Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mun mokkapalat ja kääretottu jää aina lättäniksi?

Vierailija
22.04.2006 |

Siis teen kaiken ohjeen mukaan, mutta taikina on aina puolta ohuempaa kuin pitäisi.

Vaikuttaa varmaan tähän " vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi" -kohtaan. Kuinka kauan täytyy vatkata (itse veivaan iät ja ajat mutta ei ilmeisesti riitä...)? Entä jauhoseoksen lisäys, teen sen aina siivilällä ja varovasti, mutta lisäänkö sittenkin jauhot liian nopeasti tai paljon kerrallaan.

Auttakaa, jauhopeukalot!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeile ensi kerralla niin että panet munat niin kuumaan veteen lämpiämään kun hanasta tulee. anna olla n. 5min. vaahtoutuvat paremmin kun ovat lämpimät. ja kunnollinen muna-sokerivaahto on melkein valkeaa, ilmavaa, kuohkeaa ja siihen saa vatkainta nostamalla tehtyä valuvasta massata numeron 8 joka jää näkyviin. muista että kulho ja vatkaimet tulee olla puhtaat ja kuivat! :)

Vierailija
2/9 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ainakin niin köksäntunnilla opetettiin, joten olen tunnollisesti lämmittänyt uunin valmiiksi jo melkein ennen kuin olen alkanut tehdä taikinaa ;o)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasokerivaahto on sellaista, että jos avaa uunin kesken paiston (ennen kuin on siis kypsää), niin saattaa lässähtää. Periaatteessa vaahto ei tarvitse välttämättä leivinjauhetta, mutta kannattaa laittaa.

Vierailija
4/9 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei kannata vatkata vaan nostella taikinaan, näin taikinan kuohkeus säilyy.

Vierailija
5/9 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatkaan munat ja sokerin kovaksi (niin, että kun nostan taikinaa ja teen siitä kahdoksikon taikinan pintaan, se jää siihen hetkeksi). tämän jälkeen lisään valmiiksi sekoittamani jauhot ja leivinjauheen+muut mahdolliset kuivat aineet mukaan vispilällä sekoittaen. kun vatkaus on tehty hyvin, ei tarvitse varoa niin paljoa sitä sekoittamista.

kaadan taikinan ympäri valmiiksi voitelemaani tai vuoraamaani uunipeltiä, tässä vaiheessa en kuitenkaan levitä taikinaa lastalla! paiston aikana en avaa luukkua lainkaan, vaan annan olla kunnes pinta on tarpeeksi ruskea.

Vierailija
6/9 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen kahvilusikka ei ole sama kuin teelusikka. Kannattaa ostaa mittalusikkasarja ja käyttää siitä sitä teelusikkamittaa.

Vierailija
7/9 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en välttämättä aina edes laita leivinjauhetta..

Vierailija
8/9 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

usko tai älä, lopputulos on kuohjkeampi kuin ohuempi pohja. lisäksi voisit tarkastaa uunisi lämpötilan paikkansapitävyyden esim. paistimittarin avulla, eli onko uuni riittävän kuuma...

Vierailija
9/9 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tjottakjai se on kjuohkeampi kun mjassaakin on enemmän. mjutta samaan pjääsee vähemmillä ainellakin kjun sen osaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä