Miten estää kotiin murtautuminen sorkkaraudalla?
Tai ylipäätäänkin. Kyseessä kerrostalon puinen ovi. Normaali Abloy lukko tietenkin on ja turvaketju, mutta paljonko näistä on hyötyä jos joku yrittää tulla väkisin sisään?
Mustasukkainen väkivaltainen exä on alkanut uhkailemaan. Sanoi että tulee tosta noin vaan sorkkaraudalla ovesta sisälle ja saa repäisemällä turvaketjun auki ja tekee pahaa mulle jos haluaa.
Haluaisin pystyä nukkumaan yöni tietäen että olen varmasti turvassa. Pelottaa ja stressaa hirveästi!
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pelkäisin enemmän molotovinkoktaileja ikkunasta sisään.
Ei kyllä lämpölasista tule ihan pienet pullot läpi.
Kaverin ikkunaan joku heitti yhtenä vappuna sellaisen tiiliskiven kokoisen katukiven. Kolmesta lasista särkyi vain ulommainen. Väittäisin että polttopulloa ei heitetä Suomessa kovinkaan monesta ikkunasta sisään.
Niin, ensin pitäisi heittää tiili ja sitten vielä samasta rei'ästä pullo.
Tai kolme tiiltä ja pullo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exän mukaan sorkkaraudalla pystyy kuulemma murtamaan oven aika äänettömästi ja en varmasti heräis siihen? pippurisumutetta ei taida suomessa enää laillisesti saada mistään, ainoastaan vartijoilla on oikeudet sellasiin... kysyin yhdeltä vartija tuttavalta että voisko hän myydä mulle yhden pippurisumutteen niin ei kuulemma voi koska hänelläkin on vain yksi kappale ja niistä pidetään tarkkaa kirjaa. Joutuisi ongelmiin jos väittäisi nykyisen kadonneen ja tarvitsisi uuden. :(
En usko että exä uskaltaa päiväs aikaan kuitenkaan kadulla kimppuun käydä, liikkuu niin paljon muitakin ihmisiä, että varmasti ois silminnäkijöitä ja joutuis kuseen.
Niin, siis sun täytyy hommata lupa siihen pippurisuihkeeseen ja kun sen olet saanut, voit sellaisen ostaa.
Ilman lupaa sellaisen hallussapitäminen on ampuma-aserikos.
Kai se sun vartijatuttu kertoi tän sulle?Miten se lupa hankitaan ja voiko sen aivan tavallinen ihminen saada, jos ei ole muuten sen kummempaa halua opiskella turvallisuusalalle?
Sumutteille ei ikävä kyllä suomessa lupaa saa, sillä lainsäädäntö on tehnyt tämän hyökkääjälle vähän haittaa aiheuttavan aineen käytöstä vain ammattilaisille tarkoitettua kamaa.
Sinänsä järjetön tilanne, että kun on olemassa aine joka pysäyttää hyökkääjän aiheuttamatta muuta kuin hetkellisen sokaistumisen, kivun ja hengenahdistusta, se on kiellettyä.
Kuinkahan monta pahoipitelyä, raiskausta ja turhaa puukotusta voitaisiin estää tekemällä tämä aine vapaasti ostettavaksi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Sivistysmaissa asia olisi ratkaistu oikeudella puolustautua omassa kodissa. Hillitsee kovemmankin kundin riehumishaluja kun tietää että hento naisihminen voikin tulla ovelle magnum 44sen kanssa, jonka luotia tottelee joka ainoa ihminen maapallolla. Aivan sama onko uhkaaja käynyt salilla vaikka viimeiset 20 vuotta, olisi kahta päätä pidempi ja vetänyt mitä kamaa tahansa niin lyhyt etusormen liike riittää.
Mutta koska nyt oltiinkin Suomessa, niin eipä sitä voi kuin toivoa parasta ja soittaa poliisille jos huomaa että kämppään murtaudutaan ja koittaa pärjäillä se 10 - 30min mikä poliisilla kestää saapua paikalle.
Eihän hätänumeroon soittaminen enää nykyään johda tuollaisessakaan tapauksessa automaattisesti siihen että poliisi edes lähtisi paikalle. Ainoa keino on yrittää saada riittävän helvetillinen meteli aikaan että saa kerrostalossa naapurit hälytettyä tai omakotitalossa ehtii itse paeta takaovesta, jos siis hyökkääjän fyysinen eliminoiminen jätetään laskuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten vaan mua tässä nyt kiinostaa että miten yksityisetsivä saa selville turvakiellon alaisen osoitteen...
