Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi valtamedia puhuu kokoajan Suomen sisällissodasta?

Ääneen ihmettelevä
10.04.2018 |

Kertokaa minulle, miksi Suomen valtamedia otsikoi koko ajan sisällissodasta/veljessodasta/vapaussodasta? Minua ahdistaa jatkuva uutisointi aiheesta. Pyritäänkö kansaa johdattamaan mahdollisesti uuteen sotaan vain mikä valtaisan uutisoinnin tarkoitus on? Jokatapauksessa valtamedian uutisointi tässä ja monessa muussakin asiassa on niin negatiivista, etten enää pysty seuraamaan uutisia, koska minulla itsellänikin on todella vaikea elämäntilanne meneillään. Voi olla, että reagoin oman elämäntilanteeni vuoksi yliherkästi asioihin...Silti ihmetyttää, miksi jauhetaan koko ajan Suomen sisällissodasta? Mihin tällä kaikella pyritään? Ajattelemaan sotaa kenties?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tajua miksi noita vanhoja haavoja pitää repiä auki? Sisällisodat kun on niitä sodista pahimpia. Vaikka mä kuinka olen eri mieltä sipilän koplan kanssa niin en mä niitä telottaisi. Ei ihmisen pidä ottaa viikatemiehen valtaa. Suomessa on sentään kohtuullisen hyvin saatu sisällissodan arvet umpeen. Ikinä ei virhettä saa unohtaa vaan siitä pitää ottaa opiksi. Muuten sama voi toistua.

Vierailija
2/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tulee ja mahdollisimman verisenä. Viattomien, lasten ja naisten puolesta tietysti käy sääliksi, mutta ainakin minua on tämä yhteiskunta kohdellut niin päin helvettiä että en epäröisi hetkeäkään kun kutsu käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käsittäny, että siitä puhutaan siksi, kun siitä on tasan 100 vuotta.

1918.

Eli muistellaan historiaa. Nyt on aika kypsä siihen ja sopivasti niin pitkä aika, että kaikki ovat kuolleet, jotka sen koki.

Vierailija
4/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska siitä sodasta on nyt kulunut 100 vuotta.

Vierailija
5/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on tyypillinen av-pappa. Ei minkäänlaista historiantuntemusta. Nyt on tasan 100 vuotta sisällissodasta. Tottakai media kertoo siitä.

Vierailija
6/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska köyhiltä viedään leipä suusta ja kokoomus haluaa muistuttaa, että valkoisilla on valta ja turha itkeä leivän perään.

Vierailija
7/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli punikkien kapina

Vierailija
8/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sisällissotaa" ei Suomessa 1918 ollut. Lenin antoi komennon Suomessa oleville kommunisteille hyökätä. Suurin osa punaisten puolella taistellessa oli venäläisiä. Eräs sukulaiseni kertoi, että luuli aluksi, että punakaartissa ei ole ainuttakaan suomalaista.

Vierailija
9/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska köyhiltä viedään leipä suusta ja kokoomus haluaa muistuttaa, että valkoisilla on valta ja turha itkeä leivän perään.

Parempi onkin, että kaikenmaailman punaviheranarkot muistavat, miten rettelöitsijöille käy.

Vierailija
10/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi Suomessa ehdottanut 30-luvun alussa aktiivimallia olisi saanut ilmaisen kyydin Neuvosto-Onnelaan ja sieltä ilmaisen lapion on urheilullista tehtävää Stalininkanavaa kaivaessa.

Vierailija
11/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä siis kerrotaan nyt vain ne silloin, sen aikana tapahtuneet tosiasiat, eikä nyt hehkuteta kumpaakaan sen osapuolta.

Nimitys on nykyään 'sisällissota'.

Sitä ei tietenkään käytetty silloin, niinkuin ei sitä ei ole  mistään sisällissodasta käytetty silloin, niiden tapahtuma-aikana.

Esim. Espanjassa heidän sisällissotansa oli francolaisille "reconquista"                           ( ='takaisinvaltaus')

tasavaltalaisille taas heidän käyttämänsä nimitys siitä taisi viitata 'vallankumoukseen' .

Yhdysvaltain sisällissota oli pitkään "War of Secession", tai "War between States" , toista osapuolta taas  nimitettiin kapinallisiksi

(siis sitä Unionia, eli virallistaYhdysvaltain  liittovaltion hallitusta vastaan)

jne.

'Sisällissota' on siis aina ollut vain historiantutkijoiden, jälkeenpäin (yleensä vasta monien vuosikymmenien kuluttua itse sodasta) antama nimitys. 

(Sehän kertoo siitä neutraalisti ja kantaa kummallekaan puolelle ottamatta enää vain sen, että jonkun maan sisällä ja sen kansalaisten kesken käytiin sotaa)

Vierailija
12/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi Suomessa ehdottanut 30-luvun alussa aktiivimallia olisi saanut ilmaisen kyydin Neuvosto-Onnelaan ja sieltä ilmaisen lapion on urheilullista tehtävää Stalininkanavaa kaivaessa.

No ei ollut paljoa aktiivimallille tarvetta, kun nälkä ja köyhyys motivoivat tarpeeksi työnhakuun. Hiljaista oli työttömyys- tai sossutukien suhteen silloin.

Vierailija
13/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeää muistaa vapaussotaa ja olla kiitollinen valkoisille siitä, että kotikieli on suomi eikä venäjä.

Isoisäni kuului heihin, olen kiitollinen, että tässä suvussa ei ole maanpettureita.

Vierailija
14/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sisällissotaa" ei Suomessa 1918 ollut. Lenin antoi komennon Suomessa oleville kommunisteille hyökätä. Suurin osa punaisten puolella taistellessa oli venäläisiä. Eräs sukulaiseni kertoi, että luuli aluksi, että punakaartissa ei ole ainuttakaan suomalaista.

Olihan niitä venäläisiä (matruuseja esimerkiksi mukana) niinkuin toisella puolella oli ruotsalaisia ,virolaisia ja tietenkin saksalaisia sotilaita koko se  ns. itämeren divisioona, mutta jos nyt katsellaan niitä sen ajan valokuvia ihan objektiivisesti , niin heitä näkyy itse asiassa vain aika harvoissa kuvissa ja korkeintaan muutamia siellä täällä  ( niiden ihan siviilipukuisten, kasvoiltaan selvästi  suomalaisten näköisten  punakaartilaisten ryhmäkuvissa. )

Väite ,että suurin osa punakaartilaisista olisi ollut venäläisiä sotilaita ei siis pidä lainkaan paikkaansa.

Punakaartin päälliköillähän esimerkiksi  oli kaikilla joko suomalainen, tai joillain ehkä ruotsinkielinen nimi.

He olivat siis - suomalaisia kaikki.

Vierailija
15/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tulee ja mahdollisimman verisenä. Viattomien, lasten ja naisten puolesta tietysti käy sääliksi, mutta ainakin minua on tämä yhteiskunta kohdellut niin päin helvettiä että en epäröisi hetkeäkään kun kutsu käy.

Sisällissodassa tapetaan entisiä kavereita, tuttuja, naapureita, sukulaisia... ei mitään tuntemattomia pahoja ihmisiä jotka edustavat kasvotonta yhteiskuntaa. Tuotako joku oikeasti toivoo?

Vierailija
16/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan niitä venäläisiä (matruuseja esimerkiksi mukana) niinkuin toisella puolella oli ruotsalaisia ,virolaisia ja tietenkin saksalaisia sotilaita koko se  ns. itämeren divisioona, mutta jos nyt katsellaan niitä sen ajan valokuvia ihan objektiivisesti , niin heitä näkyy itse asiassa vain aika harvoissa kuvissa ja korkeintaan muutamia siellä täällä  ( niiden ihan siviilipukuisten, kasvoiltaan selvästi  suomalaisten näköisten  punakaartilaisten ryhmäkuvissa. )

Väite ,että suurin osa punakaartilaisista olisi ollut venäläisiä sotilaita ei siis pidä lainkaan paikkaansa.

Punakaartin päälliköillähän esimerkiksi  oli kaikilla joko suomalainen, tai joillain ehkä ruotsinkielinen nimi.

He olivat siis - suomalaisia kaikki.

Ruotsalaisia oli molemmilla puolin, koska Suomessa oli suhteellisen suuri ruotsalainen vähemmistö. Virolaisia oli erittäin pieni määrä ja saksalaisia tuli, koska Venäjältä tuotiin aseita ja partisaaneja. Riippuu mitä kuvia katsoo. Minulla on ihan paperikuvia ja punakaartaisilla on venäläisiä ja juutalaisia kasvon piirteitä aika paljon. Toki ei sitä haluta tuoda esiin, että koko "sisällissota" oli Leninin käskystä alkanut juttu ja kuvissa ei sen takia venäläisiä esitellä. Ei varmaan ollut kaikki suomalaisia jos aseet tuli Venäjältä ja koko juttu alkoi Leninin käskystä.

Vierailija
17/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisällissodassa tapetaan entisiä kavereita, tuttuja, naapureita, sukulaisia... ei mitään tuntemattomia pahoja ihmisiä jotka edustavat kasvotonta yhteiskuntaa. Tuotako joku oikeasti toivoo?

Suomessa kyllä 1918 venäläiset toivat aseita itärajan yli ja suomalaisia juoksi heitä auttamaan. Petturin palkka on kuolema, joten ihan hyvä, että se annetaan.

Vierailija
18/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kyllä 1918 venäläiset toivat aseita itärajan yli ja suomalaisia juoksi heitä auttamaan. Petturin palkka on kuolema, joten ihan hyvä, että se annetaan.

Miten tämä liittyy tuohon mitä sanoin tutuista ihmisistä? Minkälainen ihminen haaveilee tilanteesta jossa tapetaan tuttuja, mistä tahansa syystä?

Vierailija
19/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä puhutaan, koska moderaattori ei poista keskustelu, kun aiheesta alkaa olla jo 100-vuotta. 

Kaikki aiemmat viestit poistetaan.

Vierailija
20/29 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen sisällissota oli pääasiassa luokkasota, jossa köyhä työväki lyötiin kyykkyyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi