tarkoitus yrittää säilyttää lasten koti ja elämä samana kuin ennen. Tämä on helposti vältettävissä puolisoiden keskinäisellä testamentilla, johon kannattaa liittää toissijaismääräykseksi lasten perimisoikeus.
Kommentit (51)
Henkivakuutuksella kuitataan perintöverot. En nyt niin ahne ole, että veisin lapsilta perinnön omaksi hyväkseni!
Avioero saattaa taloudellisesti olla pahempi kuin kuolema, kun kaikki omaisuus on jaettava kahteen osaan.
Vierailija kirjoitti:
Avioero saattaa taloudellisesti olla pahempi kuin kuolema, kun kaikki omaisuus on jaettava kahteen osaan.
No kuolleenkin perivät lapset, ei puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Henkivakuutuksella kuitataan perintöverot. En nyt niin ahne ole, että veisin lapsilta perinnön omaksi hyväkseni!
En minäkään ole viemässä lapsiltani perintöä, vaan tietenkin kartutan omaisuutta heidän hyväkseen maksamalla asuntolainan pois. Saavat sitten minun jälkeeni mukavan perinnön itselleen. ap
Paremmin kuin avioerossa. Leskenä saan leskeneläkettä. Avioerossa omaisuus jaetaan puoleksi ja pahimmassa tapauksessa lakimiehet vievät oman osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Toisen kuollessa käy samalla tavalla, ellei ole tehty testamenttia puolison hyväksi. Omaisuus jaetaan kahteen osaan. Puoliso saa pitää oman puolikkaansa ja lapset perivät kuolleen vanhempansa osuuden. ap
Huomattavasti kirjoitti:
Paremmin kuin avioerossa. Leskenä saan leskeneläkettä. Avioerossa omaisuus jaetaan puoleksi ja pahimmassa tapauksessa lakimiehet vievät oman osuutensa.
Ei siinä ole eroa, koska ositus tehdään molemmissa. Ainoa paremmuus on oikeus asua asunnossa.
Taloudellisesti todennäköisesti hyvin, muuten melko heikosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ole viemässä lapsiltani perintöä, vaan tietenkin kartutan omaisuutta heidän hyväkseen maksamalla asuntolainan pois. Saavat sitten minun jälkeeni mukavan perinnön itselleen. ap
Kyllä kyllä. Näitä on nähty. Sitten iloisena leskenä meneekin uudelleen naimisiin ja teet taas keskinäisen omistusoikeustestamentin. Kuolet ensin, miehelle menee kaikki ja lapset jäävät puille paljaille. Tai vaikket tekisikään testamenttia, uusi ukko jää taloosi asumaan, lapset maksavat perintöveron, mutta eivät saa mitään vastineeksi. En ikinä suostu keskinäiseen omistusoikeustestamenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyllä. Näitä on nähty. Sitten iloisena leskenä meneekin uudelleen naimisiin ja teet taas keskinäisen omistusoikeustestamentin. Kuolet ensin, miehelle menee kaikki ja lapset jäävät puille paljaille. Tai vaikket tekisikään testamenttia, uusi ukko jää taloosi asumaan, lapset maksavat perintöveron, mutta eivät saa mitään vastineeksi. En ikinä suostu keskinäiseen omistusoikeustestamenttiin.
Sama, se on lapsille törkeä.
1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut? Minä en pystyisi velkaista asuntoa maksamaan lasteni puolesta ja heiltä perittäisiin lahjaveroa, jos niin tekisin. Lapset menettäisivät kotinsa ja joutuisimme taloudelliseen ahdinkoon, koska vuokra-asuminen on täällä kalliimpaa kuin omistusasunnon maksaminen. Lapsille määrättäisiin lisäksi ulkopuolinen maksullinen edunvalvoja, joka voisi hankaloittaisi asioiden hoitamista. Pahimmassa tapauksessa pankki voisi päättää myydä asuntomme pilkkahintaan. ap
Asumme ulkomailla avoliitossa, olen viimeisilläni raskaana ja ensimmäinen lapsi. Työsopimukseni purettiin raskauden vuoksi, paikalliselta Kelasta en saa mitään joten olen miehen elätettävänä. Meillä ei ole testamentteja tai vakuutuksia. Jos puolisoni menestyisi nyt, jäisin aivan puille paljaille ja luultavasti joutuisin muuttamaan Suomeen lainattuani joltakulta lentolippuihin rahaa. N26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudella omistusoikeustestamentilla ei voi kumota alkuperäistä toissijaismääräystä lasten perinnöstä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuolleenkin perivät lapset, ei puoliso.