Soittanut jollekin poliisikaverilleen ja kysynyt.
Ja onko poliisinkaan laillista saada mun osoitetietoja, jos minua ei epäillä esimerkiksi rikoksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän tulee vaikka moottorisahalla oven läpi tai ikkunasta läpi jos niin on päättänyt. Suosittelen oveen ja ikkunoihin rautakaltereita, niiden läpi ei pääse moottorisahallakaan.
Meinaatko ettei kukaan reagoi moottorisahan ääneen rappukäytävässä? Eikä ap kuule sitä?
No mitäs meinasit tehdä äijälle joka heiluu moottorisahan kanssa?
Joku kuulee ja soittanee kytät.
Sorkkarautapuuhat eivät herätä koko rappua.
En minä ainakaan soittaisi, hoitakoot keskenään erimielisyytensä.
Ei tuollaisessa tilanteessa ole muuta järkevää vaihtoehtoa kuin muuttaa ja laittaa tiedot salaisiksi. Näin itse pääsin eroon exän hullusta uudesta naisesta, joka jatkuvasti uhkaili minua, kävi ovea rikkomassa ja häiriköi muutenkin kaikin tavoin. Kaupungilla en voinut liikkua yksin. Muuton jälkeen on pari kertaa saanut uuden numeroni tietoon, mutta estän hänet aina, kun yrittää olla yhteyksissä (nykyään haluaisi, että tuen häntä heidän suhteessaan, kun ei se mies muuttunutkaan hänen kanssaan prinssiksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten vaan mua tässä nyt kiinostaa että miten yksityisetsivä saa selville turvakiellon alaisen osoitteen...
Ja onko poliisinkaan laillista saada mun osoitetietoja, jos minua ei epäillä esimerkiksi rikoksesta?
Ei todellakaan, henkilön tietoja ei katsota kuin virkatehtäviä hoitaessa. Poliisit tosin ei ole ihan penaalin terävimpiä kyniä ja säännöllisesti niiden työsuhteita puretaan, koska ovat urkkineet asiattomasti henkilötietoja. Jokaisesta katselukerrasta jää onneksi nykyisin merkintä logiin. Toista se oli ennen kun katseltiin paperisia kansioita. Yövuorossa saatettiin ottaa nippu iltalukemiseksi, eikä siitä voinut jäädä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ylipäätäänkin. Kyseessä kerrostalon puinen ovi. Normaali Abloy lukko tietenkin on ja turvaketju, mutta paljonko näistä on hyötyä jos joku yrittää tulla väkisin sisään?
Mustasukkainen väkivaltainen exä on alkanut uhkailemaan. Sanoi että tulee tosta noin vaan sorkkaraudalla ovesta sisälle ja saa repäisemällä turvaketjun auki ja tekee pahaa mulle jos haluaa.
Haluaisin pystyä nukkumaan yöni tietäen että olen varmasti turvassa. Pelottaa ja stressaa hirveästi!
Laita kaikki, siis kaikki yhteystietosi salaiseksi (posti-maistraatti-puhelinoperaattori-Trafi) ja muuta muualle.Vaihda myös puhelinnumero äläkä luovuta sitä yhteisille tutuille.
Uhkailut voi äänittää ja soittaa poliisille.
Numero mulla on salainen, mutta eikö turvakielto piilota tiedot myös postissa, maistraatissa, trafilla?
Vierailija kirjoitti:
Sivistysmaissa asia olisi ratkaistu oikeudella puolustautua omassa kodissa. Hillitsee kovemmankin kundin riehumishaluja kun tietää että hento naisihminen voikin tulla ovelle magnum 44sen kanssa, jonka luotia tottelee joka ainoa ihminen maapallolla. Aivan sama onko uhkaaja käynyt salilla vaikka viimeiset 20 vuotta, olisi kahta päätä pidempi ja vetänyt mitä kamaa tahansa niin lyhyt etusormen liike riittää.
Mutta koska nyt oltiinkin Suomessa, niin eipä sitä voi kuin toivoa parasta ja soittaa poliisille jos huomaa että kämppään murtaudutaan ja koittaa pärjäillä se 10 - 30min mikä poliisilla kestää saapua paikalle.
Toisaalta tunkeutujienkaan ei tarvi tappaa asukkaita sisään tullessaan, koska ei tavi pelätä tappavaa vastarintaa.
