Opintolaina ahdistaa
Minulla on lähes 20k opintolainaa ja opinnot vielä kesken. Käytin ensimmäisen vuoden niitä rahoja todella typerästi ja sittemmin käyttänyt vain siihen mitä on tarvinnut.. silti ahdistaa ihan hirveesti tuollainen määrä lainaa.
Onko muiden mielestä tollanen määrä lainaa paha. Muita lainoja ei luojan kiitos ole Yksi osamaksu josta jäljellä 300€.
Millaisista veloista ihmiset selviää.
Kommentit (21)
On se mun mielestä iso. Mä en uskaltanut ottaa opintolainaa ollenkaan, mutta olinkin nuori ja pystyin käymään opintojen ohessa töissä. Nyt perheellisenä on eri asia, täytyy etukäteen säästää jos ei saa aikuiskoulutustukea tms.
Kun pääset töihin, saat tuon kuitattua parissa-kolmessa vuodessa. Joten älä stressaa, ei ole ollenkaan paha.
Onhan se paljon lainaa kasvamassa korkoa pankille jos valmistuu työttömäksi. Ainoa mitä voit tehdä että älä nyt vaan enää mitään lainaa ota ja varmista että opiskelemasi asia on sellaista millä on työtä, esim lääkäriksi.
Mulla oli 30 000 euroa opintolainaa, kun opiskelin ulkomailla. Sen jälkeen opiskelin lisää ja kävin osa-aikatöissä. Olen 37-vuotias ja mulla on vieläkin melkein 20 000 euroa maksettavaa. Onhan se vähän tylsää, mutta ei erityisesti ahdista. Kyllä mä ne jossain vaiheessa saan maksettua.
Mulla oli yhdessä vaiheessa 16 000 euroa ulosotossakin, mutta ne on nyt kaikki maksettu ja luottotiedot palautuneet.
Ja joo, olen huono rahankäyttäjä.
Ei se ahdistuminen nyt auta, mutta nyt on hyvä tilaisuus opetella rahankäyttöä ja muutenkin opetella nuukaksi.
Hetkinen..Nostatko edelleen sitä lainaa? Jaxuja kuule.
Jos pystyt maksamaan korot pois vuosittain, tee se, ettei summa kasva korkoa korolle. Ala vaikka säästää niihin korkoihin.
Joillakinhan on kymmenien tuhansien autolainat ja talolainat päälle. Mitä väliä vaikka on lainaa?
Opintotuki on hieno järjestelmä. Opintoraha ja opintolaina yhdessä antavat kaikille samanlaiset mahdollisuudet opiskella täysipäiväisesti sosioekonomisesta taustasta riippumatta.
Lisäksi saa 7/24 h kelan yleistä asumistukea.
Ennen ei ollut niin, kesäisin ei saannut asuntotukea ollenkaan!
Korot on nykyisin pienet.
Itse maksoin aikoinaan 14 vuotta takaisin maksimi opintolainaani, eikä se todellakaan tuntunut ahdistavalta. Akateeminen palkkani on hyvä ja ilman opintolainaa en olisi pystynyt opiskelijana tekemään täysipäiväisesti. Meillä ei suvussa ole rikkaita vanhempia, jotka olisivat pystyneet/halunneet elättää minut opiskelujeni ajan. Enkä muuten olisi varmaan edes halunnut olla heidän "elätti" nuorena aikuisena.
Opiskeluun satsaaminen on aina riski, joka kannattaa ottaa!
Vierailija kirjoitti:
Onhan se paljon lainaa kasvamassa korkoa pankille jos valmistuu työttömäksi. Ainoa mitä voit tehdä että älä nyt vaan enää mitään lainaa ota ja varmista että opiskelemasi asia on sellaista millä on työtä, esim lääkäriksi.
Valmistun Diplomi insinööriksi
No onhan se hieman outoa ahdistaa tuommoisesta kun miettii että jossain on tällä hetkellä sota tai ihmiset näkee nälkää
Eihän tuo ole laina eikä mikään työssäkäyvälle.
Olen viiskymppinen, olen elämäni aikana maksellut lainoja yli 150000 ja nyt on vielä 40000 jäljellä. Autoja, joitain osamaksuja, asuntoja, opintoja, asunnon ja autot olleet maltillisia.
Ei asumistukea tarvitse kesälle. Silloin käydään töissä.
Ennen oli näin. Mihin lienee tuo nyt muuttunut.
Töitä kesälle löytyy, kun jaksaa hakea.
Itse tehnyt valintasi ja joudut maksamaan työn kautta. Joka parissa vuodessa maksettu. Ei ollenkaan paha mahdollisiin vekoihin loppuelämässä asuntolaina jne. Ei ollenkaan hätää.
Mun mielestä pankki on edesvastuuton myöntäessä 18vuotiaalle opinto lainan tuosta vaan, ilman seurantaa.
Harvemmin se opintoihin menee, se menee hauskan pitoon, lävistyksiin, tauointeihin, kynsiin, irtoripsiin, kavereille jne..
Eikä se 18v ymmärrä, että maksaa vielä korot päälle.
Ei saisi opintolainaa antaa tosta vaan, vaan sillai että vaikka kuitteja vastaan antaa lainaa, esim tietokone, kirjat, välineet, opintoihin liittyvät tarvikkeet, asut jne..
Yksi tuttu käytti aikanaan opintolainat matkusteluun. Lainaa kertyi huomattava määrä. Luulen että on saanut kuitenkin elämyksiä rutkasti tuolla rahalla. Rahaa se vain on, ei sen kummallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä pankki on edesvastuuton myöntäessä 18vuotiaalle opinto lainan tuosta vaan, ilman seurantaa.
Harvemmin se opintoihin menee, se menee hauskan pitoon, lävistyksiin, tauointeihin, kynsiin, irtoripsiin, kavereille jne..
Eikä se 18v ymmärrä, että maksaa vielä korot päälle.
Ei saisi opintolainaa antaa tosta vaan, vaan sillai että vaikka kuitteja vastaan antaa lainaa, esim tietokone, kirjat, välineet, opintoihin liittyvät tarvikkeet, asut jne..
T edustaja Seksikarja
Todella pieni laina, varmasti sinäkin tuut vielä ottaa esim asuntolainan ja huomaat että se lainan ottaminen on ihan turvallinen tapa rahoittaa asioita.
Mitä sureminen auttaa tai ahdistuminen?
Mulla oli aikoinaan maksimimäärä lainaa kun valmistuin. Nostin kaiken minkä sain. Valmistuttuani olin työtön hetken aikaa. Kaiken lainan olen saannut ihan hyvin maksettua.
Ennen aikaan korot oli 7,5 prosenttia opintolainoissa ja opintorahan osuus verrattuna lainan määrään oli paljon pienempi kuin nykyisin. Eikä sitä ajateltu mitenkään. Ihan hyvin on pärjätty. Ennen opiskelijat eivät saanneet myös kotipaikkaoikeutta opiskelupaikka kunnalle (äänestäminen, verot lapsuuskuntaan), eikä kesäisin saannut asumistukea, kun ei ollut kelan asumistukea, vaan opiskelijan asumistuki, joka oli siis syyskuu-toukokuu.
Ei kannata murehtia.
Niin että asiat ovat nykyisin opiskelijoilla todella hyvin!
Iloa ja riemua ja uusia haasteita syksyyn ja tulevaan lukuvuoteen!