Eikö herrasmiesmäisyydelle ole enää tilausta?
Kaupasta tuli ulko-ovea kohti nainen painavien näköisen ostosten kanssa( 3 isoa pussia). Kantaminen näytti vaivalloiselta, avasin hänelle oven ja kysyin tarvitsiko hän apua ostosten kantamisessa autoon. Sain vastauksen "mene pois". Olen hämmentynyt. En tiedä teinkö väärin oven avaamisessa vai avun tarjoamisessa. Olen siististi pukeutunut nuorehko mies, enkä missään tapauksessa ulkoisesti näytä siltä että olisin pahantahtoinen.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Availen ovia toisille aina kun on sellainen olo itsellä eli aika usein ,riippuu toki ihan päivästä. nainenkin voi olla avulias siinäkin asiassa. ja se tuntuu ihanalta jos miehelle yrittää ovea avata ja mies on mies ja kieltäytyy siitä ja haluaa pitää minulle ovea auki. se jos mikä on herrasmiesmäisyyttä joka sulattaa sydämen <3
Ai? Minusta tuo tuntuu hassulta.
mikä tuntuu tuossa hassulta? se, että joku avaa sinulle oven vai?
Ei vaan se, ettei mies voi mennä auki pitämästäni ovesta, vaan pistää pystyyn oman show'n. Minusta se ei ole kovin kohteliasta oven avannutta ihmistä kohtaan.
me olemme niin erilaisia. minä ilahdun kovasti kun mies ei menekään ensin ovesta vaan pitää ovea minulle auki. sellainen saa minut tuntemaan itseni naiseksi, monien muiden asioiden ohella
KaarleS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nainen tulkitsi tilanteen siten, että olisit änkemässä hänen mukaansa, kun tarjouduit kantamaan ostokset autoon.
Aloituksesta ei käynyt ihonväri ilmi.
Tällä ei pitäisi olla mitään merkitystä. Mutta kalkkilaivan kapteeni sopisi minun ihonväriin. Usein olen jäänyt ilman kiitosta, mutta nyt tuo mene pois ja naaman ilme päälle pysäytti. Varsinkin kun tarjosin ihan vilpittömin mielin apua. Meillä kotona käytöstavat, avun tarjoaminen ja tietenkin siitä kiittäminen ovat itsestäänselvyyksiä. Halusin tietää onko käytökseni asiallista vai tungettelevaa. Parin ekan viestin jälkeen minun tulee selvästi tarjota apuani harkitsevammin.
Ilmeisesti tapauksen naisen kotona ei ole opetettu peruskäytöstapoja.
Se, että kaikki eivät osaa arvostaa huomaavaisia eleitä, ei tarkoita etteikö niille olisi nykyaikana tilausta. Itse ainakin ilahdun esimerkisi oven availusta, ja pidän itse ovia auki muille. Surullista, ettei se ole kaikille itsestään selvää, samoin kuin se että avusta kiitetän ja ei-toivottu apu(kassien kanto) torjutaan kohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset mielipiteistä. Koitan hieman "pelisilmää" kehittää ja en tungettele enää. Minulla oli vain hyvä päivä ja halusin tuottaa hyvää mieltä myös muille. Anteeksi, eiköhän tämä ollut tässä. -ap
Älä hyvä mies pyydä anteeksi millään tavalla tuota pelisilmääsi ystävällisyyttäsi herrasmiesmäisyyttäsi ja suoranaista komeuttasi asiassa. Me naiset kunnioitamme sinun laisia miehiä. jopa se töykeä rouva. mistäs tiedät miten hän ajatteli asiasta sen jälkeen kun sai sinulle protestoida? luultavasti mietti, että olipa mukava tuntematon mies joka tarjosi apuaan, sanoinpa huonosti takasin. toki on mahdollista ettei hänen päässään liiku yhtään mitään. se on suorastaan traagista, ottakaamme osaa tällöin
Kohteliaisuus ei ole Suomessa tapana. Miksi edes autoit ja tarjosit apua?
Sääntö numero 1. - ÄLÄ ole kohtelias suomalaisille naisille. He eivät sitä arvosta eivätkä ansaitse. Vaikka olisitkin herrasmies niin et sinä siitä mitään kiitosta saa.
Vierailija kirjoitti:
Mitaliako AP odotat vai sääliä? Etkö käsitä että monelle se kaupassa käynti on sitä omaa aikaa. Näit että 3 kassia on, eli voit olettaa että perhettä on kotona. Minä ainakin haluan ihan itsekseni käydä kaupassa ja puhaltaa lapsiperhe arjesta.
Meinaatko, että säästät montakin sekuntia kallista aikaa, jos vastaat "Mene pois!" etkä "Ei kiitos,pärjään itsekin 😊" ?
Ap taisi lähinnä odottaa ajatuksia siitä, miksi joku urpo tiuskii kun toinen kohteliaasti tarjoaa apua. Luultavasti siksi, että tiuskijalle ei ole kotona opetettu käytöstapojen alkeita.
Jos joku yrittää vääntää mustaa valkoiseksi eli Ap:n toimineen huonosti saa mennä itseensä. Suomi on idioottien maa joka sellaista väittää.
Hyvä Ap, olen ylpeä kaltaisestasi miehestä ja ihailen sunlaisia tyyppejä, jotka saa uskomaan hyvää mieheen. Saa tykätä.
Nykynainen käsittää tuollaisen ahdisteluna ja menee sitten someen itkemään hashtagilla meetoo. Ei näille feminismin syövyttämille suomiakoille kannata puhua yhtään mitään, eikä katsoakaan päin. Olkoot omissa oloissaan vaan.
