Osaisiko joku ystävällisesti selittää minulle ilmaistöiden hyödyn kansantaloudelle? =)
Loppuuko Suomen velkaantuminen jos suuri osa työväestä puuhailee ilmaishommissa? Epäilemättä työttömyysluvut saadaan pienemmiksi, mutta saadaanko BKT:ta kasvatettua?
Löytyykö sateenkaaren päästä kultaa? =)
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdoton ajatus että jos saa rahulia pitäis tehdä jotain, edes symboolisesti.
On. Vastaisitko vielä ap:n hienoon kysymykseen?
Kansantaloudellinen hyöty tulee siitä, että se ilmaistyöntekijä saa työkokemusta, sille tulee harjoitusta siitä miten töissä käydään ja ehkäpä on sitten jatkossa himppasen helpompi työllistää. Monethan veltostuu täysin kun ei ole säännöllistä päivärytmiä ja pahimmillaan tämä taipumus periytyy seuraavalle sukupolvelle.
Vierailija kirjoitti:
Kansantaloudellinen hyöty tulee siitä, että se ilmaistyöntekijä saa työkokemusta, sille tulee harjoitusta siitä miten töissä käydään ja ehkäpä on sitten jatkossa himppasen helpompi työllistää. Monethan veltostuu täysin kun ei ole säännöllistä päivärytmiä ja pahimmillaan tämä taipumus periytyy seuraavalle sukupolvelle.
Oikeasti? =)
Ongelma on se, ettei työstä makseta palkkaa.
TYökokeilun hyöty tulee sille kokeilijalle, joka selvittää, mikä on hänelle sopiva ammatti tai ala. Siihen riittää max 2 kk kokeilu, mielellään lyhyempi. Näin säästetään vuosien haahuilu työelämässä, kun kokeilussa oltuaan osaa motivoituneena hakea oikealle alalle.
Työkokeilija ei ole töissä, joten hän ei tee ilmaistöitä.
Riittävä palkka on vastaus! kirjoitti:
Työstä maksetaan palkkaa, työ kokeilemisesta ei.
Ilmaistöitä tehdessäsi olet "toimelias", mikä on tälle hallitukselle se ykkösjuttu. Siitä viis, että ilmaistöiden takia ei ole enää matalapalkkatöitä nuorille ja muillekaan. Sitten ihmetellään miksi on nuorisotyöttömyyttä. Jos vaikka laskettaisiin yhteen yksi plus yksi. Se ei ole kolme.
"Toimeliaisuutta" voit osoittaa myös turhanaikaisella ja väkisin väännetyllä katiskantekokurssilla tai ATK-taidon perusteiden kurssilla vaikka olisit ohjelmoija. On tuikitärkeää ja symbolisesti arvokasta olla koneiston hampaissa! Työkkärin kursseja lisää, lisää työvoimaviranomaisia niin saadaan aktiivimallin ehdot hyödynnettyä. Ensin luodaan älytön malli ja sitten hätäpäissään jotain kurssitusta että saadaan 32 euroa köyhimmille ruokarahaa takaisin. Hyödystä yhteiskunnalle ei tietoa. Kuten eräs työtön sanoikin televisiossa: normaali työkykyinen työtön ei tarvitse työvoimaviranomaisten apua, hän tarvitsee töitä.
Näistä symboliarvoista höpöttäjille tai vastikkeelisuudesta puhujille: tekisitkö itse yhdeksällä eurolla päivässä + perusturva täyden työpäivän? Sitä minäkin.
Minkä ilmaistöiden?
Oletko tavannut ihmisiä, jotka ovat kuntouttavassa työtoiminnassa? Minä olen. Yksikään työnantaja ei pystyisi pyörittämään kannattavaa yritystoimintaa maksamalla heille vähintään minimipalkkaa. Eikä tämä ole vttuilua, olen itse poliittisesti enemmän vasemmalla kuin oikealla mutta myös pk-yrittäjänä toiminut.
Henkilökohtaisesti kannatan perustuloa. Siihen on kuitenkin vaikea löytää sellainen malli, missä yhdellä korvauksella voisi kattaa niin Helsingissä kuin Kuhmossa elävän työttömän perustarpeet ml. asumiskulut.
Inhimilliseltä kannalta pahinta olisi kuitenkin jättää työelämästä syrjäytyneet kokonaan ilman merkityksellistä tekemistä. Se kuntouttava työtoiminta, jota sinä ilmeisesti vastustat, tarjoaa lukemattomille ihmisille ainoan tilaisuuden sosiaaliseen vuorovaikutukseen muiden ihmisten kanssa päivittäin; mahdollisuuden saada osaamisen ja onnistumisen kokemuksia ja syyn lähteä pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdoton ajatus että jos saa rahulia pitäis tehdä jotain, edes symboolisesti.
