Keliaakikolle sopivat karkit
Keliakia on minulle melko vieras ja synttäreille on tulossa keliaakikkoja. Olin juuri kaupoilla synttäriostoksilla ja tutkin joka tuotteen läpi. Karkkihyllyjen kohdalla väsymys iski ja kysyisinkin voinko huoletta ostaa keliaakikolle tarjottavaksi esim marianneja ja aakkoskarkkeja? Onko muita hyviä ideoita karkeiksi mistä lapset pitäisivät. .?
Kommentit (7)
Valmistajien sivuilla löytyy gluteenittomat haulla esim. www.cloetta.fi/tuotteet/?include=free_of_gluten
Rekkamiehen pastillit ovat kuulemma gluteenittomia.
Keliakialiitton sivuilta löydät listan gluteenittomista tuotteista:
https://www.keliakialiitto.fi/liitto/gluteeniton_elama/gluteenittomia_t…
ja
https://www.keliakialiitto.fi/liitto/gluteeniton_elama/tuotteet/
Useimmissa Fazerin karkeissa ja suklaissa on vehnää tai vehnätärkkelystä, itse syön Fazerilta ainoastaan Wienersuklaata (minulla siis on keliakia).
Halvalla on paljon gluteenittomia karkkeja, oma suosikkini on Lakunapit.
Halpa, hyvä ja nopea makea tarjottava jonka voi tehdä itse isoja määriä on kauralastut. Korvaa tavalliset kaurahiutaleet puhtailla kaurahiutaleilla ja vehnäjauho jollain gluteenittomalla jauholla. Nämä maistuvat myös muille kuin keliaakikoille.
Siis minun äiti on keliaakikko, joten koko ikä on tullut tsekkailtua mitä saa ostaa ja mitä ei. Nyt en vaan muista merkkejä, mutta lähes kaikki hedelmäkarkit, suklaakarkeista joka toinen pussi melkeenpä jne käy. Sipsitkin käy melkein kaikki. :) eli ei edes ole hirveesti sellaisia karkkeja mitä keliaakikko ei vois syödä. Ei ole iso homma ne katsoa. Vehnätärkkelystä voi muuten lähes kaikki keliaakikot käyttää, paitsi jos on ihokeliaakikko.
Vierailija kirjoitti:
Siis minun äiti on keliaakikko, joten koko ikä on tullut tsekkailtua mitä saa ostaa ja mitä ei. Nyt en vaan muista merkkejä, mutta lähes kaikki hedelmäkarkit, suklaakarkeista joka toinen pussi melkeenpä jne käy. Sipsitkin käy melkein kaikki. :) eli ei edes ole hirveesti sellaisia karkkeja mitä keliaakikko ei vois syödä. Ei ole iso homma ne katsoa. Vehnätärkkelystä voi muuten lähes kaikki keliaakikot käyttää, paitsi jos on ihokeliaakikko.
Ei kannata käyttää jos ei varmaksi tiedä. Itselläni vehnätärkkelys vetää vatsan täysin solmuun.
Vaahtokarkit, aakkoset, suklaa, popcornit, sipsit... helppo kyllä katsoa tuoteselosteesta onko vehnää/vehnätärkkelystä tai muita viljatuotteita käytetty. Netistä löytyy myös makeisten tuoteselosteita ja suosituksia keliaakikoille.