Eikö herrasmiesmäisyydelle ole enää tilausta?
Kaupasta tuli ulko-ovea kohti nainen painavien näköisen ostosten kanssa( 3 isoa pussia). Kantaminen näytti vaivalloiselta, avasin hänelle oven ja kysyin tarvitsiko hän apua ostosten kantamisessa autoon. Sain vastauksen "mene pois". Olen hämmentynyt. En tiedä teinkö väärin oven avaamisessa vai avun tarjoamisessa. Olen siististi pukeutunut nuorehko mies, enkä missään tapauksessa ulkoisesti näytä siltä että olisin pahantahtoinen.
Kommentit (62)
Ei se pahastunut oven avaamista vaan sun tungettelevaa käytöstä! Ei todellakaan ole tuo mitenkään mukavaa. Etkö ymmärrä että nainen selvästi koki sinut tungettelevana ja jopa ahdistelevalta?
Glitteryh kirjoitti:
Ei tänäpäivänä enää mitään ovia availla. Näytit todella typerältä ja en ihmettele saamaasi palautetta. Itsekkin miettisin että joku pervo ahdistelee. Ei tuollaisessa ole mitään herrasmiesmäisyyttä.
Meillä päin (Helsingissä) ovia edelleen avataan. Avaan itsekin itseäni vanhemmille ihmisille tai sellaisille, jotka liikkuvat lastenvaunujen, -rattaiden tai esim. painavien ostosten kanssa. Harmi, että siellä Junttilassa ei ole käytöstapoja.
Oven avaaminen on perus käytöstapoja, tuo avun tarjoaminen riippuu ihmisestä. En kyllä itsekkään apua ottaisi vastaan ostosten kantamiseen.
Mä suljen ovet yleensä perässäni, koska monia ärsyttää, kun en anna heidän avata sitä itse. Kerran eräs mies suutahti ja tuhahti "kyllä mä sen oven saan itekin auki!"
Arvoisa Ap, ystävällisyydelle ja kuvaamallesi "herrasmiesmäisyydelle"on tilausta niin kauan kun on ihmisiä olemassa. Älä tee yhden epäystävällisen rouvan tökeryyden perusteella suurempaa oletusta ettetkö toimisi kauniisti itse. Voit tokaista mielessäsi tai jopa hiljaa ääneen "onpa töykeä rouva" jos joku noin sinun avuliaisuuteesi suhtautuu" niin teen itsekin. se siitä
Ehkä nainen tulkitsi tilanteen siten, että olisit änkemässä hänen mukaansa, kun tarjouduit kantamaan ostokset autoon.
Availen ovia toisille aina kun on sellainen olo itsellä eli aika usein ,riippuu toki ihan päivästä. nainenkin voi olla avulias siinäkin asiassa. ja se tuntuu ihanalta jos miehelle yrittää ovea avata ja mies on mies ja kieltäytyy siitä ja haluaa pitää minulle ovea auki. se jos mikä on herrasmiesmäisyyttä joka sulattaa sydämen <3
Olit ystävällinen ja nainen oli persetuulella. Ovi on hyvä avata, mutta ostoksiin kajoaminen on pelottavaa. Pöljä nainen kun ei kiittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Availen ovia toisille aina kun on sellainen olo itsellä eli aika usein ,riippuu toki ihan päivästä. nainenkin voi olla avulias siinäkin asiassa. ja se tuntuu ihanalta jos miehelle yrittää ovea avata ja mies on mies ja kieltäytyy siitä ja haluaa pitää minulle ovea auki. se jos mikä on herrasmiesmäisyyttä joka sulattaa sydämen <3
Ai? Minusta tuo tuntuu hassulta.
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa Ap, ystävällisyydelle ja kuvaamallesi "herrasmiesmäisyydelle"on tilausta niin kauan kun on ihmisiä olemassa. Älä tee yhden epäystävällisen rouvan tökeryyden perusteella suurempaa oletusta ettetkö toimisi kauniisti itse. Voit tokaista mielessäsi tai jopa hiljaa ääneen "onpa töykeä rouva" jos joku noin sinun avuliaisuuteesi suhtautuu" niin teen itsekin. se siitä
Tilanteessa voisi sanoa myöskin "on apua annettu, kun sitä on tarjottu".
Jos et ole temptation islandin julkkis tai muu suomalainen superstara niin et saa avata ovia tai tarjota apua. Naiset haluaa elää kardashiani elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikä tuntuu tuossa hassulta? se, että joku avaa sinulle oven vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanteessa voisi sanoa myöskin "on apua annettu, kun sitä on tarjottu".
Heh, tuo on parepi, ihan täydellinen. alan käyttää tarvittaessa itsekin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikä tuntuu tuossa hassulta? se, että joku avaa sinulle oven vai?
Ei vaan se, ettei mies voi mennä auki pitämästäni ovesta, vaan pistää pystyyn oman show'n. Minusta se ei ole kovin kohteliasta oven avannutta ihmistä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nainen tulkitsi tilanteen siten, että olisit änkemässä hänen mukaansa, kun tarjouduit kantamaan ostokset autoon.
Aloituksesta ei käynyt ihonväri ilmi.
Tällä ei pitäisi olla mitään merkitystä. Mutta kalkkilaivan kapteeni sopisi minun ihonväriin. Usein olen jäänyt ilman kiitosta, mutta nyt tuo mene pois ja naaman ilme päälle pysäytti. Varsinkin kun tarjosin ihan vilpittömin mielin apua. Meillä kotona käytöstavat, avun tarjoaminen ja tietenkin siitä kiittäminen ovat itsestäänselvyyksiä. Halusin tietää onko käytökseni asiallista vai tungettelevaa. Parin ekan viestin jälkeen minun tulee selvästi tarjota apuani harkitsevammin.
Itse en kyllä millään tavalla puolustelisi kyseisen rouvan käytöstä. Käsittämättömän moukkamaista! Jos minä olisin kohdannut kaltaisesi herrasmiehen, olisi päiväni ollut pelastettu.
Minä voin kyllä ymmärtää myös tätä rouvaa. Paha päivä, hermot kireällä ja joku tulee kyselemään jotain tyhmiä. Kai minä nyt kärryillä ostokset autolle veisin jos en jaksaisi kantaa. Käytöstavat on hyvä olla, mutta hieman AP:lle pelisilmää toivoisin.
Mitaliako AP odotat vai sääliä? Etkö käsitä että monelle se kaupassa käynti on sitä omaa aikaa. Näit että 3 kassia on, eli voit olettaa että perhettä on kotona. Minä ainakin haluan ihan itsekseni käydä kaupassa ja puhaltaa lapsiperhe arjesta.
Kiitokset mielipiteistä. Koitan hieman "pelisilmää" kehittää ja en tungettele enää. Minulla oli vain hyvä päivä ja halusin tuottaa hyvää mieltä myös muille. Anteeksi, eiköhän tämä ollut tässä. -ap
Ei tänäpäivänä enää mitään ovia availla. Näytit todella typerältä ja en ihmettele saamaasi palautetta. Itsekkin miettisin että joku pervo ahdistelee. Ei tuollaisessa ole mitään herrasmiesmäisyyttä.