Peruin sitten ajan sterilisaatioon, en uskaltanutkaan...
Ikää on lähemmäs 40, kaksi teiniä perheessä ja lapsia emme halua lisää mutta...
Olin jo jonossa steriin, lähetteet sain helposti ikäni takia ja kun on isoja lapsiakin ja emme enempää lapsia halua.
Sitten kuitenkin jänistin ja peruin koko homman. Parina yönä mietin tuskaisena sitä toimenpidettä ja lukemiani negatiivisia asioita. Joillekin murto-osalle steriloiduista on tullut ennenaikaiset vaihdevuodet (varmaa yhteyttä ei sterilisaatioon, mutta epäily), joillekin inhottavia vuoto-ongelmia yms. Pieni osa katuu toimenpidettä, koska haluaisikin lapsen myöhemmin. Tuntuu ihan varmalta etten enää halua lapsia, eikä miehenikään, joka on on mua vanhempi, mutta mitä jos elämäntilanne ja mieli muuttuu niin paljon että haluaisikin kuitenkin sen pienen mahdollisuuden (mikä ikäisilläni on ehkä alle puolet raskautuu enää yrityksistä huolimatta). En pidä todennäköisenä, mutta mitä jos kuitenkin. Olen sairaalassa töissä, siinä missä sterilisaatio oltaisiin tehty, ja mietin kollegoitani ympärilläni leikkauksen aikana ja sen jälkeen kun itse olen nukutettuna yms. Ei niin kiva ajatus ja vaikka aiemmin tuntui pikkuseikalta nyt tämäkin alkoi vaivata. Ja kivut toimenpiteen jälkeen yms. Aiemmin leikkaamaton vatsa ja nyt tällaisen takia leikkaus.
Ja näin sitten peruin sterilisaation.
Mulle ei kierukka käy, joten pillereillä tai kondomeilla mennään nyt sitten vaihdevuosiin saakka. Huoh. Mutta eiköhän sterilisaatioharkinta ollut mun osalta nyt tässä, en enää uutta lähetettä tule pyytämään. Se siitä vaihtoehdosta mun kohdalla. Vaatii tiettyä luonteenlujuutta tuo ko. toimenpide selkeästi, sellaista mitä minulle ei ole suotu. Tai ehkä olen liian varman päälle ja harkitseva tyyppi.
Vuosia harkitsin sterilisaatiota, pari vuotta sitten meinasin jo pyytää lähetettä sinne, mutten rohjennutkaan. Ja nyt pyysin mutta peruin. Että näin täällä.
Kommentit (27)
No juuri noista syistä mitä kerroit, meillä mies teetätti vasektomian.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Nelikymppisiä ja lapset teinejä. Kumpikaan ei enää halunnut lisää lapsia, joten mies kävi nipsauttamassa piuhat poikki, päivä sairauslomaa.
Ihan älyttömän vähän tehdään vasektomiota vaikka se on huomattavasti sterilisaatiota pienempi operaatio.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älyttömän vähän tehdään vasektomiota vaikka se on huomattavasti sterilisaatiota pienempi operaatio.
Enemmän niitä tehdään kun naisten sterilisaatioita.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri oli sanonut miehelleni, että vasektomioiden määrä on ollut viime vuosina jyrkässä kasvussa.
Mistä noi alapeukut vasektomiaan liittyen tulee? Perustelut olis kivat.
Vierailija kirjoitti:
Niiden mielestä naiset painostaa miehet vasten tahtoaan vasektomiaan vaikka mies ei haluaisi. Ei se normaaleissa perheissä kyllä niin mene, vaan asioista sovitaan yhdessä. Pelkäävät omien kulkustensa puolesta ja haluaisivat vielä 7-kymppisenäkin perustaa 4. uusperheen.
Itse en osaa sanoa varmasti jälkioireista vielä, mutta minulle tehtiin sterilisaatio kolme viikkoa sitten eikä ainakaan vielä ole kaduttanut. Olin täysin varma ratkaisusta, ainoastaan toimenpide ja paraneminen mietityttivät. Mutta kaikki meni hyvin.
Jos yhtään mietityttää, haluaako vielä lapsia, niin eihän toimenpiteeseen tietenkään kannata mennä.
Ihan hyvin on mennyt sterilisaation jälkeen. Ikää 45, nukutuksessa tehtiin. Eipä oo olluna mittään noista kauhukuvista. Puoli vuotta mennyt ja arvetkin melko lailla kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi edelleen tulla raskaaksi, vaikka mies hommaisi vasektomian. Toisaalta myös koska miehen lisääntymisikä on pidempi, siitä ei välttämättä kannata ainakaan naisen painostuksesta luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden mielestä naiset painostaa miehet vasten tahtoaan vasektomiaan vaikka mies ei haluaisi. Ei se normaaleissa perheissä kyllä niin mene, vaan asioista sovitaan yhdessä. Pelkäävät omien kulkustensa puolesta ja haluaisivat vielä 7-kymppisenäkin perustaa 4. uusperheen.
Varmaankin näin. Onneksi meillä ei tarvinut edes keskustella, itselläni keskenmenoja ja sektioita, vaikeita raskauksia ja sitä myöten pitkiä toipumisaikoja - mies koki että ehkäpä mä olin kärsinyt osani ja oli hänen vuoro.
Vierailija kirjoitti:
No koska siinä miehen pitäisi "menettää" siitoskyky. Sehän olisi väärin.
Kondomit ei käy tietenkään ja ainoa vaihtoehto on naiselle e-pillerit tms tai muu, tietty vahinko jos sattuu niin aborttiin heti!
Ei oo kato kivaa jos miehen pitäisi ottaa vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina pitää liioitella ja halventaa. Eikö tällä palstalla ole normaaliin keskusteluun kykeneviä naisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi edelleen tulla raskaaksi, vaikka mies hommaisi vasektomian. Toisaalta myös koska miehen lisääntymisikä on pidempi, siitä ei välttämättä kannata ainakaan naisen painostuksesta luopua.
No se olisikin järkevää, että molemmat kävisivät sterilisaatiossa ihan vaan tasa-arvon vuoksi. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se olisikin järkevää, että molemmat kävisivät sterilisaatiossa ihan vaan tasa-arvon vuoksi. Huoh.
Tai sitten nainen käy ihan yksinään. Huoh.
Jos kerran saatat haluta vielä raskautua, vaikka pidätkin sitä tietyllä tasoa epätodennäköisenä, sterilisaatio ei ole sitten oikea ratkaisu.
Noi muut syyt vaikuttavat mielestäni aika tavallisilta mietteiltä myös niiltä osin, että toimenpide tehtäisiin omalla työpaikalla. Aivan kaikissa ehkäisymenetelmissä on riskinsä ja negatiiviset puolensa, myös niissä pillereissä ja kondomeissa, joten niiden kanssa on elettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Nelikymppisiä ja lapset teinejä. Kumpikaan ei enää halunnut lisää lapsia, joten mies kävi nipsauttamassa piuhat poikki, päivä sairauslomaa.
Meillä oli sama tilanne ja mies itse ehdotti tätä. Pikkutoimenpide miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten nainen käy ihan yksinään. Huoh.
Tai sitten mies käy ihan yksinään. Huoh. Kuten meillä, normaalissa perheessä.
Ei se mitään ap. Kumit ja pillerit on ihan ok. Parempi niin kuin katua jälkikäteen steriä.
Kannattaa tehdä, minulle tehtiin 32 vuotiaana yhden lapsen äitinä, kohtu on poistettu myöhemmin ja nyt 49 vuotiaana huoleton elämä ilman kipuja tai vuotoja.