10-vuotias valehtelee, keksii juttuja, varastaa vanhemmiltaan ym, mikä avuksi?!
Olemme miehen kanssa aivan kurkkua myöten täynnä pojan juttuja ja tempauksia. Tämä kertoo ihan ihme tarinoita silmät pyöreenä ja luulee kai, että me uskotaan.
Esim eilen kertoi että oli mennyt koulun jälkeen metsään ja löytänyt sieltä singon, jolla oli ampunut talon seinään. Viime viikolla kertoi, että on kaverisynttärit tulossa, joihin pitää ostaa yli 50€ lahja. No ei sellaisia tietenkään ollutkaan sitten lopulta. Kaverin isä on astronautti, lapsilla on koulussa aseita ym ym.
Lisäksi meiltä katoaa lähes viikottain rahaa ja tavaroita. Pojan huoneesta löytyi kätkö, jossa oli karkkia ja pikkuesineitä.
Mitä meidän kannattaisi tehdä auttaaksemme?
Koulu menee keskinkertaisesti.
Kommentit (52)
No jospa lapsi yrittää vaan päteä ja menee siinä överiksi? Tunnutte pitävän lapsianne tynnyrissä ja tiedätkö, lapsesi on jo tarpeeksi vanha tajutakseen, että teidän ihanteet eivät ole välttämättä niitä, joista itse tykkää. Lapsesi saattaa vain pyristellä teidän prinsessa ruusunen kerran vuoteen-maailmasta pois.
Ja usko, lapsesi tajuaa olevansa omituinen ja myös hänen kaikki ikätoverinsa tajuavat hänen olevan omituinen.
Törmäsin aikanaan samanlaiseen lapseen töiden kautta, tällä syynä oli huomionhakuisuus. Ja tämä ei aluksi valehdellut isoista asioista, vaan kehitteli ihan uskottavia tarinoita, vaikkapa sellaisia että hänen isänsä on lääkäri tai että eilen käytiin Prismassa ja hän sai uuden lelun. En edes tajunnut aluksi että tämä lapsi valehtelee, ihmettelin vain miksi tämä meni täysin lukkoon jos tuohon lääkärihommaan vastasi vaikka että "ai, missä sairaalassa isäsi on töissä? Siis tässä lähellä olevassa? Mullakin on tuttu siellä töissä, tunteekohan ne toisensa". Voi olla myös mt-puolen ongelmia jos lapsi ihan oikeasti uskoo satasella tarinoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi katellut kiellettyjä elokuvia? Kiellot ovat aiheellisia. Voisin kuvitelka, että ne aiheuttavat oireilua liian nuorille.
Ei ole katsonut elokuvia juurikaan. Videolta katsottiin viimeksi jouluna disney-elokuva Prinsessa Ruusunen.
Ap
Ei kuulosta normaalilta. Oletteko tiukkiksia tai uskovaisia ja kiellätte lapsiltanne normaalin ympäröivän maailman? Ensin ajattelin, että kyseessä on selvä psykopaatin alku, mutta nyt käy mielessä myös vaihtoehto, että mielikuvitus käy ylikierroksilla koska epänormaalit vanhemmat.
Tätä lukiessa tulee mieleen, että moniko vanhempi pelkää lastaan?
Puistattaa tämäkin tapaus, ja vasta 10-vuotias.
Lasta ei saa edes näpäyttää. Siitä joutuu oikeuteen.
Mutta kuka tai mikä taho suojelee perhettä vaaralliselta lapselta?
Kuinka paljon on tapauksia, joissa lapsi on saanut netistä ideoita, ja surmannut jonkun perheenjäsenen?
Vaarallinen koira lopetetaan.
Mitä tehdään vaaralliselle lapselle?
Nuorimmat sadistit riehuvat jo päiväkodissa, kuten uutisissa kerrotaan.
Täytyy olla provo.
Tai ovat jotain amisheja.
Minulla on 11v poika. Voin sanoa, että teidän elämäntyylinne olisi ehkä pahin painajainen pojalleni. Vaikka kaikki kuulostaa ihanteelliselta, ei älypuhelinta, ei tv:tä.. jne , mutta ne ovat tätä aikaa. Älä vaan sano, että vaatteennekin ovat itse tehtyjä körttityyliin..
Poikasi käytösongelmat ovat valitettavasti teidän vanhempien myötävaikutuksella syntyneitä.
Mullakin on 10v poika, ja meillä tehdään noita samoja juttu kuin ap luettelee (katsottiin muuten viimeksi Lumikki :)), MUTTA meidän 10-vuotiaalla on myös älypuhelin, pleikkari, hän saa katsoa nykyaikaisia lastenelokuvia jne.
Peleissä pidetään Ikärajoista kiinni, mutta esimerkiksi Harry Pottereita on katsottu, vaikka ovat K12. Mun mielestä kun nämä asiat eivät sulje toisiaan pois; shakki on pojan lempipelejä, mutta samalla rakentaa upeita kaupunkeja Minecraftissa. Viestittelee kavereiden kanssa wa:ssa, mutta lähettelee perinteisiä kortteja ja piirustuksia isovanhemmille ja serkuille synttäreillä, jouluna ja muuten vaan. Osaa hakea netistä tietoa omatoimisesti, mutta kyselee edelleen meiltä paljon asioista.
Minäkin lähtisin hakemaan syytä samasta, mistä pari muutakin jo kirjoitti: lapsi tuntuu elävän tynnyrissä ikäisiinsä verrattuna.
Minä olin lapsena tuollainen. Pojallasi voi olla täysin erilaiset syyt, mutta kerron silti omani.
Häpesin, koska perheemme oli erilainen kuin muut. Kuuluimme eri kirkkoon, ja tämä oli suuri asia tällä pienellä paikkakunnalla. Meillä olin todella tiukat säännöt, vanhempieni välillä paljon ongelmia ja tuntui etten voi kontrolloida mitään omassa elämässäni. Satuilulla peitin häpeääni ja pakenin todellisuutta. Vanhemmilta varastin rahaa, että voisin kuulua joukkoon ja tehdä samoja asioita kuin muutkin. Varastelin myös kaupasta, koska se oli jännittävää.
Jos teidän perheenne on tavallinen, hyvinvoiva perhe ja vanhempien välit kunnossa, kenties poikanne syyt ovat täysin muualla, mutta tässä tälläinen elävän elämän esimerkki. :)
Vierailija kirjoitti:
Minä olin lapsena tuollainen. Pojallasi voi olla täysin erilaiset syyt, mutta kerron silti omani.
Häpesin, koska perheemme oli erilainen kuin muut. Kuuluimme eri kirkkoon, ja tämä oli suuri asia tällä pienellä paikkakunnalla. Meillä olin todella tiukat säännöt, vanhempieni välillä paljon ongelmia ja tuntui etten voi kontrolloida mitään omassa elämässäni. Satuilulla peitin häpeääni ja pakenin todellisuutta. Vanhemmilta varastin rahaa, että voisin kuulua joukkoon ja tehdä samoja asioita kuin muutkin. Varastelin myös kaupasta, koska se oli jännittävää.
Jos teidän perheenne on tavallinen, hyvinvoiva perhe ja vanhempien välit kunnossa, kenties poikanne syyt ovat täysin muualla, mutta tässä tälläinen elävän elämän esimerkki. :)
Minulla oli sama, tosin en varastellut kaupoista. Mutta vanhemmiltani, ja nyt hävettää ihan hirveästi. Mutta meillä ei ollut samoja asioita mitä kavereilla ja jotenkin tuo varastelu täytti sitä aukkoa. Olen puhunut näistä asioista psykologin kanssa ja hän nimenomaan vahvisti tämän.
Kaverin lapsi oli tuollainen "satusetä", oli siinä selittelemistä kun esim päiväkodissa kertoi hoitajille miten vanhemmat hakkaa. Pari vuotta kesti se vaihe, sitten hiipui.
Ap mihin katosit? Vastaa nyt onko lapsillasi yhtään omia ystäviä! Teetkö heille itse kaikki vaatteet tai hankitko ne roskiksista? Onko vanhin lapsesi huostassa?
En ole vielä kommentoinut tässä ketjussa. Mutta nyt minä tajuan mikä on vialla. Olen nähnyt tällaista aiemminkin.
Kyse on siitä, että teillä kotona ei ole mitään sellaista, mikä on tuon ikäisen pojan mielestä tällä hetkellä tärkeää ja in. Siis sellaista, millä hän pääsee kaveriporukoihin ja kokee olevansa kuin muutkin. Tuon ikäiselle on tärkeää kuulua joukkoon! Ja nimenomaan olla kuin muutkin.
Varastelu kertoo siitä, että hän jää paitsi jostakin. Hän haluaisi niitä asioita ja tehdä niitä juttuja mistä muut saman ikäiset pojat puhuu. Hän valehtelee, koska kokee elävänsä sivussa kaikesta kivasta ja mielenkiintoisesta ja hänen täytyy keksiä itse niitä.
Voi hyvänen aika.. te vanhemmat kuvittelette, että paluu 50-luvulle lautapeleineen ja käpylehmineen tekee tämän ajan lapsista onnellisempia. Olette väärässä. Lapsen täytyy saada kuulua ikäistensä joukkoon. Eivät he halua olla niitä friikkejä, jotka eivät tiedä mistä muut ikätoverit puhuu ja leikkii. Se on yhtä sosiaalista kärsimystä lapsille ja heistä tulee pahimmassa tapauksessa katkeria vanhemmilleen loppuelämäkseen. Antakaa nyt vähän armoa lapsillenne, vaikka itse haluattekin hörhöillä.