Kutsuun vastanneita 1/27
Lapsellani on ekat kaverisynttärit lauantaina. Kutsuin lapsen toiveen ja päiväkodin tapojen mukaan koko päiväkotiryhmän jättämällä viikko sitten kutsukortit lasten lokeroihin. Kutsun lopussa luki: "Ilmoitathan, pääsetkö tulemaan torstaihin 12.4. mennessä" + puhelinnumeroni. Tällaisia koko ryhmän kutsuja on lapsellenikin tullut päiväkotivuosien aikana monia, ja olen aina vastannut heti kutsun saatuani.
Pieni yllätys on ollut huomata, ettei muilla näytä olevan sama tapa. Muutama kutsu on vielä lokerossa, vaikka olen nähnyt lapset hoidossa. Yksi on vastannut ja pääsee onneksi kuulemma tulemaan.
Mies ajatteli ostaa tänään osan tarvikkeista. Mies kysyi, montako vierasta tulee. "Yksi. Tai sitten 27. Jotain siltä väliltä. Ai niin, ja osan vanhemmat varmaankin." No ok, ei ole vielä torstai, eli ehkä kaikki vastaukset tulevat viimeisenä päivänä, joten ostosreissut, leipomiset ja kaikki järjestelyt pitää jättää perjantaille.
Mitä veikkaatte? Tuleeko muita vastauksia kuin tämä yksi ja milloin? Jättääkö 26 vierasta (tai siis heidän vanhempaansa) kokonaan vastaamatta? Voisin arvata, että ainakin muutama vastaus tulee vielä. Veikkaisin myös, että jos vieras ei vastaa, niin hän ei myöskään tule, ja osa niistä, jotka vastaavat kyllä, saattavat myös jättää tulematta. Jos ei muita vastauksia tule, niin kysyn vielä niiltä vanhemmilta, jotka tunnen. Vai millaisia kokemuksia teillä on?
Päiväkodin mukaan lapseni on kaikkien kaveri -tyyppiä, rauhallinen ja iloinen. Hänellä vaikuttaisi olevan päiväkodissa paljon kavereita, joten sellaisesta ei pitäisi olla kyse.
Kommentit (32)
Ilmoitathan, pääsetkö tulemaan...
Eli jos ilmoituksia ei tule = ei pääse tulemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olla kutsuttu vain niitä jotka oikeasti on lapsen kavereita, ja aina on kaikki vastanneet nopeasti.
Mutta kiva kyllä että jossain järjestetään noin isoja lastenkutsuja.Mielelläni kutsuisinkin vain ne lähimmät, mutta he ovat lapsen kanssa samassa päiväkodissa, jonka sääntöjen mukaan joko kutsutaan kaikki tai ei ketään. Aiempina vuosina olen sitten mennyt tuolla ei ketään -periaatteella. Nyt lapsi on kovasti toivonut kaverijuhlia ja on viimeinen vuosi päiväkodissa, joten ajattelin, että ehkäpä tämän kerran meiltäkin homma hoituisi, kun osa vanhemmista kutsuu koko porukan joka vuosi. Yleensä vanhemmat ovat vuokranneet jonkun juhlatilan/liikuntasalin, joten niin mekin teimme. Onpahan lapsella ja hänen vieraallaan sitten ainakin tilaa temmeltää. ;)
Tämähän ei pidä paikkaansa. Koskee ainoastaan tilannetta, jossa kutsut jaetaan päiväkodissa. Lapset voi kutsua myös lähettämällä kutsut heille kotiin, jolloin päiväkoti ei kuulu asiaan mitenkään.
Lapseni on ollut samassa päiväkodissa vuosia, ja olen käynyt jokaisessa vanhempainillassa. Näin on siellä aina ohjeistettu sanomalla, että lapset kuitenkin juttelevat juhlista keskenään päiväkodissakin. Vaikka tämä ei olisikaan sääntönä, niin en tiedä kavereiden osoitteita.
Tuo ohjeistus perustuu juuri siihen, että kutsut jaetaan päiväkodissa. Veljeni lapsi on samassa päiväkotiryhmässä kuin omani eikä ikinä ole päiväkoti olettanut, että mun tai veljeni pitäisi kutsua kaikki päiväkodin lapset samoihin juhliin kuin mihin serkuksetkin on kutsuttu. Vaikka hekin juttelevat päiväkodissa juhlista, joissa ovat olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olla kutsuttu vain niitä jotka oikeasti on lapsen kavereita, ja aina on kaikki vastanneet nopeasti.
Mutta kiva kyllä että jossain järjestetään noin isoja lastenkutsuja.Mielelläni kutsuisinkin vain ne lähimmät, mutta he ovat lapsen kanssa samassa päiväkodissa, jonka sääntöjen mukaan joko kutsutaan kaikki tai ei ketään. Aiempina vuosina olen sitten mennyt tuolla ei ketään -periaatteella. Nyt lapsi on kovasti toivonut kaverijuhlia ja on viimeinen vuosi päiväkodissa, joten ajattelin, että ehkäpä tämän kerran meiltäkin homma hoituisi, kun osa vanhemmista kutsuu koko porukan joka vuosi. Yleensä vanhemmat ovat vuokranneet jonkun juhlatilan/liikuntasalin, joten niin mekin teimme. Onpahan lapsella ja hänen vieraallaan sitten ainakin tilaa temmeltää. ;)
Ei päiväkoti voi sanella, ketä kotiinsa kutsuu. Toki voivat suosittaa ja toivoa tällaista tasa-arvon nimissä, mutta mitään velvollisuutta noudattaa tällaista "sääntöä" ei tietenkään ole.
Ei ainakaan täällä Helsingissä kerrostaloalueilla olisi edes mahdollista. Kymmenen on meillä ollut maksimi vierasluku ja koostunut myös muista ystävistä kuin päiväkotilaisista.
Miksi pitää pyytää vastauksia torstaihin mennessä ja aloittaa loukkaantuminen jo tiistaina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei pidä paikkaansa. Koskee ainoastaan tilannetta, jossa kutsut jaetaan päiväkodissa. Lapset voi kutsua myös lähettämällä kutsut heille kotiin, jolloin päiväkoti ei kuulu asiaan mitenkään.
Lapseni on ollut samassa päiväkodissa vuosia, ja olen käynyt jokaisessa vanhempainillassa. Näin on siellä aina ohjeistettu sanomalla, että lapset kuitenkin juttelevat juhlista keskenään päiväkodissakin. Vaikka tämä ei olisikaan sääntönä, niin en tiedä kavereiden osoitteita.
Tuo ohjeistus perustuu juuri siihen, että kutsut jaetaan päiväkodissa. Veljeni lapsi on samassa päiväkotiryhmässä kuin omani eikä ikinä ole päiväkoti olettanut, että mun tai veljeni pitäisi kutsua kaikki päiväkodin lapset samoihin juhliin kuin mihin serkuksetkin on kutsuttu. Vaikka hekin juttelevat päiväkodissa juhlista, joissa ovat olleet.
Joo, olisihan se hassua, jos koko päiväkotiryhmä pitäisi aina kutsua teidän sukujuhliinne, joulunviettoonne jne. Olen varma, että lapsemme eivät ole samassa yksityisessä päiväkodissa, mm. koska ryhmässä ei ole serkuksia. Ei kai näitä isoja koko ryhmän juhlia vuokrattuine tiloineen olisi niin monia, jos se ei olisi lasteni päiväkodissa sääntö. En tiedä, onko kaikissa julkisissa päiväkodeissa sitten yhtenäiset ohjeistukset kaikista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Ei päiväkoti voi sanella, ketä kotiinsa kutsuu. Toki voivat suosittaa ja toivoa tällaista tasa-arvon nimissä, mutta mitään velvollisuutta noudattaa tällaista "sääntöä" ei tietenkään ole.
Ei ainakaan täällä Helsingissä kerrostaloalueilla olisi edes mahdollista. Kymmenen on meillä ollut maksimi vierasluku ja koostunut myös muista ystävistä kuin päiväkotilaisista.
