Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omatoimiloma vs. matkatoimiston loma...

Vierailija
11.04.2018 |

Ekaa kertaa lähdössä kunnolla ulkomaille ja mietin että mitä hyötyä on matkatoimistosta? Vai onko ihan sama varata lennot ja hotelli itsellä, tulisi halvemmaksi...

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyvät ne lomalentojen ajat toki valmismatkoillakin mutta kun ne ovat lähes poikkeuksetta aivan persiistä ainakin niissä kohteissa joihin oikeasti haluaisit lentää.

Vuorolennot eivät ainakaan euroopan sisäsällä lähde tai saavu pääsääntöisesti neljältä yöllä joten mihinkään suurempaan kohteeseen ei kannata lähteä pakettimatkalle.

Jonkun syrjäisen possujuhlarannikon tapauksessa muita vaihtoehtoja ei tietenkään välttämätt edes ole mutta 89€ hintaan ajelee noissa paikoissa tavallisen pitkään vaikka taksilla.

Mä en ymmärrä tätä lainkaan. Esim Rodokselle on charter-lentoja useita kertoja viikossa ja lentoajat on pääosin hyvät. Kun taas reittilentoja menee ihan keskellä yötäkin. Esim Barcelonasta olen itse palannut aamuyöllä mikä ei tosin haitannut kun ehti viettää siellä koko päivän risteilyn päätteeksi.

Vierailija
22/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omatoimimatkojen mukavuutta ja helppoutta hehkutetaan tässä ketjussa oikein urakalla, mutta pakettimatkan nimi kertoo jo sen, että kaikki on paketoitu sinulle valmiiksi.

Toki hotellit ja lennot voi ostaa ihan itsekin, jos ymmärtää, mitä on tekemässä. Omatoimimatkalla sinua ei ole matkaopas opastamassa, jos tulee ongelmia. Lomalennot ovat suoraan kohteeseen, reittilennot aika usein ei, eli joudut pitämään vaihtokentällä huolta itse koneen vaihdosta ja välillä - varsinkin ruuhkaisilla kentillä - jatkolento ehtii lähteä, jos oma lento on myöhässä. Mikäs siinä, jos kielitaito ja suoriuutumiskykyä selvittää asioita ulkomailla.

Omatoimimatkailussa on myös syytä pitää mielessä se seikka, ketä taskuvarkaat erityisesti kyttäävät: matkalaukun kanssa liikkuvia.

Mikäli nämä eivät ole este, niin ei kun omatoimimatkaa varailemaan.

Siis Ihan suorat lennot olisi Helsingistä, ei mitään vaihtoja välillä. Ja englantia puhun, eiköhän sillä pärjää aika hyvin. Venäjääkin puhun mutta siitä ei varmaan ole hirveästi hyötyä eteläeuroopassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyvät ne lomalentojen ajat toki valmismatkoillakin mutta kun ne ovat lähes poikkeuksetta aivan persiistä ainakin niissä kohteissa joihin oikeasti haluaisit lentää.

Vuorolennot eivät ainakaan euroopan sisäsällä lähde tai saavu pääsääntöisesti neljältä yöllä joten mihinkään suurempaan kohteeseen ei kannata lähteä pakettimatkalle.

Jonkun syrjäisen possujuhlarannikon tapauksessa muita vaihtoehtoja ei tietenkään välttämätt edes ole mutta 89€ hintaan ajelee noissa paikoissa tavallisen pitkään vaikka taksilla.

Lennot olisi suorat ja ihan päiväaikaan, ei mitään aamuyöllä lähteviä. Itseasiassa samat lennot näytti olevan matkatoimistonkin kautta mitä ite katoin, siksikin mietin että maksanko turhaan ylimääräistä matkatoimistolle.

Vierailija
24/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lennot olisi suorat ja ihan päiväaikaan, ei mitään aamuyöllä lähteviä. Itseasiassa samat lennot näytti olevan matkatoimistonkin kautta mitä ite katoin, siksikin mietin että maksanko turhaan ylimääräistä matkatoimistolle.

Sitten  vaan ostoksille.

Vierailija
25/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt omatoimi ja valmismatkoja.

Sen mukaan onko matka halvempi itse räätälöiden vai valmismatkana ja mitä matkalta haluan.

Kentältä voi ottaa taksin, vaikka olisi valmismatkalla, helposti saa selville matkan kentältä hotellille ja noin hinnan sille, kenttäkuljetus kun valmismatkallakin maksetaan erikseen.

