Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon mietitte taloudellisia seikkoja lasten " hankinnassa" ?

Vierailija
21.04.2006 |

Siis yritättekö raskautta vaan sopivaan taloudelliseen saumaan vai silloin kun on vauvakuume?

Tässä pähkäillään, kun molemmat haluttais neljäs lapsi vielä. Mutta kuopus ehtii täyttää kolme ennen kuin neljäs syntyis(siis vaikka tulisin nyt heti raskaaksi). Eli en saisi ansiosidonnaista äp-rahaa. Olen nyt osa-aikasesti töissä ja samalla hoitovapaalla. Haluan isompien lasten koulun ym juttujen takia tehdä näin. Joten jos vaikka nyt sitten lapsi saisikin pian alkunsa, tulisin saamaan vain vähän korkeampaa päivärahaa kuin minimi.

Ei oikeen osata päättää, että onko se raha-asia nyt tässä tärkeämpi kuin se että tulis uus ihana lapsi. Toki tajuan, etten välttämättä heti tule raskaaksi, jos ollenkaan enää. Mutta se mahdollisuus olisi kuitenkin.

Miten muut mietitte näitä juttuja? Pitkällä tähtäimellä laskien vai silleen, et kyllä asiat aina järjestyy-tyylisesti ?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi silloin, kun kuume on kovaa :)

Vierailija
2/14 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lasta halusimme, aloimme sitä yrittää. Mutta kas kummaa, siinä menikin neljä vuotta ja sinä aikana ehdimme kumpikin valmistua koulusta, päästä vakityöhön hyvällä palkalla. Että näin. raha-asiat on enemmän kuin kunnossa ja poika 4kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...yksi niistä ikuisista dilemmoista, sillä ainahan joku asia voisi olla paremmin eikä rahaa koskaan ole liikaa. Itselläni yksi lapsi (2v4kk) ja olen juuri pari viikkoa sitten saanut työpaikan kovan hakemisen jälkeen (30h/vko) ja huomaan miettiväni jo nyt että miten sitten kun lapsia olisi kaksi. Tämä hoitojen järjestely ja laskeminen kannattaako työssä käyminen ollenkaan on todella rasittavaa. Emme asu Suomessa vaan Keski-Euroopassa, missä lastenhoito järjestelyt työssäkäyvälle ovat todella tuskan takana ja kotona olevalle äidille ei makseta juuri mitään.

Toisen lapsen kyllä haluaisin, mutta en tiedä miten sitten kaikesta selvittäisiin, puhumattakaan jossain vaiheessa taas työhön palaamisesta.

Sydän sanoo että kyllä asiat jotenkin itsellään järjestyvät, mutta samalla tämä viime aikojen stressi ja huoli järjestelyistä laittaa miettimään miten kahden lapsen kanssa sitten " pärjää" .

Tämä meni nyt vähän omien asioden purnaamiseksi, mutta ap:lle haluaisin sanoa että kyllä asiat sitten jotenkin paikoilleen asettuvat ja sitä rahaakin sitten tulee että pärjää - niin ainakin itse toivon kun toista aletaan yrittämään (nyt jo vauvakuume =) )

Vierailija
4/14 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ei mekään lasta " hankittaessa" taloudellisia asioita miettitty ja raskaus osui taloudellisesti pahaan aikaan jos nyt kärjistetysti sanotaan. Päiväkään en vaihtaisi pois ja tietenkin olen joka päivä kiitollinen että meillä meidän pikkuinen on. Nyt tietenkin tämän ensimmäisen jälkeen osaa jo enemmän miettiä asioita monelta eri kantilta mikä ei välttämättä tosiaan ole mikään positiivinen asia =))

Vierailija
5/14 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän yhdenkin páriskunnan, joka odotti ja odotti parempia aikoja, ja sitten se aika olikin jo mennyt ohi :( ei siis enää tullut raskaaksi. surullista!

Vierailija
6/14 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskettiin ja veivattiin ja todettiin, etta liian tiukille vetaa talouden, jos neljas lapsi tulisi.

Itse olen elamassa oppinut, etta ei ne asiat aina niin vaan jarjesty, jos tulee sairautta ja tyottomyytta, enka halua ottaa ihan hirveita taloudellisia riskeja.

Elama kantaa jossain maariin ja ihan optimistinen tavallaan olen, mutta aika realistisesti kuitenkin arvioin meidan perheen tulevaa talouspolitiikka ja sen mukaan sitten reivattiin lapsilukua. Siina maarin kuin lapsiluku on omissa kasissa. Ei me tietenkaan abortoimaan olisi ruvettu, jos kolmas raskaus olisi ollut kaksosraskaus tai muuta semmosta alytonta. Mutta kylla meista on tarkeaa, etta rahaa on riittavasti. Raha ei korvaa rakkautta, mutta rahanpuute voi pistaa rakkauden todella koetukselle. Nahty on.

Vierailija
7/14 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös nyt neljännen " kynnyksellä" enemmän kuin aiemmin. Lapsi olisi siis hyvä syntyä 1-4v. sisällä.. Ja tuokin aika saattaa rajoittua joko 1v tai 4v. päästä, opiskeluista riippuen. Mulla siis vaikuttaa sekä sisarusten iät ja vaiheet, jolloin haluisin olla kotona ja myös äitiyspvrahan suuruus, että saa taalouden pidettyä kurissa.

Vierailija
8/14 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä voi Suomessa tehdä ilman taloudellista riskiä ihan kuka tahansa, voidaan mekin.

Vierailija
9/14 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aika tarkkaan vieläpä. Halusin ehdottomasti suorittaa toisen tutkintoni loppuun, ja saada töitä ainakin siksi aikaa, että äp-rahani tulee olemaan kohtuullinen. Halusin myös varmistaa äp-rahan jälkeisen kuntalisän saamisen ehtojen täyttämisen. (eli että ehdinn olla tarvittavat 10 kk töissä ennen äitiyslomalle jäämistä..) Ostimme myös talon, ja ennen kauppojen tekoa harkitsimme ja laskimme todella tarkkaan taloudelliset kuviot niin, että pärjäämme myös lapsen tullessa.

Nyt olen raskaana, ja pystyn turvallisin mielin ajattelemaan tulevaisuutta- ainakin taloudelliselta kannalta. Vauvamme " tekeminen" aloitettiin siis vasta siinä vaiheessa, kun kaikki edellä mainitut asiat täyttyivät.

Toki tiedän, että mitä tahansa voi elämässä tapahtua, ja taloudellisetkin tilanteet muuttua kerta rytinällä. Mutta silti on mielestäni vastuullista ja kaukonäköistä suunnitella ja miettiä myös taloudellisia asioita etukäteen!

Vierailija
10/14 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa olisin " hankkinut" vauvan silloin kun vauvakuumeeni on ollut kovimmillaan, niin lapsi/lapset olisivat jo lähemmäs kymmenvuotiaita.. Mutta olen erittäin onnellinen, että päätin näin, ja maltoin odottaa nimen omaan sitä, että myös taloudelliset kuviot ovat hyvällä mallilla.

Vierailija
11/14 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen laskelmointi kuvaa musta hyvin nyky-yhteiskunnan kylmiä arvoja. Kyllä minä hankin lapsen rakkaudesta. Aina sitä jotenkin toimeen tulee...

Vierailija
12/14 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sitten lapsi ilmoittaa tulostaan, järjestämme raha-asiat siten että selviämme. Eli hankin sitten vaikka kokopäivätyön äitiysloman alkuun asti, jos ei muuten selvittäisi.

Vierailija
13/14 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talous jotenkin kuitenkin kunnossa. Ei kuitenkaan tarkemmin analysoitu ja taulukkolaskentaohjelmalla suunniteltu taloutta.

Vierailija
14/14 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettiä, vaikka lapsi tietysti on lahja. Yksi parisuhdetta eniten rassaavista asioista on kuitenkin aina raha. Oli sitä sitten enempi tai vähempi käytettävissä. Ja jos ei parisuhde oo kunnossa, ei lapsetkaan voi hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme