Ulosmittaus ja keikkatyöt
Miten menee ulosmittaus keikkatyön palkasta? Haluja on maksaa velka pois mutta välillä ei kuussa jää millään käteen edes suojaosuutta.
Esim. Viime kuussa 15.3 käteen jäi 600e ja 30.3 510e. Minulla on 2 lasta joten suojaosuus päivää kohden 38e.
Kun taas helmikuussa 14.2 800e ja 28.2 0e.
Palkka siis maksetaan 2:n viikon sykleissä mutta välillä ei kuussa toiseen tiliin ole tuloja ollenkaan. Kuinka ulosmittaus suoritetaan tässä tapauksessa?
Kommentit (6)
Jos ei ole säännölliset tulot, ulosmitataan aina 1/3 osa palkasta eikä huomioida suojaosuutta.
Hae toimeentulotukea niiltä kuukausilta, joilta et saa edes suojaosuutta. Ulosmittaus on hyväksyttävä meno, vaikka muu velkojen maksu ei ole.
Sinun kannattaisi tehdä keikkatöiden osalta sopimusta ulosoton kanssa, että maksaisit ulosottoon menevän osan jälkikäteen. Jos pystyt pitämään raha-asiat kunnossa, niin ei pitäisi olla vaikeaa.
Multa ei oo ainakaan ulosmitattu mitään kun oon nyt vajaan vuoden ollut osa-aikatyössä siten että teen kuukaudessa 6-8 päivää sijaisuutta. Tulot on semmoiset että saan soviteltua työttömyyspäivärahaa ja satunnaisesti olen oikeutettu myös toimeentulotukeen joten minimituloilla elämme edelleen niin kaiketi sen vuoksi ei ole missään vaiheessa ollut edes puhetta että näistä tuloista ulosmitattaisiin jotain.
Jos teet keikkatyötä ja saat työmarkkinatukea, eikö sekin oteta tulona huomioon?
Työmarkkinatuki on tuloiksi laskettavaa
Silloin ei käsittääkseni ulosmitata mitään, jos tulot jäävät alle suojaosuuden. Koska ulosmittaushan tehdään suojaosuuden ylittävästä tulosta. Toki varmasti voi sopia uo-miehen kanssa muutakin, mutta pienillä tuloilla tuskin kannattaa lähteä siihen, että vapaaehtoisesti maksaa tietyn summan kuussa.