Välillä olen ollut valmismatkalla, etten ole nähnyt opasta lainkaan tai muita suomalaisia kuin koneessa.

Vierailija
26/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita toimistoa. Tuolla bussikuljetushinnalla voit ottaa taksin ja päästä hotellille huomattavasti nopeammin kuin matkatoimiston bussilla, joka ensin odottaa kentällä kaksi tuntia niitä kaikkia matteja ja maijoja, joiden laukut on hukassa ja jotka eksyy vessareissulla ja unohtuu baariin, ja sitten bussi kiertää 15 eri hotellia ennen sun varaamaa. Usein myös hotellit järjestää lentokenttäkuljetuksia kunhan kysyt vaan. Mitään oppaita et rantalomakohteessa tarvitse, ja jos haluat johonkin retkelle, hotelleilla on aina sellaisia tarjolla.

Olen matkustanut paljon kaupunkireissuja omatoimisesti, mutta rantalomalle otin reissun matkatoimiston kautta. Minusta se oli järkevää paikassa, jossa en ollut käynyt aiemmin. Lentokenttäkuljetukset oli mun kohdalla ihan sujuvia. Varmasti reissuja voi buukata vaikka mistä paikan päältä, mutta olin itse tyytyväinen matkatoimiston järjestämään opastettuun reissuun, jossa oli kokenut suomenkielinen opas. Eihän ole kuitenkaan itsestäänselvyys, että hotellilta saat opastetun reissun juuri suomeksi, jos sitä kaipaat.

Ensi kerralla saattaisin selvittää lentokenttäkuljetukset itse, mutta jos haluaisin opastetuille reissuille matkallani, niin ottaisin kyllä silloin pakettimatkan järjestämiä. Eli voisin jatkossakin ottaa tuollaiseen kohteeseen pakettimatkan.

Minusta myös matkatoimiston sivujen kautta oli luotettavat hotellit buukattavissa, kokemattomampi omatoimireissaaja joutuu kyllä tutkimaan ja vertailemaan paljon. Esimerkiksi matkatoimisto oli muuttanut tähtiluokitukset siten, että ne vastaavat suunnilleen suomalaisten käsityksiä.

27/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkorannikolle jos menet, lentokentältä pääsee junalla suoraan suurimpaan osaan kohteista. Esim. Marbellaan ei juna mene mutta Fuengirolaan, Torremolinokseen ym. pääsee.

Vierailija
28/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua pakettimatkojen ehtoihin. Sitä voi ajatella tavallista laajempana matkavakuutuksena. Matkavakuutus ei korvaa esim tuhkapilven vuoksi peruttuja lentoja. Lentoyhtiöillä on oma vastuunsa muutostilanteissa, mutta kuten julkisuudessa kuuluu niin heikko se on käytännössä. Matkanjärjestäjä on velvollinen hoitamaan pakettimatkalla matkustavat takaisin kotiin.

Esim Islantiin tai Kanarialle ei tulisi mieleen mennä omatoimimatkalle, mutta Keski-Eurooppaan mennään, koska sieltä pääsee näppärästi pois lentäen, junalla, bussilla tai autolla kohtuukustannuksin.

Lentokenttäkuljetukset otetaan usein syystä että kentälle lähdetään melko viime tipassa verrattuna mitä itse joutuisi menemään. Jos bussi leviää, odottelee kone tai järkkääntyy uusi lento oppaan toimesta. Taksilla tai vuokra-autolla joutuu varaamaan aikaa liikenteenseisauksiin, vuokra-auton palautukseen ym. Toki matkavakuutus korvaa, mutta näissä on se pykälä kohtuullisesta viivästyksiin varatusta ajasta minkä marginaalia et saa selville kuin vasta korvauksia hakiessa eli parempi notkua tuntikausia kentällä ihan vaan varalta.

Vierailija
29/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en Islantiin lähtisi millekään pakettimatkalle, vaan hyödyntäisin (ja aionkin hyödyntää) Icelandairin edun, missä Amerikan lennoilla voi ilman lisähintaa pysähtyä Islantiin useammaksi päiväksi.

Olen ollut jonkin verran pakettimatkoilla, pääasiassa omatoimi. Ainoa ero on ollut bussikuljetukset kentältä. Toisaalta aina omilla matkoilla on taksi kentältä löytynyt, joten ei pienellä porukalla bussia tarvita. Koko suvun kanssa reissatessa se bussimatka on rennompi. Pakettimatkoilla hotelleissa ei yleensä ole muita suomalaisia, ei ainakaan montaa perhettä.

