Olenko onnekas kun on kohtu tallella vaikka olen kohta 45v?
Tuntuu että monella yli nelikymppisillä naisella se on poistettu.
Kommentit (24)
Ei kai kohtua enää poisteta muilta kuin lestoilta.
Mitä ihmettä? Eikö suurimmalla osalla naisia ole kohtu, vaikka olisi 60v tai 90v. Näin on ainakin omassa tuttavapiirissä ja olen 50v.
Mitä? En tunne ketään jolta olisi kohtu poistettu. Miksi se pitäisi poistaa, ellei ole jotain syöpää tai jotain? Olen yli 4-kymppinen.
Monella? En tunne ainuttakaan, ja olen sentään 54-vuotias.
Eivät lääkärit suostu kohtua poistamaan, jos ei ole mitään vaivoja, ts. kohdunlaskeumaa, niagara-vuotoja tai kasvaimia, joita ei saada muuten pois. Kohdunpoistossa on omat riskinsä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä? En tunne ketään jolta olisi kohtu poistettu. Miksi se pitäisi poistaa, ellei ole jotain syöpää tai jotain? Olen yli 4-kymppinen.
No kyllähän niitä poistellaan syystä jos toisestakin. Endometrioosi, myoomat ja jopa syövän ennaltaehkäisynä jos sattuu jonkun paskan geeivihreen omaamaan. Tosin ei se silti kyllä nyt niin yleistä ole, että jonkun pitäisi vauvapalstalla omaa tervettä kohtuaan taivastella. :D
Kohtu minullakin tallella ja olen yli 60 v.
Olenko onnekas, kun mulla on molemmat jalat, vaikka monelta amputoitu?
Minulta poistettiin 40-vuotiaana myoomien vuoksi. Elämä on ihanaa, ei vuotoja eikä kipuja. Eikä varsinkaan pelkoa raskautumisesta.
Et mitenkään muita onnekkaampi. Ei se kohdunpoisto nyt niin yleistä ole. Omanikin on vielä tallella ja olen sinua vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko kohtu poistaa? Olen samaa ikäluokkaa ja kohtu on, mutta en tee sillä enää mitään. Pienenisikö maha, jos kohtu poistettaisiin?
Ei pienenisi. Jos nyt vaan koittaisit laihduttaa tai treenata vatsalihaksia. Se kohtu on korkeintaan nyrkkisi kokoinen ja takaviistossa.
Vierailija kirjoitti:
Minulta poistettiin 40-vuotiaana myoomien vuoksi. Elämä on ihanaa, ei vuotoja eikä kipuja. Eikä varsinkaan pelkoa raskautumisesta.
Mulla on tämä sama hoitunut ihan Mirenalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän niitä poistellaan syystä jos toisestakin. Endometrioosi, myoomat ja jopa syövän ennaltaehkäisynä jos sattuu jonkun paskan geeivihreen omaamaan. Tosin ei se silti kyllä nyt niin yleistä ole, että jonkun pitäisi vauvapalstalla omaa tervettä kohtuaan taivastella. :D
Se on ihan eri juttu. Jos kohtu poistetaan sairauden tai elämänlaadun parantamiseksi, siihen varmasti on vahvat lääketiett.syyt ja se on ok.
Puistattaa ajatus, että se tehtäisiin huvin vuoksi, ainakin jos se tehdään julkisella, kun sillä ei enää ole "käyttöä".
Ei sillä mitään virkaa ole jos ei lapsia enää tee. Eikä se poisto tee yhtään vähemmän naiseksi vaikka jotku vanhat juhlii ja nälvii niille joilta poistettu, että heillä sentäs on kohtu tallella. Ihme uskomuksia kuulee nykypäivänäkin aikuisten suusta.
Perehdy kohdunpoiston haittoihin 14/15. Kohtu ei ole turha, sillä on useampi funktio. Itse olen 56-vuotias. Kohtu on tallella ja ei niin minkäänlaisia ongelmia. Hyvä parisuhde jne. Olen onnekas .
Vaikka kohdun tehtävät lisääntymistarkoituksessa olisi täytetty, sillä on tehtävänsä lantion tukirakenteena. Kohdunpoiston jälkeen virtsarakon ja peräsuolen laskeutumien riski kasvaa huomattavasti. Kohtua ei pidä poistaa jos ei siihen ole selkeää tarvetta (esim. syöpä). Nykyisillä hoidoilla (hormonikierukka, lämpökäsittelyt) saadaan kuriin suurimpia sellaisista oireista jotka ennen johtivat kohdun poistoon. Ehkäisytarkoituksessa kohtua ei poisteta koskaan. Jos pitää saada aivan pomminvarma ehkäisy, silloin poistetaan munatorvet ja munasarjat, ei kohtua.
Olen miettinyt että poistaisin kun en jaksa menkkoja ja paino voisi vähän pudota ja vatsa pienentyä. Mutta sitten jos haluankin hankkia lapsia voi olla vaikea laittaa uudelleen paikalleen?
Minulla on vielä pää jäljellä vaikka olen 55v. Olenko onnekas?
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä mitään virkaa ole jos ei lapsia enää tee. Eikä se poisto tee yhtään vähemmän naiseksi vaikka jotku vanhat juhlii ja nälvii niille joilta poistettu, että heillä sentäs on kohtu tallella. Ihme uskomuksia kuulee nykypäivänäkin aikuisten suusta.
Missä ihmeen maailmassa kirjoittaja elää?
Kannattaisiko kohtu poistaa? Olen samaa ikäluokkaa ja kohtu on, mutta en tee sillä enää mitään. Pienenisikö maha, jos kohtu poistettaisiin?