Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppiiko lapsi leikkimään mielikuvitusleikkejä itsestään vai pitääkö aikuisen aina näyttää?

Vierailija
15.07.2008 |

Olen ollut vähän laiska leikkimään meidän 3-vuotiaan kanssa mielikuvitusleikkejä, siis sellaisia joissa "tää menis sit kauppaan ja ostais makkaraa ja sit nää grillais". Lapsi ei ole koskaan oikein innostunutkaan niistä, ehkä siksikin koska minusta tuntuu, etten osaa enää.

Tuttavan 3-vuotias leikkii sellaisia, esim. Muumi-talolla (joka meilläkin on, mutta ei kiinnosta meidän lasta). Tuttavani kyllä leikkiikin lapsen kanssa, mutta suurin osa leikistä kuitenkin lähtee lapsesta itsestään.

Onko aikuisen merkitys siis ratkaiseva näissä leikeissä? Jos en osaa enää keksiä niitä juttuja, ja olen varmaankin myös teennäinen kun yritän keksiä jotain "väkisin", niin lapsi ei itse ala sellaisia leikkiä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieni kolmikko on itse keksinyt leikkinsä, yhdessä tai erikseen. Toki silti myös leikin heidän kanssaan.

Vierailija
2/7 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli googleta tai katso Wahlgrenin lapsikirjasta lisää tietoa. Terveisin eräs joka vietti lapsuutensa ilman ainuttakaan lapsikontaktia, eikä osaa leikkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ole isompia sisaruksia, niin sitten vanhemmista. Uskomatonta viitsimättömyyttä, jos et todellakaan jaksa leikkiä lapsesi kanssa!

Vierailija
4/7 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestä lapsellesi leikkiseuraa, jos et itse leiki.

Vierailija
5/7 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun leikkimättömyys pelkkää "laiskuutta" ole. Minä en ihan oikeasti osaa. En millään keksi mitä ne muumit vois siellä talossaan tehdä, paitsi siivota... Olen varmaankin ihan huipputylsä leikkikaveri, mutta pitää yrittää enemmän. Sitä paitsi yleensä jos yritän jotain tuollaista leikkiä, niin lapsi vaan kattoo vieressä eikä itse tee mitään. Leikki loppuu samantien kun minä lopetan yksinään leikkimisen. Tähän asti olen aina ajatellut, että aika ei ole vielä kypsä noille leikeille, koska ne eivät ole saaneet lapsessa minkäänlaista reaktiota aikaan.

ap

Vierailija
6/7 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on oma virtuaaliystävä Esko aina mukana juuri sen takia, että lapsi saa virikkeitä leikkiinsä.

Vierailija
7/7 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti mulla oli lapsena hyvä mielikuvitus!

Vaikka et olisi usein leikkimässä (ja silloinkin vaan hetken) jotain kahvittelua, niin lapsi saa siitä virikkeen.

Samaten jos katselette pilviä ja mietitte mitä pilvet esittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan