13-vuotiaan pojan ihon suojaaminen auringolta päivävoiteella vai olenko hysteerinen?
Meillä on siis se tilanne että lapsukainen polkee aamuisin kouluun n. 20 minuuttia aurinkoa vastaan ja iltapäivällä takaisin taas aurinko suoran kasvoihin porottaen. Olenko ihan hysteerinen kun mietin että koulupäivinä voisi laittaa neutraalia päivävoidetta jossa uv-suoja?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Ja siinä oli puoli Suomea kolmosessa jo, mutta ei muka teidän mielestä mitään. Silmät kannattaisi ainakin suojata.
UV ei ole tänä vuonna vielä kertaakaan noussut 3 asti.
Älä katso sitä pikkukarttakuvaa joka ei kerro totuutta vaan sitä oikealla olevaa kaaviota.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on oma voiteesi ja kerroin?
No jos menisin kaksi kertaa päivässä seisomaan kasvot suoraan aurinkoon ja jälkimmäinen vielä kun aurinko on korkealla, niin varmaan mä jotain suojaa laittaisin. Mites sinä? Itse käyn yleensä iltaisin lenkillä siihen aikaan ettei aurinko enää porota kuumasti kasvoihin.
Pojilla/miehillä on siittiöiden laatu ja määrä heikentynyt ja kivessyövät lisääntyneet. Yksi merkittävä syy on kemikaalien lisääntynyt käyttö.
"Ihminen altistuu päivittäin sadoille kemikaaleille muun muassa kosmetiikan kautta. Osa kemikaaleista saattaa imeytyä ihon läpi tai hengitettynä kulkeutua keuhkoihin. Kattavaa tutkimusta kemikaaleista sekä niiden pitkäaikais- ja yhteisvaikutuksista ei kuitenkaan ole.
Myöskään kemikaalien imeytymisestä ei ole varmaa tietoa. Nanopartikkelien tiedetään läpäisevän ihon, mitä hyödynnetään muun muassa lääkkeiden annostelussa, mutta kosmetiikan osalta tietoa nanopartikkelien vaikutuksesta ei ole vielä riittävästi.
Turvallisinta onkin käyttää ainoastaan tarpeellista kosmetiikkaa ja silloinkin tuotteita, joissa on mahdollisimman vähän ainesosia ja ylimääräisiä kemikaaleja. Myös kosmetiikan käyttöä suurilla ihoalueilla voi olla hyvä rajoittaa ja jättää muun muassa aurinkovoiteet ja vartalovoiteet käyttämättä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos menisin kaksi kertaa päivässä seisomaan kasvot suoraan aurinkoon ja jälkimmäinen vielä kun aurinko on korkealla, niin varmaan mä jotain suojaa laittaisin. Mites sinä? Itse käyn yleensä iltaisin lenkillä siihen aikaan ettei aurinko enää porota kuumasti kasvoihin.
se poika tuskin tuijottaa kohti aurinkoa koko ajan, varmaan pyöräillessä pitää tietäkin katsoa. Toisekseen uv-säteily on tosi vähäistä tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Hih🤗
21 jatkaa, että meillä käytössä puikko jossa muistaakseni suojakerroin 50. Kun jaksaa ensimmäiset viikot suojata hyvin korvat, posket ja nenän, menee loppukesä vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Mun on itseasiassa PAKKO suojata lapsi heti ensimmäisten aurinkoisten päivien alkaessa, sillä hänellä on joka kevät palaneet heti RAKOILLE erityisesti korvat. Siis oikeasti päivässä tai kahdessa eli nyt suuta pienemmälle ihmiset! Vastaus on siis ap, että riippuu lapsesi ihotyypistä ym. Myös se vaikuttaa onko palanut (usein) aiemmin jne. Mutta ei, et ole välttämättä lainkaan hysteerinen!
tuskin 20 minuutissa kun uv on aamulla 0-1 ja päivällä 2.
Mitä? siis päästät 13 vuotiaan ulos , ja vielä yksin? minä olen menossa poikani kanssa armeijaan kesällä, ei ole vielä yksin käynyt ulkona.
Paras pitää kellarissa niin ei näe pahaa maailmaa ja aurinkoa edes 20 minuuttia.
Onpa typeriä kommentteja. Hyvähän tuo ap:n kysymys oil kun auringon vaaroista on puhuttu niin paljon.
Voisiko poikasi laittaa lippiksen kypärän alle? Suojaa kasvoja mutta ei tarvitsisi läträtä voiteilla. 20min kevätaurinkoa kerrallaan ei ole vielä pahaksi mutta kevään ja kesän edetessä/kun loma alkaa ja ulkona ollaan paljon suosittelen hankkimaan sinkkipitoisen aurinkovoiteen joss ei ole nanopartikkeleita.
Suojaa pitää levittää paksu kerros ja sitä tulisi lisätä usein, joten tuollainen ihan vähän vaan pistäisin on yhtä tyhjän kanssa.