Miten niin kiusaajalapsi muka "voi pahoin" ?
Heillähän on kaikkein hauskinta. Täynnä itseään, itsetuntoa ei hetkauta mikään, kaikkein vähiten opettajien sormenheristely. Tietävät oikeutensa, eikä kukaan voi eikä uskalla heille mitään.
Kommentit (76)
Jep, ärsyttävä myytti tuo huono-osaisuus. Monesti ovat hyväosaisten lapsia, jotka ylimielisesti kohtelevat muita. Ja öykkäriasenteella ikävä kyllä menestyvät jatkossakin. Lapseni joutui vaihtamaan koulua tälläisen takia ja koulussa töissä olevana näen näitä. Osaavat kyllä esittää tosi mukavia opettajille ja aikuisille.
Kiusaaminen on ryhmäilmiö, johon kuuluu sekä kiusaaja(t), kannustaja(t), sivustakatsoja(t), mahdolliset harvinaiset puolustajat ja tietysti se kiusattu. Kaikki ryhmän jäsenet vaikuttavat kiusaamistilanteessa, esim. hiljaiset hyväksyjät voivat viestiä kiusaajalle, että jatka vaan, meistä tätä on hauskaa seurata.
Tästä syystä kiusaamista pitäisi ehkäistä koko ryhmän sisällä. Niin, että ryhmän jäsenet itse miettivät ja kenties jopa kokeilevat draaman tai muun keinoin kiusaamistilanteita ja näitä eri rooleja, ja tulevat yhdessä sopineeksi kiusaamista ehkäisevät säännöt. Vain sitouttamalla kaikki, saadaan kiusaaminen oikeasti loppumaan.
Kiusaajalla on usein huono itsetunto, tai voihan se olla vain ajattelematon, tai vain kokeilla rajojaan ryhmässä. Kiusaajaa ei kuitenkaan tulisi eristää muista, sillä ihmisen psyykelle MIKÄÄN ei ole pahempaa, kuin muista eristäminen - tunne siitä, ettei kuulu ryhmään. Mikäli kiusaajalla on taustalla esim. huonoa itsetuntoa tai muuta ongelmaa ja sen päälle hänet eristetään muista, saatetaan tässä luoda tikittävä aikapommi (tuleva syrjäytynyt/masentunut/itsetuhoinen nuori, kenties jopa kouluampuja).
Tästä syystä kiusaaminen tulee käsitellä kaikkien kanssa, koko ryhmän ongelmana, ja kyllä, myös kiusaaja pitää "ottaa mukaan" sopimaan ja tekemään toisella tavalla.
t. Aineenopettaja
Kiusaajat ovat hyväosaisia vain siinä, että heidän ei tarvitse käsitellä vaikeita tunteitaan, turhautumiaan ja kiukkuaan itse. He pääsevät niistä eroon nopeasti ja kätevästi kaatamalla sen kaiken kiusatun niskaan, hänen kannettavakseen.
Rahalla tai asemalla ei ole niin suurta osuutta tässä. Vaan härskillä, itsekkäällä ja mukavuudenhaluisella luonteella. Kiusaajat eivät tarvitse sääliä tai ymmärtämystä. He elävät kaikkein vapainta ja keveintä elämää tässä maailmassa.
Tai sama kun sanotaan että kiusaajat ovat kateellisia sille jota kiusaavat. En nyt äkkiseltään keksi miksi olisimme lapsina olleet kateellisia sille lihavalle, köyhälle, sosiaalisesti tosi awkwardille lapselle 🤔 toki oli väärin kiusata häntä, sitä en kiellä.
Ehkä tosiaan kiusaaja ei itse koe kärsivänsä tilanteesta, mutta pitäisihän lasta kasvattaa ja ohjata oikeaan. Siinä mielessä voi huonosti että kukaan aikuinen ei välitä tarpeeksi että kasvattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Tai sama kun sanotaan että kiusaajat ovat kateellisia sille jota kiusaavat. En nyt äkkiseltään keksi miksi olisimme lapsina olleet kateellisia sille lihavalle, köyhälle, sosiaalisesti tosi awkwardille lapselle 🤔 toki oli väärin kiusata häntä, sitä en kiellä.
Sen mitä itse kiusasin juuri jotain lihavaa, niin minulle olisi riittänyt yksi jälki-istunto ja nuhteet, niin olisin ottanut opikseni. Lievemmät menisivät ihan noin helpolla.
No oliko teillä kiusaajilla omasta mielestä asiat hyvin kun piti kiusata jotain lihavaa lasta? Kasvatuksen puute, kurin puute, oma paha olo piti saada purkaa johonkin? Vai olitteko aurinkoisia ja onnellisia lapsia? En oikein usko.
Vierailija kirjoitti:
No oliko teillä kiusaajilla omasta mielestä asiat hyvin kun piti kiusata jotain lihavaa lasta? Kasvatuksen puute, kurin puute, oma paha olo piti saada purkaa johonkin? Vai olitteko aurinkoisia ja onnellisia lapsia? En oikein usko.
Minua nimiteltiin ulkonäöstä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua nimiteltiin ulkonäöstä myös.
Eli pistit pahan kiertämään. Sitähän se tarkoittaa, että kiusaaja voi itse pahoin.
Vierailija kirjoitti:
En nyt äkkiseltään keksi että mitään olisi ollut huonosti. Kova kuri meillä oli kotona ja harrastimme kilpaurheilua, vanhemmatkin välillä lasten kuullen ihmettelivät miksi joku on niin lihava eikä urheile.. Ei ollut paha olo, olin hyvä koulussa ja suosittu.
kiusaaja on lähes aina kateellinen jostain kiusatulle. hän kokee hyvin usein alemmuuskompleksia tai osattomuutta jollain lailla kiusattua kohtaan. kiusatussa on jotain mitä hänellä ei itsellään ole ja kokee siksi ehkä uhkaa tästä joten hän kiusaa toista jotta huomio siltä mitä hänellä ei ole tulisi näkyviin. kiusaaja käyttää voimakeinoja laumassa yhdessä toisten omalla tavallaan keskeneräisten tai epävarmojen kanssa ja tämän yhteisen heikkouden he projisoivat kiusattavaan. kiusaaja on siis ongelmissa koska ei jostain syystä kestä omaa "vajavaisuuttaan" eikä osaa käsitellä sitä tai ei saa tarpeeksi itse huomiota tai kannustusta kotoa. monesti on myös auktoriteetin puutetta kotioloissa.
tässä omia näkemyksiä kiusaamiselle ja kiusaajan roolille siinä
Ei kouluhallituksella ole aikaa pohtia tuollaisia pikkuasioita, sen pitää tarttua suurempiin ongelmiin, esim. miten raskaasti tulee rangaista koulua, jonka keskusradiossa on erehdytty kuuluttamaan jotain vähänkään uskonnollisuuteen vivahtavaa.
Vierailija kirjoitti:
kiusaaja on lähes aina kateellinen jostain kiusatulle. hän kokee hyvin usein alemmuuskompleksia tai osattomuutta jollain lailla kiusattua kohtaan. kiusatussa on jotain mitä hänellä ei itsellään ole ja kokee siksi ehkä uhkaa tästä joten hän kiusaa toista jotta huomio siltä mitä hänellä ei ole tulisi näkyviin. kiusaaja käyttää voimakeinoja laumassa yhdessä toisten omalla tavallaan keskeneräisten tai epävarmojen kanssa ja tämän yhteisen heikkouden he projisoivat kiusattavaan. kiusaaja on siis ongelmissa koska ei jostain syystä kestä omaa "vajavaisuuttaan" eikä osaa käsitellä sitä tai ei saa tarpeeksi itse huomiota tai kannustusta kotoa. monesti on myös auktoriteetin puutetta kotioloissa.
Jaa a, minä en kyllä yhdy tähän mielipiteeseen. Toki joskus voi näin olla, mutta omien kokemuksiani perusteella kiusaajilla ei ole juurikaan empatiaa ja haluavat vain saada toiselle pahan mielen jostain syystä. Se on vain hupia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kouluhallituksella ole aikaa pohtia tuollaisia pikkuasioita, sen pitää tarttua suurempiin ongelmiin, esim. miten raskaasti tulee rangaista koulua, jonka keskusradiossa on erehdytty kuuluttamaan jotain vähänkään uskonnollisuuteen vivahtavaa.
Meinaatko, että aivopesu ei mukamas ole suuri ongelma? Kyllähän se on, täysin riippumatta siitä, minkätasoinen ongelma kiusaaminen on. Kaikenlisäksi se uskonnontuputtaminen on todella helposti ratkaistavissa, koska ongelman juurena ovat aikuiset, eivätkä lapset.
Osa kiusaajista varmasti purkavaa omaa pahaa oloaan muihin. Ja loput sit ovat kiusaajia, koska voivat. Samalka pönkittävät omaa asemaansa yhteisössä.
Vierailija kirjoitti:
kiusaaja on lähes aina kateellinen jostain kiusatulle. hän kokee hyvin usein alemmuuskompleksia tai osattomuutta jollain lailla kiusattua kohtaan. kiusatussa on jotain mitä hänellä ei itsellään ole ja kokee siksi ehkä uhkaa tästä joten hän kiusaa toista jotta huomio siltä mitä hänellä ei ole tulisi näkyviin.
Nyt on kyllä niin tietämättömän kuuloista satuilua, että oksat pois.
Kiusatuthan ovat yleensä niitä henkilöitä, joita on helpoin kiusata, joissa on jotain "vikaa" tai "omituista". Ei suinkaan niitä, joilla on jotain, mistä muut olisivat kateellisia. Vai etkö tosiaan ole koskaan tuntenut kiusattuja ihmisiä?
On varmaan vaikea tarkastella tilannetta objektiivisesti varsinkin, jos oma lapsi on mukana. Ihminen haluaa luonnostaan luoda selkeitä paha-hyvä-asetelmia, vaikka todelliset suhteet ovat useimmiten ihan jotain muuta. On vaikea työskennellä koulukiusaamisen ehkäisemiseksi, jos aikuiset inttävät, miten kiusaaja on paha ja pitäisi potkia pois koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa a, minä en kyllä yhdy tähän mielipiteeseen. Toki joskus voi näin olla, mutta omien kokemuksiani perusteella kiusaajilla ei ole juurikaan empatiaa ja haluavat vain saada toiselle pahan mielen jostain syystä. Se on vain hupia.
et siis näe toisen ihmisen tahallista satuttamista ongelmana ihmisen psyykessä millään tavalla? siinä tilanteessa jossa toinen ei ole tehnyt mitään toiselle? itsepuolustus on toki aivan eri asia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kiusaaja on lähes aina kateellinen jostain kiusatulle. hän kokee hyvin usein alemmuuskompleksia tai osattomuutta jollain lailla kiusattua kohtaan. kiusatussa on jotain mitä hänellä ei itsellään ole ja kokee siksi ehkä uhkaa tästä joten hän kiusaa toista jotta huomio siltä mitä hänellä ei ole tulisi näkyviin.
Nyt on kyllä niin tietämättömän kuuloista satuilua, että oksat pois.
Kiusatuthan ovat yleensä niitä henkilöitä, joita on helpoin kiusata, joissa on jotain "vikaa" tai "omituista". Ei suinkaan niitä, joilla on jotain, mistä muut olisivat kateellisia. Vai etkö tosiaan ole koskaan tuntenut kiusattuja ihmisiä?
itse olen jonkun verran lapsena kiusannut ja ollut myös kiusattavana että tiedän itse mistä puhun. sinun ei tarvitse olla samaa mieltä kanssani. kiitos mielipiteestäsi
Ei psykopaatit voi pahoin.