Sitten on maksettava normaali palkka, kuten muustakin työstä maksetaan. Ilmaistyövoimalla korvataan myös normaalia työvoimaa. Onko tämä mielestäsi etu kenellekään?
Toisaalta, eikö sekin olisi hyvä idea, että kaikki työ Suomessa tehtäisiin 9€/päivä. Tällöinhän yritykset säästäisivät aivan valtavat summat rahaa ja kukoistaisivat. Mietis nyt hei!
Nämä kurssit ja työharjoittelut on niin nähty tässä vuosikymmenten aikana. "Älä ole sairaana ja tee työt kunnolla, niin ihan varmasti sut palkataan!"
Vierailija kirjoitti:
Minkä ilmaistöiden?
Oletko tavannut ihmisiä, jotka ovat kuntouttavassa työtoiminnassa? Minä olen. Yksikään työnantaja ei pystyisi pyörittämään kannattavaa yritystoimintaa maksamalla heille vähintään minimipalkkaa. Eikä tämä ole vttuilua, olen itse poliittisesti enemmän vasemmalla kuin oikealla mutta myös pk-yrittäjänä toiminut.
Henkilökohtaisesti kannatan perustuloa. Siihen on kuitenkin vaikea löytää sellainen malli, missä yhdellä korvauksella voisi kattaa niin Helsingissä kuin Kuhmossa elävän työttömän perustarpeet ml. asumiskulut.
Inhimilliseltä kannalta pahinta olisi kuitenkin jättää työelämästä syrjäytyneet kokonaan ilman merkityksellistä tekemistä. Se kuntouttava työtoiminta, jota sinä ilmeisesti vastustat, tarjoaa lukemattomille ihmisille ainoan tilaisuuden sosiaaliseen vuorovaikutukseen muiden ihmisten kanssa päivittäin; mahdollisuuden saada osaamisen ja onnistumisen kokemuksia ja syyn lähteä pois kotoa.
Ja entä kun ei todellakaan kaipaa sinne kuntouttavaan tai mihin ikinä, miksi sinne pakotetaan karenssin uhalla? Tämä nyt jo hieman harhautuu aloittajan kysymyksestä, joka taisi liittyä kansantalouden ja ilmaistöiden synergiaan.
Miksi terveille ihmisille pitää maksaa noin 700 e/kk siksi, että he eivät halua tehdä töitä? Tämä on ydinkysymys eli töitä on, mutta työttömät eivät suostu tekemään. Vähitellen veronmaksajat kyllästyvät siihen, että osa porukasta vapaamatkustaa. tai kyllästyi jo eilen.
Vierailija kirjoitti:
Näistä symboliarvoista höpöttäjille tai vastikkeelisuudesta puhujille: tekisitkö itse yhdeksällä eurolla päivässä + perusturva täyden työpäivän? Sitä minäkin.
Tekisin. Kysymyksesi on sikäli provokatiivisesti muotoiltu, että oikeastihan työkokeilijat eivät todellakaan tee samaa työtä kuin palkatut työntekijät, mutta kun itse aikoinani jäin työttömäksi, niin hain työkokeiluun. En päässyt, perusteluja en enää muista. Sittemmin työllistin itse itseni myymällä osaamistani toiminimellä muutaman vuoden ajan ja erään alastani kiinnostuneen työttömän kanssa selvitimme hänen mahdollisuuttaan tulla työkokeiluun minun yritykseeni, mutta sama juttu. Hän ei saanut tulla työkokeiluun. Nykyisin hän on toiminnanjohtajana, minä asiantuntijatehtävissä. Kumpikin olisimme olleet valmiita osallistumaan työkokeiluun yhdeksällä eurolla (tai mitä se siihen aikaan oikeasti olikin) päästäksemme eteenpäin sen sijaan, että olisimme vaatineet yhteiskuntaa järjestämään meille töitä ilman että itse verkostoidumme, osoitamme osaamistamme ja motivaatiotamme sitä kohtaan.
Tällä hetkellä olen toistaiseksi jatkuvassa työsuhteessa yksityisellä sektorilla. Viimeisin työkokeilija, joka meillä oli, on nyt asiantuntijatehtävissä asuinpaikkakunnallaan, ja siihen ihan varmasti vaikutti se verkostoituminen ja palaute, jota hän meiltä sai. Jos jotain yllättävää tapahtuu ja itse jäänkin työttömäksi eikä uutta työtä löydy muutamassa kuukaudessa, niin todellakin tarjoudun työkokeiluun samalla alalla työskentelevien tuttavieni yrityksiin.
