Miksi joillakin ihmisillä ei ole kunnianhimoa?
En nyt tarkoita työelämää, vaan varsinaisesti siihen liittymätöntä. Ei minkäänlaista halua elää mukavammin, vaikka helpot mahdollisuudet siihen olisi. Esimerkkitilanteena niinkin pieni, kun olin ystäväni kyydissä autossa ja hän soitti mielestään huonoa radiokanavaa. MIKSI hän ei sitten ikinä vaihda sitä!? Hän vaan sanoi "en mä nyt oo sitä viitsiny vaihtaa, en mä edes tiedä mitä kaikkia on". Miksi ei ole minkäänlaista intoa tutkia omaa identiteettiä ja valita radiokanava sen mukaan, jolloin se tuntuisi omalta? Toki dynaamisesti kanavaa voi vaihdella tilanteen ja identiteettikehityksenkin mukaan. Tuntuu olevan Suomessa ihan laaja ajattelutapa, "tällaista tämä nyt on". Ulkomailla tehdään hienoja keksintöjä ja ihmiset ovat kiinnostuneita toisistaan ja ympäröivästä maailmasta, ja ympäröivässä todellisuudessa kyetään näkemään aina uutta ja uutta kiinnostavaa. Miksi Suomessa nyhrätään?
Kommentit (36)
Vvaarallista ruveta ajaessa etsimään radiokanavia, ja ehkä kaveriasi ei niin paljon kiinnosta radio, kunhan on jotain taustamelua. Enkä minäkään tiedä miten autossani laitetaan pikavalinnat kanaville. Minulla on kyllä kaksi kanavaa joita joskus kuuntelen. Etsin siis kanavan manuaalisesti jos kuuntelen jotain. En vaan jaksa panostaa tuollaisiin asioihin. Kärsin pitkään unettomuudesta, nykyään nukun lääkkeen avulla mutta motivaatiota ei paljon ole vapaa-ajan juttuihin jotka parantaisivat elämää mutta eivät ole välttämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole mistään pakonomaisesta paremman tavoittelusta, vaan siitä että ei jäisi tarkoituksella huonoon tilanteeseen, jonka korjaamiseen tietää keinot.
Sipilä on tehnyt tuhoa, jota ei voi korjata.
Juuri tästä tasosta pitäisi päästä ylöspäin. Tuo on vain tekosyy. Kykenevä ihminen pystyy olemaan onnellinen. Valtio on vain valtio, ja se pitää ajatella vain sen vaatimalla tasolla, ei liian hallitsevana osana elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa suomalaisilla ei mukamas oo kunnianhimoa. Yksi hyvinvoinnin kärkimaa. Revippäs siitä kunnianhimoa.
See on yleisten mitta-arvojen perusteella näin. Minuusta kestävälle pohjallle tulisi kaiken rakentua.
Niin eikä keekereiden verelle. Ehtyvä luonnonvara.
EN olee rasissti mutta sanotaaan kokemuksen pohjalta niin sellainen aimo aavistus siitä jokseenkin käväissyyt tuossa mielen pälllä tässä elämän jokseenkin vaikean sellaisen. Enn lukitse mitään vastausta, muttaa on osviittaa siitä totuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kurkottaa kuuseen, kun katajassa on sentään marjoja?
Aivan, varsinkin kun niistä marjoista tehdään (maustetaan) giniä ja katajan tuoksukin on parempin kuin kuusen.
Vierailija kirjoitti:
En minä tarkoittanut kunnianhimolla sitä mitä yleensä, ja mielestäni kerroin sen aloituksessa!
Ap
No lopeta sitten termien väärinkäyttö, jooko?
Vierailija kirjoitti:
En minä tarkoittanut kunnianhimolla sitä mitä yleensä, ja mielestäni kerroin sen aloituksessa!
Ap
Miksi ihmeessä sitten kirjoitit kunnianhimosta, kun tarkoitit jotain ihan muuta?
Mistä ihmeen ulkomailla olevasta suuresta kunnianhimosta puhut? Tavallisia tallaajia ainakin täällä Euroopassa. Vaikkaripaikka kun saadaan, niin siinä pysytään. Ehkä Aasiassa asiat on toisin?
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeen ulkomailla olevasta suuresta kunnianhimosta puhut? Tavallisia tallaajia ainakin täällä Euroopassa. Vaikkaripaikka kun saadaan, niin siinä pysytään. Ehkä Aasiassa asiat on toisin?
Jo ensimmäisessä viestissä kirjoitin, ettei kyse ole työelämästä. Eikä ehkä muutenkaan *kunnianhimosta*, kun se käsitetään niin helposti väärin. Siis kunnianhimo siihen, että elämä on niin mukavaa, kuin kohtuullisesti tavoiteltavilla (tai jopa jo olemassa olevilla) resursseilla on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, radiokanava ja kunnianhimo, mitä tässä kysyttiin?
Ja Suomen henkinen tila ja identiteetti?
Radiokanavan valitsemisella ei ole kylläkään kunnianhimon kanssa mitään tekemistä.
Itseltäni puuttuu kunnianhimoa siksi, että ajatus kunniasta ei vaan yhtään innosta.
Tuo radiokanavan valinta liittyy siihen, miksi jotkut ihmiset eivät näe yhtään vaivaa oman/toisten mukavuuden eteen.
Tätä minäkin ihmettelen usein.
Esimerkiksi koti voi olla epämukava ja epäkäytännöllinen, ja ihminen ei tee mitään asian hyväksi. Tavarat voi olla hankalasti ja aikaa kuluu turhaan säätämiseen. On hankala siivota, ei ole mahdollisuutta kunnon rentoutumiseen. Ympäristö on epämiellyttävä. Joskus jopa ruma!
Minä arvotan asioita eri tavalla ja tartun heti ärsyttäviin tai elämää hankaloittaviin pikku juttuihin. Tuo on se keino millä saan hyvän olon ja mielenrauhan.
Kunnianhimoa minulla ei ole tippaakaan. Tai on ehkä tippa, mutta varovaisuus ja riskinottokyvyn puuttuminen torppaa asiat.
Vierailija kirjoitti:
Tuo radiokanavan valinta liittyy siihen, miksi jotkut ihmiset eivät näe yhtään vaivaa oman/toisten mukavuuden eteen.
Esimerkiksi koti voi olla epämukava ja epäkäytännöllinen, ja ihminen ei tee mitään asian hyväksi. Tavarat voi olla hankalasti ja aikaa kuluu turhaan säätämiseen. On hankala siivota, ei ole mahdollisuutta kunnon rentoutumiseen. Ympäristö on epämiellyttävä. Joskus jopa ruma!
Minä arvotan asioita eri tavalla ja tartun heti ärsyttäviin tai elämää hankaloittaviin pikku juttuihin. Tuo on se keino millä saan hyvän olon ja mielenrauhan.
Kunnianhimoa minulla ei ole tippaakaan. Tai on ehkä tippa, mutta varovaisuus ja riskinottokyvyn puuttuminen torppaa asiat.
Toisille se mukavuus tulee juuri siitä kun ei tarvitse tehdä mitään. Vaikka siisteys toki on mukavaa, niin ei kuitenkaan niin mukavaa, että jaksaisi nousta sohvalta ja ryhtyä hommiin.
Siinä on kysymys laiskuudesta (ei kunnianhimosta) jos ei jaksa radioasemaa säätää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Tätä juuri tarkoitin.
Ap
Niin eikä keekereiden verelle. Ehtyvä luonnonvara.