Joo, tietenkään eivät voi jakaa minulle raipparangaistusta hiekkalaatikolla tms. :D Minulla on tapana noudattaa päiväkodin toivomuksia. Olen tyytyväinen paikkaan. Siellä on mm. hyvä ryhmähenki.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää pyytää vastauksia torstaihin mennessä ja aloittaa loukkaantuminen jo tiistaina?
En ole loukkaantunut. Olen yllättynyt. Itse siis vastaan yleensä saman tien kutsun saatuani ja merkkaan kemut kalenteriin. Jos en olisi järjestänyt ensimmäistä kertaa omia lastenkutsuja, en olisi arvannut, että lähes kaikki jättävät vastaamisen viimeiseen päivään. Olisin varmaan veikannut, että osa vastauksista tulee heti ja osa sitten pikkuhiljaa ripotellen. Keskustelussa olisin mielelläni kuullut muiden kokemuksia, mutta kirjoitin kaiketi liikaa yksityiskohtia omasta tapauksestani, kun juttu jäi jumittamaan vieraiden määrään ja päiväkotien sääntöihin jne.
Hyvä, että joku jaksaa järjestää noin isolle lapsilaumalle jotain juhlaa. Mä en jaksais.
Meidän lasten tarhassa ei ole ollut muuta toivomusta, kuin että aikuiset jättävät kutsut lokerpihin ja aikuiset ne sieltä ottavat. Ettei tule pahaa mieltä.
Ei meidän lapset mitenkään loukkaantuneilta vaikuta vaikka joskus jotkut puhuvatkin synttäreistä tarhassa ja miksi pitäisikään loukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että joku jaksaa järjestää noin isolle lapsilaumalle jotain juhlaa. Mä en jaksais.
Meidän lasten tarhassa ei ole ollut muuta toivomusta, kuin että aikuiset jättävät kutsut lokerpihin ja aikuiset ne sieltä ottavat. Ettei tule pahaa mieltä.
Ei meidän lapset mitenkään loukkaantuneilta vaikuta vaikka joskus jotkut puhuvatkin synttäreistä tarhassa ja miksi pitäisikään loukkaantua.
Nämä tilanteet ovat sitä elävää oppimateriaalia, joita vanhempien ei kannata ohittaa. Pettymyksen tunteita, kun ei opita käsittelemään leikkimällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole loukkaantunut. Olen yllättynyt. Itse siis vastaan yleensä saman tien kutsun saatuani ja merkkaan kemut kalenteriin. Jos en olisi järjestänyt ensimmäistä kertaa omia lastenkutsuja, en olisi arvannut, että lähes kaikki jättävät vastaamisen viimeiseen päivään. Olisin varmaan veikannut, että osa vastauksista tulee heti ja osa sitten pikkuhiljaa ripotellen. Keskustelussa olisin mielelläni kuullut muiden kokemuksia, mutta kirjoitin kaiketi liikaa yksityiskohtia omasta tapauksestani, kun juttu jäi jumittamaan vieraiden määrään ja päiväkotien sääntöihin jne.
Osa tulee muuten sitten vielä ajan jälkeenkin, kun ollaan hups unohdettu...
ps. kaikki ei ole = sinä. Joten ei pidä yllättyä, jos kaikki ei toimi tismalleen niin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas vastaan yleensä viimeisenä ilmoitettuna vastaamispäivänä. Silloin yleensä tiedän, onko meillä jotain muuta kutsujen ajankohdalle. Erityisesti silloin, jos kutsu tulee lapselleni vain siksi, että tämä sattuu olemaan samassa päiväkodissa eikä siksi, että lapseni oikeasti olisi kutsujan ystävä tai kaveri. Ystävien ja kavereiden juhlia varten pyrin järjestämään aikaa, mutta muiden kohdalla muut menot tulevat ensin ja juhliin osallistutaan vain siinä tapauksessa, ettei silloin ole muitakaan suunnitelmia.