Kaupat heittävät tuotteita mieluummin roskiin kuin jakavat ilmaiseksi
Mitä olen nähnyt ja kuullut esimerkiksi töissä käyviltä kavereilta, kaupat heittävät runsaasti roskiin tuotteita, joissa päiväys on eilinen tai joissain tapauksissa samana päivänä. Monien kauppojen käytäntö onkin ettei näitä tuotteita jaeta ilmaiseksi, koska se saattaisi vähentää kaupan myyntiä.
Miten kauppojen pitäisi mielestäsi toimia? Pitäisikö esimerkiksi valtion palkita kauppoja jollain tavoin siitä, että antavat joitain jääneitä tuotteita ruoka-apuun tai vaikka suoraan jakoon?
Kommentit (13)
Jokainen ilmaiseksi jaettu tuote on pois myynnistä. Siksi ne hävitetään mielummin roskiin.
Ei kukaan ihminen ostaisi kaupasta, jos olisi todella helposti saatavilla päivän ruuat aina ilmaiseksi. Kaupat ovat siis tarkkoja siitä, minne ne ylijäämät lähettävät. Eivät itse tosiaan ala jakelemaan kaupan edessä ja laittavat mieluummin roskiksiin.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ilmaiseksi jaettu tuote on pois myynnistä. Siksi ne hävitetään mielummin roskiin.
Tottahan tuo on. Harmittaa vain, koska on niin paljon köyhiä, joilla ei ole varaa ruokaan. Mutta fakta kai sekin, että kauppa omistaa tuotteen ja täten saa päättää, jakaako vai pistääkö roskiin.
Suomessahan on toisten roskisten dyykkaaminenkin laitonta, pätee muistaakseni myös kauppoihin.
ap
Lidlissä on useita kertoja jaettu tuotteita ilmaiseksi, olen saanut sieltä esimerkiksi croissanteja, pähkinäsekoitusta ja keksejä. Onkohan saksalainen ajattelu järkevämpää - asiakas ilahtuu saadessaan jotain ilmaiseksi ja tulee toistekin?
Ei pelkästään kaupat. Olin kahviossa kesätöissä. Omistaja vahti että ei otettu päivän päätteeksi ylijäämäruokia kotiin, vaan ne heitettiin roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Omassa pikku alepassa kans katellu, että roskikseen vaan ennemmin. Sitten ku kaikki tietää paljon sieltä pöllitään, niin vois myydä ne 70 pinnaa halvemmalla ennemmin et sais edes jotain. Sieltä siis oikeasti pöllitään järjettömästi. Ei auta edes vartijoiden läsnäolo. Lauantaina, kun hain maitoa niin sieltä käveli äijä ulos kaljojen kanssa. myyjä huus etkö maksa noita? eio enää rahaa maksella, ku leikataa.. Kieltämättä aika kylmää touhua. Noin se vaikuttaa ilmeisesti. Ruokaa lähtee ihan perusperheiden matkaan ilmaseksi.. Tohon se menee, kun ihmisillä eio enää varaa tehdä mitää ja jotenkin pitäs elää. Yks kerta oli kun joku vei kassillisen ruokaa suoraa vaan pokkana.. niin myyjä sano miks kukaa ei tee mitään.. niin joku vanhempi mies sano, jaa ottaisin puukosta jonkun jauhelihan takia. ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä on useita kertoja jaettu tuotteita ilmaiseksi, olen saanut sieltä esimerkiksi croissanteja, pähkinäsekoitusta ja keksejä. Onkohan saksalainen ajattelu järkevämpää - asiakas ilahtuu saadessaan jotain ilmaiseksi ja tulee toistekin?
Mäkin olen saanut. Eikä jaettu ruoka ole edes välttämättä ollut vanhaa.
Tuossa on myös se ongelma, että kauppa ei voi millään säilyttää niitä vanhaksi menneitä tuotteita asianmukaisesti. Itse olin töissä kaupassa, jossa annettiin leivät hyväntekeväisyyteen, koska ne oli helppo kerätä siihen huoneenlämpöön odottamaan noutajaa. Kylmätilaa ei kuitenkaan voi varata hyväntekeväisyyttä varten, koska sitä on muutenkin rajallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olet ollut onnekas, toisin kuin muut:
Lidlin väki myrkytti ruokaa Ruotsissa
Biojätteeksi tai -polttoaineeksi ne menee.
Pohjoisessa näen monia kauppoja, joissa on ilmaisjakeluita. Pohjoisessa asuvat välittävät ympäristöstä enenmän?
Voi jessus tätä ihmisten tyhmyyttä. -.- minkä helveti-n takia kauppa jakelisi tuotteita ilmaiseksi?? :"D ei ole niin vaikeaa ymmärtää, että kauppias/kauppiaat omistavat joka ikisen tuotteen.
Se johtaisi nopeasti siihen, että työntekijät veisivät kotiinsa elintarvikkeita joissa "pian päiväyskin menee"... Eli kuormasta syötäisiin ja hinnat kallistuisivat.