Meillä on keskinäinen testamentti lapset perii korkeintaan lakiosan jos toinen kuolee. Lapset perii meidät vasta sitten kun molemmat ovat kuolleet.
Taloudellisesti ihan hyvin pärjäisin. Asumme vanhempieni omistamassa asunnossa, joten sille ei tapahtuisi mitään. Olen varakkaampi osapuoli. Henkisesti olisi tietysti raskasta, varsinkin kun lapsissa on vielä aika paljon "työtä", ovat leikki- ja taaperoikäinen.
Testamentti, alaikäiselle lapselle jää lakiosa, mikä sekin on aika paljon sitten täysi-ikäisenä pesämunaksi.
Koti on jo velaton ja henkivakuutukset irtisanottu. Perintövero ei ole ongelma, ei tarvitse myydä kiinteää omaisuutta niitä varten.
Miehellä on perittyä metsää, mun perinnöt on kiinni kakkosasunnossa ja jakamattomassa (sisaruksen kanssa) kuolinpesässä.
Kummallakin keskimääräinen palkkatulo. Ei huoleta enää.
Tuo henkivakuutus kattoi aikoinaan puolet kodin lainasta ja arvioidut perintöverot. Eli on näitä mitä jos -skenaarioita aina silloin tällöin kartoitettu, ja testamenttiakin lapsen syntyessä muutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut? Minä en pystyisi velkaista asuntoa maksamaan lasteni puolesta ja heiltä perittäisiin lahjaveroa, jos niin tekisin. Lapset menettäisivät kotinsa ja joutuisimme taloudelliseen ahdinkoon, koska vuokra-asuminen on täällä kalliimpaa kuin omistusasunnon maksaminen. Lapsille määrättäisiin lisäksi ulkopuolinen maksullinen edunvalvoja, joka voisi hankaloittaisi asioiden hoitamista. Pahimmassa tapauksessa pankki voisi päättää myydä asuntomme pilkkahintaan. ap
Missä teidän henkivakuutukset? Jos ei pysty asumaan kartanossa, silloin muutetaan asuntoon johon omat rahat riittää, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä toimii, jos lapset ovat jo aikuisia. Alaikäiset lapset eivät pysty maksamaan perintöveroa, eivätkä asuntolainaa. Jätät siis mielummin lapsesi kodittomiksi ja elämään köyhyydyessä, koska mustasukkaisuuksissasi et kestä ajatusta puolisollasi olevan uutta elämänkumppania. ap
Jos puoliso kuolisi niin enhän mä pärjäisi mitenkään. Olisi liian raskasta olla ainoa vanhempi, kaikki se vastuu yms.
Taloudellisesti varmaan pärjättäisiin. Lainaa omakotitalosta on enää vähän ja meillä on pieni henkivakuutus, jonka kuolintapauskorvauksen saajana on tosin omaiset eli osa menis lapsille. Lainaa jäisi ehkä 20 000 euroa, selviäisin siitä, mutta en jaksaisi yksin pitää huolta talosta joten myyntiinhän tämä menisi. Muutettaisiin lähemmäs tukiverkkoja.
Meillä on avoliitto, mies ei omista mitään, elellään mun tuloilla ja pääomatuloilla. Lapset siis peris ne pääomatulot, niitä ei kauheasti ole.... mies omistaa velkaisesta asunnostamme puolet, ei itse maksa sitä..... Se siis menisi myyntiin, ts. lapset perisivät puolet.
Miestä (ja lapsia) elättäisi valtio. Kävin asianajajalla tarkistamassa, olisiko syytä tehdä testamentti, mutta päädyimme siihen, että ei ole. Se voisi myös "lukita" tilanteen sellaiseksi, ettei se olekaan jälkeenjääville edullinen. Tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Mies saisi kuitenkin lasten pääomatulot käyttöönsä ennen näiden täysi-ikää.