No tuossa ei ole kyse herrasmieskäytöksestä vaan ihan normaalista ystävällisyydestä. Avaa ne naisetkin ovia ja kantaa kasseja, jos apuun tarvetta sukupuoleen katsomatta. Niin ja kysyy tarvitseeko apua. Olen naisilta saanut apua ja sitä tarjonnut.
Taisi olla vaan tosi huono päivä tuolla, jonka tapasit. Ei kannata omaa päivää pilata tuon takia.
N30
26&27
Itse hämmästyn aina ulkomailla (Euroopassa), kuinka usein minulle avataan ovea tai käyttäydytään muuten herrasmiesmäisesti, ihan tuntemattomat. Ei sellaiseen ainakaan täällä Hämeessä törmää. Ja todellakin arvostan herrasmiesmäistä käytöstä ja kiitän siitä.
Aidosti herrasmiesmäinen ihminen on sitä kaikille, myös töykimyksille – on yhdentekevää, miten eri yksilöt häneen suhtautuvat. Jos on kohtelias vain niille, jotka palkitsevat sinut siitä, olet laskelmoiva eikä kohteliaisuus ole pintaa syvemmällä.
Tsemppiä! Suomi ei ole käytöstapojen suhteen muuta kuin kehitysmaa, eikä tule olemaankaan, ennen kuin yksittäiset ihmiset alkavat toimia toisin
mä ymmärrän että mies on hyvin pettynyt ja ehkä loukattukin kun tarjoaa apuaan ja ystävällisyyttään vilpittömästi käsittääkseni ja nainen torjuu.
Olisipa kiva, jos herrasmiesmäisyydestä tulisi uusi trendi!
Vierailija kirjoitti:
mä ymmärrän että mies on hyvin pettynyt ja ehkä loukattukin kun tarjoaa apuaan ja ystävällisyyttään vilpittömästi käsittääkseni ja nainen torjuu.
tästä tässä ketjussa on kysymys: MIEHEN TUNTEISTA. tämä on naispässeille viesti
Vierailija kirjoitti:
Olisipa kiva, jos herrasmiesmäisyydestä tulisi uusi trendi!
Tehdään se. Kiitä miestä joka on herrasmiesmäinen ja vahvista hänessä sitä että hän toimii hyvin. ITse melkeen niiaan niksautan vanhemmalle miehelle. Tai katson nöyrästi häneen nopeasti ja supisen joko hiljaa "Kiitos" tai sitten ihan ääneen reippaasti sanon "Kiitos" siitä tulee molemmille hyvä olo. saa tykätä
mä pahoittelen sen töykeän rouvan puoleta, ei se mitään pahaa tarkoittanut sulle. älä ota henk kohtasesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Availen ovia toisille aina kun on sellainen olo itsellä eli aika usein ,riippuu toki ihan päivästä. nainenkin voi olla avulias siinäkin asiassa. ja se tuntuu ihanalta jos miehelle yrittää ovea avata ja mies on mies ja kieltäytyy siitä ja haluaa pitää minulle ovea auki. se jos mikä on herrasmiesmäisyyttä joka sulattaa sydämen <3
Ei vaan se, ettei mies voi mennä auki pitämästäni ovesta, vaan pistää pystyyn oman show'n. Minusta se ei ole kovin kohteliasta oven avannutta ihmistä kohtaan.
me olemme niin erilaisia. minä ilahdun kovasti kun mies ei menekään ensin ovesta vaan pitää ovea minulle auki. sellainen saa minut tuntemaan itseni naiseksi, monien muiden asioiden ohella
Minusta tilanteesta tulee hirveän monimutkainen, jos se menee tällaiseksi säätämiseksi. Tuollaisen tilanteen jälkeen olo on hämmentynyt ja olen vähän ärtynytkin siitä, että oviepisodiin on mennyt enemmän aikaa kuin oletin. Luulisi, ettei miehelle olisi hirveän vaikeaa vain mennä sisään edellä kävelleen naisen hänelle avaamasta ovesta ja todeta nätisti "kiitos" oven avaajalle.
Herrasmiesmäisyys tai ylipäätään kohteliaisuus on ihanaa! Leveä hymy lävähtää kasvoille aina kun joku pitää minulle ovea auki, joten pyrin tekemään niin itsekin. Aina on niitä jotka eivät ärtyneisyyttään osaa moisia eleitä arvostaa, mutta myös niitä löytyy joiden päivä paranee. Minullekin on kerran tarjottu ostosten kantoapua kotiovelle. Kieltäydyin, koska vieraan miehen tuominen kotiovelle (tai tyhjän parkkihallin läpi omalle autolle) soitattaa väkisinkin hälytyskelloja. Valitettavaa, mutta etenkin pienikokoisen heikkovoimaisen naisen pitää pitää varansa. Kieltäydyin kuitenkin hymyn ja kiittelyjen kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tässä on jokin ero ihmisten välillä. Oma sukupuoli-identiteetti on niin selkeä, että tunnen itseni naiseksi kaiken aikaa. En siksi tarvitse erityisiä eleitä toisten taholta korostaakseni tätä sukupuolista identiteettiäni. Herrasmiesten hienot eleet ovat kiva juttu, mutta eivät tuo mitään lisää tai vähennä tunnetta omasta naiseudesta.
Ei kannata välittää jonkun moukan kommentista. Hän ei ole oppinut kotona sanomaan ”ei kiitos”.