Mikä uusi ammatti nelikymppiselle, koulutuksen kesto max 2 v?
Suositelkaa minulle parin vuoden koulutusta. Pitkän sairasloman jälkeen minulla saattaisi olla mahdollisuus kouluttautua uudelleen, mikä koulutus olisi hyvä? Olen työskennellyt mm. lasten parissa ja kaupassa mutta virallista koulutusta minulla ei ole. Mielellään monimuotokoulutus, en sairauden vuoksi jaksa 5 pv viikossa mennä johonkin.
Toiveena sellainen ammatti että voisi tehdä pätkätöitä, osa-aikatöitä tai keikkatöitä tai etätöitä, sillä olen ollut koko ikäni sairas enkä varmasti tästä parane niin että joka päivä pääsisin sängystä ylös. Sen sijaan sitten kun olen paremmassa voinnissa, voin puristaa enemmänkin ja etenkin iltaisin olen paremmassa kunnossa.
Ylioppilas olen koulutukseltani. Kannattaisko hakeutua merkonomiksi? Lastenohjaaja? Tai mitä voisi tehdä edes osin etätyönä vaikkapa ulkomailta? Koodaus?
Kommentit (12)
Jospa kävisit miettimässä asiaa ammatinvalitapsykologin vastaanotolla.
"enkä varmasti tästä parane niin että joka päivä pääsisin sängystä ylös"
Eikö tuo ole melkoinen haaste työllistymiselle? Työnantajan kuitenkin pitäisi pystyä luottamaan siihen, että kun työtä on sovittu tiettynä päivänä tehtäväksi, niin silloin pääset sängystä ylös?
Eli olisiko siis joku freelancejuttu, jota voit tehdä kotona oman aikataulun mukaan?
Hitsaaja tai koneistaja. Nyt on pulaa niistä ja työ on kevyttä ja palkka voi olla hyvä tai parempi kun näissä mitä olet tehnyt. Sekin lisää jaksavuutta ja motivaatiota kun saa sellaista palkkaa millä tekee jotain.
Kerro tarkemmin millaista työtä etsit. Asiakaspalvelua, yksin olemista, tietokoneen tuijottamista? Ei kannata hakeutua alalle missä on sinulle sopivat työajat mutta työnteko yhtä tuskaa.
Voitko kertoa sairautesi rajoituksista jotain tarkempaa?
Toki maailma on täynnä hyvin palkattuja töitä joihin nelikymppinen pääsee suht lyhyellä kouluttautumisella eikä työpaikalle ole pakko mennä jos ei huvita.
Työttömät ovat vain niin tyhmiä etteivät hakeudu niihin.
Mitään näitä ammatteja ei pahemmin etänä tehdä eikä opiskella 😂
Kiitos paljon vastauksista. Kaipasin jotain heittoja töistä joita en itse tulisi ajatelleeksi, kuten tuo koneistaja. Lueskelin siitä mutta ei sovi minulle, kuten ei hoitoalakaan. En pysty tarkkuuteen, saatan olla kömpelö enkä halua suurta vastuuta. Koulunkäyntiavustaja tosiaan voisi olla eräs vaihtoehto, sellaisena olinkin joskus harjoittelijana. Voisikohan sitä tehdä osa-aikaisesti, se nimittäin sopisi tosi hyvin. Täällä pääkaupunkiseudulla saattaisi päästä keikkailemaankin.
Minulla on monia sairauksia, fyysisiä esteitä on että en pysty pitkään istumaan. Olen ennen sairaslomaa tehnyt osa-aikatöitä ja hoidan kyllä sovitut työt reippaasti. Mutta 5-päiväisesta viikosta en suoriudu kuin ehkä tilapäisesti. Tulen toimeen osa-aikatyöllä, kuluni ovat pienet. Sairaslomaa edeltävissä paikoissa ei ole enää töitä tarjolla. Voisin toki hakea, ja ehkä haenkin esim. vuokrafirmoihin mutta kun kerran olisi tarjolla mahdollisuus kouluttautua niin minusta se kannattaisi käyttää hyväksi.
Ammatinvalintapsykologilla tosiaan pitää käydä, mutta vielä en ole työkkärin asiakas.
lähi hoitaja.