Ensimmäinen yö ilman Ketipinoria, en nukkunut sekuntiakaan
Olen syönyt Ketipinoria kohta kolme vuotta annoksella 25-200 mg unta antamaan. Muutaman yön olen ollut ilman ja kertaakaan en ole nukkunut silmällistäkään. Viime yön valvoin taas kokonaan. Pelkään tosissani etten tule pääsemään tuosta myrkystä ikinä eroon! Olen lihonut lääkkeen aloituksen jälkeen 25 kg enkä ole koskaan ollut näin iso! Olen yrittänyt laihduttaa mutta nälkä on jatkuva ja mätän jatkuvasti liikaa ruokaa enkä pysy suunnittelemissani ruokamäärissä. Kukaan päässyt tuosta p*skasta eroon?
Kommentit (5)
Mä en osaa sua valitettavasti auttaa mut jos yhtään lohduttaa, niin voin kertoa että olen samassa tilanteessa. Psykologi oli vähän sitä mieltä että mulla on henkinen riippuvuus Ketipinoriin eli unen saannin vaikeus ilman Ketipinoria johtuu siitä että jos kokeilen olla ilman, alan stressata unen saantia ja silloin ei uni ainakaan tule. Mutta kerran kävi niin että ihan todella unohdin ottaa Ketipinorin. Mietin yöllä sängyssä miksi uni ei tule ja aamullakin asia mietitytti. Sitten muistin että Ketipinor oli jäänyt ottamatta. Tuolloin ymmärsin että kyllä se taitaa kuitenkin enemmän fyysinen riippuvuus olla. Mietin kans tuota että pääsenköhän tuosta ikinä eroon.
Mun annostus oli pitkään 50 mg/vrk mut sitten uusi työterveyslääkäri kertoi että sama hoitovaste tulee 25 mg/vrk annostuksella ja hyvin on toiminut se neuvo eli 25 mg/vrk riittää ihan mainiosti. Tuo mainitsemasi 200 mg kuulostaa aika isolta. Teetkö siis niin että otat ensin 25 mg ja siitä sitten nostat annostusta jos uni ei ala kuulua?
Vierailija kirjoitti:
Mä en osaa sua valitettavasti auttaa mut jos yhtään lohduttaa, niin voin kertoa että olen samassa tilanteessa. Psykologi oli vähän sitä mieltä että mulla on henkinen riippuvuus Ketipinoriin eli unen saannin vaikeus ilman Ketipinoria johtuu siitä että jos kokeilen olla ilman, alan stressata unen saantia ja silloin ei uni ainakaan tule. Mutta kerran kävi niin että ihan todella unohdin ottaa Ketipinorin. Mietin yöllä sängyssä miksi uni ei tule ja aamullakin asia mietitytti. Sitten muistin että Ketipinor oli jäänyt ottamatta. Tuolloin ymmärsin että kyllä se taitaa kuitenkin enemmän fyysinen riippuvuus olla. Mietin kans tuota että pääsenköhän tuosta ikinä eroon.
Mun annostus oli pitkään 50 mg/vrk mut sitten uusi työterveyslääkäri kertoi että sama hoitovaste tulee 25 mg/vrk annostuksella ja hyvin on toiminut se neuvo eli 25 mg/vrk riittää ihan mainiosti. Tuo mainitsemasi 200 mg kuulostaa aika isolta. Teetkö siis niin että otat ensin 25 mg ja siitä sitten nostat annostusta jos uni ei ala kuulua?
Alkuun uni ei tullut pienemmällä määrällä joten sain luvan lääkäriltäni ottaa 200 mg. Siitä olen vähentänyt ja nyt annos 50 mg. Tosin aina jos lähden ulkomaille/yökylään, otan vähintään 100 mg sillä tuo 50 mg ei riitä. Esim ensi viikolla lähden jenkkeihin ja tiedän faktaksi että jet lag vaikuttaa muhun todella paljon ja tarvitsen isomman annoksen. Ap
Kaikista psyykenlääkkeistä tulee vieroitusoireita, ja kaikissa nukuttavissa lääkkeissä yksi vieroitusoire on unettomuus. Älä jatka enää valvomista, ota lääke uudestaan käyttöön ja lopeta käyttö annosta hitaasti pienentämällä. Pitkästä valvomisputkesta menee psykoosiin ja sitten saat entistä vahvemman lääkityksen.
Se on kyllä kumma että bentsoja tai z-lääkkeitä on vaikea saada koska "niihin jää koukkuun" mutta sitten määrätään esim. tuota ketipinoria unettomuuteen.
Lääkeinfosta löysin:
Jos äkillisesti lopetat Ketipinorin käyttämisen, sinulla saattaa esiintyä unettomuutta, pahoinvointia, päänsärkyä, ripulia, oksentelua, heitehuimausta tai ärtyvyyttä. Ennen lääkityksen lopettamista annosta tulisi vähentää asteittaisesti lääkärin ohjeen mukaan.