Sovi naapurin kanssa, että soittaa apua, jos kuuluu ääniä. Kaikkein fiksuinta olisi muuttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan, henkilön tietoja ei katsota kuin virkatehtäviä hoitaessa. Poliisit tosin ei ole ihan penaalin terävimpiä kyniä ja säännöllisesti niiden työsuhteita puretaan, koska ovat urkkineet asiattomasti henkilötietoja. Jokaisesta katselukerrasta jää onneksi nykyisin merkintä logiin. Toista se oli ennen kun katseltiin paperisia kansioita. Yövuorossa saatettiin ottaa nippu iltalukemiseksi, eikä siitä voinut jäädä kiinni.
Toinen helpompi keino saada piiloutumaan haluavasta ihmisestä osoitetiedot on verohallinto.
Sieltä ne tiedot on saatavissa pienen kikkailun avulla :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorkkaraudan estoraudalla.
Suurella sorkkaraudalla vääntelee kyllä kaikki tavalliset asuntojen ovet auki, jos ovi tai karmit on puuta, kuten yleensä on.
Aika riski äijä saa olla, onhan ne karmit kuitenkin seinässä muullakin kuin pyhällä hengellä.
Karmit on puuta ja ne menee murskaksi sorkkaraudalla ihan heiveröisen kaverin voimin.
Puutalossa ei auta kalterit ikkunoissa jateräsovi, kun seinästä tulee hetkessä läpi. Nopeammn melkein kun ovesta.
Naapureihin en luottaisi avun saamiseksi. Nuorena exäni pahoinpiteli minut ja heitti puhelimeni seinään. Pääsin lopulta karkuun, vain yksi naapuri avasi oven, kun yritin henkeni uhalla pyytää apua, mutta ei suostunut soittamaan poliisille vaan löi oven kiinni nenäni edestä. Juoksin lopulta tietä kohti, jossa vanhempi nainen pysähtyi ja vei minut ensiapuun. Pahoinpitelyn syynä se, että sain tietää hänen pettäneen ja siitä riitelimme enkä suostunut miehen väitteeseen, että hänen on pakko pettää ettei naisille tulisi pahamielo. itse soitin kyllä apua, kun yläkerrasta kuului kolinaa, naisen itkua ja miehen raivoamista. En jättäisi ikinä arvailujen varaan, mieluummin varalta poliisit kuin kuulla myöhemmin, kuinka jollekin on käynyt pahasti.
Otsikkoon:
Lyöt sillä sitä murtautujaa täysillä naamaan.
1) ilmoita poliisille
2) muuta
3) salaa kaikki tiedot
4) hanki hyvät lukot ja ovitapit saranapuolelle
5) hanki hyvä hälyytysjärjestemä esim. Verisure, joka tekee automaattihälyytyksen ja vartijakäynnin, jos ovi avataan sen ollessa päälle kytkettynä
6) hommaa iso koira, joka herättää sut, jos joku pyrkii ovesta ja estää murtautujan aikeet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen helpompi keino saada piiloutumaan haluavasta ihmisestä osoitetiedot on verohallinto.
Tässäkään ei ole turvakiellosta hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorkkaraudan estoraudalla.
Suurella sorkkaraudalla vääntelee kyllä kaikki tavalliset asuntojen ovet auki, jos ovi tai karmit on puuta, kuten yleensä on.
Aika riski äijä saa olla, onhan ne karmit kuitenkin seinässä muullakin kuin pyhällä hengellä.
Karmit on puuta ja ne menee murskaksi sorkkaraudalla ihan heiveröisen kaverin voimin.
Puutalossa ei auta kalterit ikkunoissa jateräsovi, kun seinästä tulee hetkessä läpi. Nopeammn melkein kun ovesta.
Lauta/kipisilevy talosta menee seinästä läpi helpommin ja nopeammin kuin ikkunasta.
Vierailija kirjoitti:
1) ilmoita poliisille
2) muuta
3) salaa kaikki tiedot
4) hanki hyvät lukot ja ovitapit saranapuolelle
5) hanki hyvä hälyytysjärjestemä esim. Verisure, joka tekee automaattihälyytyksen ja vartijakäynnin, jos ovi avataan sen ollessa päälle kytkettynä
6) hommaa iso koira, joka herättää sut, jos joku pyrkii ovesta ja estää murtautujan aikeet
Riittääkö turvakielto salaamaan kaikki tiedot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkään ei ole turvakiellosta hyötyä?
On siitä hyötyä jollakin tasolla, mutta verotietojen katsomisesta ei jää sähköistä jälkeä järjestelmään, joten tietojen katsojaa ei saada selvitettyä yhtä helposti kuin terveydenhoidon ja poliisin järjestelmistä.
Vuokra-asunnossa ei saa muutoksia tehdä ilman omistajan lupaa.