Mistä matkaseuraa
Olen juuri eronnut 4-kymppisenä yli 20 vuoden liitosta ja kaipaisin seuraa ja apua matkusteluun. Kaikki paikat kiinnostaa, mutta en uskalla ja osaa lähteä yksin. Mies hoiti aina kaikki matkajärjestelyt, mun piti tehdä vaan niinkuin mies sanoi. Onko jotain foorumeita mistä voisi hakea matkakaveria?
Kommentit (43)
Ymmärrän nyt eläkeläisiä, jotka ovat kerran matkanneet Kanarialle ja osaavat toimia siellä. Tärkeintä matkassa on sää.
Ilkkuvista kommenteista päätellen vauva sivustolla on paljon vauvoja kirjoittajina. Jotka eivät osaa vielä keskittyä aiheeseen. Toivottavasti ymmärtävät edes olevansa kykenemättömiä myöskin vanhemmiksi kun vaipoistaan pääsevät..
Omatoiminen matkailu.
1 päätä ajankohta, jolloin haluat matkustaa. Jos haluat säästää, varaa +/- 3pv suuntaan tai toiseen
2 tarkista passin voimassaoloaika. ( monissa kohteissa pitää passin olla voimassa 3-6kk matkan jälkeen)
3 päätä kohde, tarkista että luottokortti on voimassa ja sillä on katetta myös matkustusaikana
4 etsi/varaa lennot momondo, Lentoyhtiöt, skyscanner (noudata ohjeita )
5 Lue mahdollisimman paljon kohteesta, sen hotelleista, ravintoloista, nähtävyyksistä. yms. sinua kiinnostavasta
6 etsi /varaa hotelli (hotellista suoraan tai momondo, trivago, agoda, booking, hotels.com, amoma, ebookers, hodla, expedia, supersaver....)
https://www.etlehti.fi/artikkeli/matkaopas/nain-varaat-hotellin-netissa
7 päätä miten aion siirtymät kentältä suorittaa. googlaa ja tulosta aikataulut, jos päädyt julkisiin. Voit ottaa taksin kentältä, voit varata taksin usein myös hotelllista (näkyy hotellin nettisivuilla, jos on), voit käyttää myös muita taksipalveluita. Monissa kohteissa on myös minibussipalveluita (minivan) *ryhmätaksi*, Kaikista löytyy netistä tietoa. Varaa tarvittaessa etukäteen.
8 Opettele lisää kohteesta. Muista ettei ole tyhmiä kysymyksiä. Älä trollaa myöskään itse.
9 Päätä miten matkustat lentokentälle Suomessa. Etsi/varaa liput tavittaessa.
10 Varmista voimassa oleva matkavakuutus. Jos ei voimassa sen voi ostaa vakuutusyhtiöstä, tai esim lentolippujen yhteydessä.
11 Mieti tarvittaessa, missä vaihdat valuuttaa. Usein kohteessa on parempi kurssi kuin suomen pankeissa, hotellissa tai lentokentällä. Joten etukäteen kannattanee vaihtaa vain sen verran että ensimmäisen päivän pärjää. Lisätietoa aiheesta saat varmasti kohteen keskustelusivuilta, rantapallosta, napsusta yms.
12 varaa siirtymiin tarpeeksi aikaa, kone ei odota.
13 Jos lentokenttä on vieras, etsi oikea portti ennen mahdollisia virvokkeita, shoppailuja yms.
14 Muista kohteessa vieraanvaraisuus myös toiseen suuntaan. Se yleensä on palkitsevaa.
15 muista että olet siellä vieraana. (Maassa maan tavalla)
16 Jätä arvoesineet suosiolla kotiin. Äläkä pidä rahaa enempää mukana kuin tarvitset. Kun olet pakannut matkalaukun, karsi siitä puolet. ( Joo värässä kohtaa)
17 älä koskaan matkalla ajattele *Enhän mä voi* Voit kyllä jos se yhtään kiinnostaa. Se on sinun matkasi, nauti siitä.
Olet antanut nyt pelollesi liikaa valtaa. Ihan ensimmäisenä, marssit kirjakauppaan, ja ostat matkakirjan haluaamasi kohteeseen. Itse suosittelen Otavan karttaoppaita, joilla esitellään yksi kaupunginosa joka aukeamalla. Ovat pieniä ja kevyitä, mutta silti sisältävät paljon tietoa. Kirjan loppuosassa on myös metrokartta, mikäli kohdepaikassa metro kulkee.
Toinen juttu on se, että googletat matkakohteesi. Varmaankin löydät ihan Suomeksikin tietoa, mutta jos osaat englantia, löydät paljon enemmän. Jo mainitussa Pallontallaajat-sivustolla on paljon tietoa eri maista, ja siellä on lisäksi Tyhmät kysymykset -osasto, jossa saa kysellä jos ei löydy. Neuvoisin kuitenkin etsimään kohdekaupunkisi nimellä, varmasti löytyy paljonkin tietoa.
Valuutta ei ole vaikea asia. Netistä löytyy valuuttalaskureita, joilla voit laskea paljonko valuutta on euroissa. Kannattaa opetella ulkoa esim. 1 euro, 5 euroa, 10, 15 jne. että osaat miettiä paljonko kannattaa maksaa mistäkin. Kielestä ei tarvitse huolta kantaa, minun englantiani ei ymmärretä juurikaan englannissa, mutta asiakaspalvelijat ovat tottuneet turisteihin ja osaavat kyllä palvella. Kyllä ne siellä metroasemalla tajuavat että olet ostamassa metrolippua, ja pubissa arvaavat että haluat joko ruokaa tai juomaa tai molempia.
Selvitystyö voi tuntua aluksi raskaalta, jos ei ole sitä koskaan tehnyt, mutta kun tänään aloitat, ja vaikka joka päivä käytät tunnin informaation metsästämiseen, tiedät jo paljon kuukauden päästä.