Itse varatessa vaan törmää siihen, että vaihtoehtoja on niin paljon. Viimeksi varasin hotellin New Yorkiin. Oli vaan oikeasti niin paljon mistä valita. No löysin kai mieleisen, mutta kyllä se vaati työtä. Siinä mielessä se pakettimatka voi olla rennompi. Ei tarvitse perata tuhansia vaihtoehtoja.

Vierailija
30/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omatoimilomalla ottaisin nyt ainakin selvää, miten kentältä siirrytään hotellille (ja päinvastoin) Muut asiat eivät ole niin tärkeitä, mutta toki lomakohteeseen on hyvä tutustua etukäteen.

Hotellia katselin bookingin kautta ja siinä samassa pystyisi varaamaan kuljetuksen kentältä hotelliin.

Ainoa mikä mietityttää että osaanko toimia lentokentällä, kerran vain kotimaassa lentänyt.

Joudut Helsinki-Vantaalla joka tapauksessa toimimaan yksin ja ihan sama paluumatkalla. Eivät ne oppaat ole kentällä.

Vierailija
31/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omatoimilomalla ottaisin nyt ainakin selvää, miten kentältä siirrytään hotellille (ja päinvastoin) Muut asiat eivät ole niin tärkeitä, mutta toki lomakohteeseen on hyvä tutustua etukäteen.

Onko joku joskus oikeasti ollut jossain edes suhteellisen länsimaisella lentokentällä, jossa ei olisi ollut takseja? Itse aina matkustaessani luotan täysin tähän, enkä koskaan selvitä etukäteen mitään kuljetuksia. Joskus toki otan junan/vuokra-auton, ja ne sitten selvitän.

Vierailija
32/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku joskus oikeasti ollut jossain edes suhteellisen länsimaisella lentokentällä, jossa ei olisi ollut takseja? Itse aina matkustaessani luotan täysin tähän, enkä koskaan selvitä etukäteen mitään kuljetuksia. Joskus toki otan junan/vuokra-auton, ja ne sitten selvitän.

Minulle omatoimimatkailu on nimenomaan sitä, että reppureissaaminen alkaa jo kentältä eli sieltä julkisilla apartmentiin. Selvitän aina etukäteen vaihtoehdot. Matkasuunnitelman tekeminen on jo osa tulevan matkan iloa!

Yhdessä Euroopan kohteessa on tähän asti ollut ainoa vaihtoehto ottaa taksi, mutta silloinkin olin ottanut etukäteen selvää siitä, paljonko kyydistä oikeasti kannattaa maksaa. Ei lomabudjettini olisi kaatunut niihin säästyneisiin vähän yli 10 euroon, mutta inhoan sitä tietoa, että minua turistina pidetään helppona rahastettavana.

Vierailija
33/33 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle omatoimimatkailu on nimenomaan sitä, että reppureissaaminen alkaa jo kentältä eli sieltä julkisilla apartmentiin. Selvitän aina etukäteen vaihtoehdot. Matkasuunnitelman tekeminen on jo osa tulevan matkan iloa!

Yhdessä Euroopan kohteessa on tähän asti ollut ainoa vaihtoehto ottaa taksi, mutta silloinkin olin ottanut etukäteen selvää siitä, paljonko kyydistä oikeasti kannattaa maksaa. Ei lomabudjettini olisi kaatunut niihin säästyneisiin vähän yli 10 euroon, mutta inhoan sitä tietoa, että minua turistina pidetään helppona rahastettavana.

Niin no, ihmiset haluavat matkailulta erilaisia asioita. Minä olen asunut sen verran monessa maassa, että en saa mitään kicksejä siitä, että osaan liikkua kuin paikallinen.

Ja mukavuudenhalu kasvaa iän myötä. Uber tai taksi ovat ihan hyviä tapoja liikkua. Ja hotellihuoneessa saa luvan olla oma kylppäri.

Kun olin nuorempi, liikkuminen jopa Euroopassa oli hieman eksoottisempaa, kun nettiä ei ollut, ja juna-aikatauluja saattoi löytyä jostain matkatoimistosta. Niitä sitten selaili, eikähän ne paikkaansa pitäneet. Sitten itsekseen mietti jossain Puolan Katowicessa, että mitäs nyt, kun jatkoyhteyttä ei ollutkaan. Ja kaikesta selvisi.

Mutta nykyään varaan lennot, kivan hotellin, ja otan taksin. Ja se on minusta ihan ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme