Miksi kuulut kirkoon ja maksat kirkollisveroa, vaikka et edes kirkossa käy?
Miksi? Uskominenhan ei vaadi minkään järjestön jäsenmaksua ollakseen voimassa!!
Kommentit (24)
En kuulu kirkkoon enkä siis maksa kirkollisveroa, mutta käyn kirkossa muutaman kerran vuodessa.
Haluan tukea kirkon pitämiä ilmaisia kerhoja lapsille ja erilaisia tukimuotoja ihmisille, jotka ovat vaikeuksissa.
Ettei sukulaiset joudu maksamaan hautajaisiani.
Ei sitä käydä verotoimistossakaan ja silti pitää veroja maksaa.
Järjestävät lapsille kivoja tapahtumia, kerhoja ja leirejä.
Auttavat ahdingossa olevia ihmisiä diakoniatyöllä.
Uskon Jumalaan ja Rakkauteen.
Vierailija kirjoitti:
Haluan tukea kirkon pitämiä ilmaisia kerhoja lapsille ja erilaisia tukimuotoja ihmisille, jotka ovat vaikeuksissa.
Tää on jo tuhanteen kertaan käsitelty. Kirkko ei kustanna niitä päiväkerhoja, vaan yhteiskunta. Toisekseen, kirkko äärimmäisen tehoton hyvänteossaan. Vain pienenpieni osa maksamastasi kirkollisverosta päätyy auttamistyöhön. Suurin osa menee pappien palkkoihin ja valtavien pääosin tyhjillään olevien rakennusten ylläpitokuluhin ja muuhun hallintoon. Antamalla ne rahasi mihin tahansa muuhun auttamistyöhön, autat huomattavasti paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ettei sukulaiset joudu maksamaan hautajaisiani.
Meinaat, että kirkko maksaisi hautajaisesi? Älä unta nää. Ihan tasan samalla viivalla olet, kuin minä kirkkoon kuulumatonkin, vaikka kuinka roposi kirkolle lahjoittaisitkin.
Koska mä voin enkä ole mikään itsekäs kitupiikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on jo tuhanteen kertaan käsitelty. Kirkko ei kustanna niitä päiväkerhoja, vaan yhteiskunta. Toisekseen, kirkko äärimmäisen tehoton hyvänteossaan. Vain pienenpieni osa maksamastasi kirkollisverosta päätyy auttamistyöhön. Suurin osa menee pappien palkkoihin ja valtavien pääosin tyhjillään olevien rakennusten ylläpitokuluhin ja muuhun hallintoon. Antamalla ne rahasi mihin tahansa muuhun auttamistyöhön, autat huomattavasti paljon enemmän.
Älä ny ulise siinä.
Kirkon omaisuus on satoja miljoonia. Jos kirkollisvero muutettaisiin jäsenmaksuksi, jota jokaisen pitäisi maksaa erikseen kuukausittain, vähenisi maksajat kummasti. Veron periminen on vanha ja ovela keino rahastaa, vrt. Yle-vero versus tv-lupamaksu. Vero antaa luvan pöhöttää byrokratiaa ja piyää yllä tehottomia rakenteita ja suojatyöpaikkoja. Kirkon maallinen sijoitusomaisuus on satoja miljoonia euroja: kiinteistöjä, metsää ja osakkeita. Kirkko on bisnestä ja pappien palkat hyviä. Satuja sepittämällä saavat hyväm öiksan, joak on aivan eri luokkaa kuin lastentarhanopettajilla, jotka satuilevat lapsille myös!! Tapaamani kirkon työntekijät ovat näit lässyttäviä satuilijoita, joiden alla piilee piinova materialisti ja porvari. Hyväntekeminen ja lässyttäminen heikompiosaisista on vain rooli, ei mitään muuta.
Kun lapsi oli alle kouluikäinen, tuli kirkon palveluja käytettyä enemmän. Maksan veroja, koska diakoniatyön kautta tuetaan ihmisiä. Kirkossa käyn muutaman kerran vuodessa.
Koska en maksa kirkossa käymisestä.
Itse uskon, sinisilmäisestikkö sitten, että kirkko tai oikeammin seurakunta tekee omalla alueellani, niin paljon hyvää (kyleemättä avun tarvitsijoilta jäsenkortti e. kuuuvatko kirkkoon va ei) , - että mielelläni maksan kirkollisveroa sen vähän, mitä maksan. - Saman summan varmaan voisi kanavoida jonkun muunkin toimijan kautta, mutta onglma on vain, että miten valita niistä se tai ne oikeat kohteet, ettei joku vedä ns. välistä. Kirkolla ja paikallisilla seurakunnillakin saattaa olla toiminnassaan petrattavaa, mutta kukapa meistä täydellinen olisi.
Mut on 70-luvulla kastettu ev.lut-seurakunnan jäseneksi ja en ole saanut aikaiseksi erotakaan. Kirkko on edelleen Suomessa sellainen instituutio, että siihen voi hyvin kuulua ilman erityisempiä syitä.
Ihan vaan teidän angstisten ateistien kiusaksi.
Koska olen kulttuurikristitty ja kirkkoon kuuluminen on statement kaiken sen hyvän puolesta mitä kirkko on aikanaan Suomeen tuonut: järjestäytynyt yhteiskunta, läntinen kulttuuripiiri, kansanopetus, onhan näitä maktotason juttuja. Joillekin sitten henkilökohtaisella tasollakin eikä mulla ole mitään sitäkään vastaan vaikka en itse uskokaan.
En halua, että niin ison/paljon valtaa omaavan organisaation enemmistönä ovat raamattu-uskovaiset konservatiivit.
Äänestän myös seurakuntavaaleissa tästä syystä.
Tutkimusten mukaan reilusti yli puolet ev.lut kirkkoon kuuluvista ei edes uskon sen oppimien mukaisesti eli kolmiyhteiseen Jumalaan ja Pyhään Henkeen mutta kirkollisveroa maksetaan silti.