Kansantaloudellisesti olisi järkevää että työttömät ohjattaisiin kaivoksille, tietyömailla ja kanavahankkeisiin, sen sijaan että heidät laitetaan näihin hömppäkursseihin opettalemaan cv-tekoa ja tukan kampausta
Työstä kuuluu maksaa palkkaa. Se on vähintäänkin ihan yhtä väärin ja moraalitonta teettää palkattomia töitä kuin saada rahaa ilmaiseksi. Tilapäisellä tempputyöllistämisellä ei korjata ongelmia, vaan ihmiset tarvitsevat oikeita töitä, joista maksetaan palkkaa. Ei kukaan vakituisessa työsuhteessa olevakaan tekisi työtään ilmaiseksi, niin miksi jonkun työttömän pitäisi? Ihmisarvostahan siinä on loppupeleissä kysymys.
No mitä jos menisit ihan kunnon töihin, josta maksetaan kunnon palkka? Työvoimapula näkyy monella alalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta jos se ilmaistöissä oleva omaa jo työkokemusta mutta hän ei vaan ole saanut töitä? Esim. ikääntyneet työttömät mahtavalla työkokemuksella ja hyvällä koulutuksella. Ikä vaan rassaa työnantajaa. Tai osatyökykyinen joka sairastunut työssä ollessaan. Hänelläkin hyvä koulutus ja työkokemus.
Työharjoittelu ym. temppuilut eivät heitä tuossa mielessä auta. Enemmistö työttömistä jotka ei töitä saa hakemisesta huolimatta kuuluvat juuri noihin ryhmiin.
Työkokeilujen ja harjoitteluiden hyötyjiä ovat kaikenkarvaiset firmat. Häviäjiä ovat työttömät, kun he eivät saa palkkaa tekemästään työstä ja yhteiskunta, joka joutuu edelleen maksamaan "työttömille työssäkäyville" korvauksia ja ei edes saa verorahoja koska "työttömille työssäkäyville" ei makseta palkkaa, mistä verottaa. Häviäjiä ovat myöskin kilpailevat yrittäjät jotka maksavat tunnollisesti palkkaa ja muita maksuja.
Työttömällä ei ole kivaa. Hän saattaa tehdä sitä samaa työtä palkatta, mistä hänet irtisanottiin vuosi sitten "tuotannollisten ja taloudellisten syiden" takia. Hänelle ei kerry eläkekertymää tai palkallisia lomia. Hän ei saa edes ilmaista työpaikkaruokailua vaan syö eväitä taukotilassa kun muut lounastavat lähi-kuppilassa lounasseteleillä. Hänelle tulee yleensä enemmän kuluja työssäkäynnistä kuin kotona olosta.
Firmat eivät yleensä ota työkokeiluun tai harjoitteluun niitä luuserimpia vaan he poimivat rusinat pullasta. he hyödyntävät työttömän epätoivoa lupailemalla työpaikkaa työharjoittelun jälkeen, mutta sitten he ottavat kuitenkin uuuden orjan.
Vierailija kirjoitti:
No mitä jos menisit ihan kunnon töihin, josta maksetaan kunnon palkka? Työvoimapula näkyy monella alalla.
Ajattelumalliisi ei ilmeisesti mahdu, että se on meidän yksityisellä sektorilla tuottavaa työtä tekevien mielestä myös ongelma?
Työvoimapulaa ei voi paikata noin vain. Ihmisellä pitää olla edellytykset alaan ja yleensä pula johtuu siitä, että vaaditaan koulutusta ja kokemusta. Itselläni on kolme koulutusta ja sekään ei ole hyvä, sillä minua syytetään yhteiskunnan varojen tuhlaamisesta. Yhteen vielä olisi resursseja, mutta jos jäisin työttömäksi ja lähtisin kouluttautumaan uudelleen, saisin paskaa niskaan koulutuspaikkojen nuoremmilta viemisestä.
Työtön tekee aina väärin, ainoa mikä hyväksytään on risujen kerääminen tai muu. Omaa alaa ei saa tietenkään mennä ilmaikseis tai liian halvalla tekemään, koska silloin polkee palkkoja. Kouluttautua täytyy, mutta paikkoja ei saa viedä nuorilta, jos on jo joku koulutus taustalla. Omakin koulutukseni oli ihan hyvin työllistävä vielä 80-luvulla, mutta ajat muuttuu.
Minulla on töitä, mutta ilmaistyö on ongelma minunkin työpaikallani, kun isoissa firmoissa harjoittelijat tekevät samoja töitä välillä ja isommat tekevät halpoja tarjouksia (suunnitteluala). Toki tässä käy niin, että tässä työssä sitten paikkaavat harjoittelijoiden virheitä työmaa-aikana ja sitten tulee lasku lisätöistä, kun tehdään muutoskuvia. Ovelaa vedättämistä. Tässä on esimerkkinä yksi ongelma. Tosin tällä alalla harjoittelijat ovat pitkälti opiskelijoita. Meillä ei ole rerursseja eikä pokkaa tehdä tuota harjoittelijoiden kanssa, vaan halutaan neuvoa kunnolla ja maksaa palkka.