huoli laiskasta kohdusta, vastatkaa pliis jos osaatte!
(oon marmattanut aiheesta täällä kai ennenkin, mutta asia oikeesti vaivaa mua. koittakaa kestää..)
eli, mulla on kokemusta yhdestä synnytyksestä, eikä se mennyt ihan putkeen. synnytys käynnistyi vesien menolla, eikä supistukset alkaneet ainakaan seuraavan vuorokauden sisään, jolloin ne sitten minun pyynnöstäni käynnistettiin (eli en tiedä koska olisivat alkaneet jos olisi jääty odottamaan). avautumisvaihe menikin vauhdilla ja periaatteessa ihan ookoo.
ponnistusvaiheessa supistelu loppui taas (josko lääkkeen teho haihtui tms.) ja kohtu heitti kätilönkin arvion mukaan täysin vapaalle, eikä synnytys meinannut edistyä millään. tunnin hyödyttömän ponnistamisen jälkeen lapsi autettiin imukupilla maailmaan.
minulle jäi siis semmoinen kuva tapahtuneesta, että mun kohtu oikeesti lepäili vaan laakereillaan eikä osallistunut koko tapahtumaan millään lailla. ja itseasiassa nyt kun ajattelen, niin myöskään raskausaikana mulla ei ollut mitään harjoitus- eikä muitakaan supisteluja, ei ainakaan mitään niin tarkkaa että olisin osannut sanoa että tämä on nyt sitä.
huolenaiheeni onkin nyt se, että kun mulle on kerran käynyt näin, niin onko todennäköisyys vastaavan tilanteen toistumiseen mitenkään kohonnut? joo mä tiedän että jokainen synnytys on yksilö ja vaihtelu suurta, mutta en mahda sille mitään että asia huolettaa :/
olen puhunut asiasta erään aiemmin neuvolalääkärinä työskennelleen tuttuni sekä oman gynekologini kanssa, mutta kumpikaan ei oikein edes älynnyt kysymystä (tai sitten mun huoli on oikeasti ihan tyhmä). mun ajatuskulku kuitenkin menee niin, että olisiko se mahdollista että tämä " laiskuus" on ihan olemassa oleva ominaisuus mun kohdussani, eikä vaan mikään tapahtumien summa tämän vielä ainoan synnytykseni yhteydessä.
osaatteko kukaan sanoa mitään? en kaipaa niinkään lohtua tai rohkaisua, kuin ihan oikeaa näkemystä siihen, että onko kuvaamani kaltaisen synnytyksen jälkeen yhtään normaalia todennäköisempää että vastaava toistuisi.