Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mille alalle vielä 50-vuotiaana kannattaisi kouluttautua?

Vierailija
10.04.2018 |

Olen valtiotieteen maisteri ja jäin työttömäksi yli vuosi sitten. En sitkeästä etsimisestä huolimatta ole löytänyt mitään koulutustani vastaavaa työtä.

"Ura" on repaleinen neljän lapsen kotihoidon vuoksi, vaikkei kukaan kahta vuotta enempää kotona ollut. Lisäksi puuttuu kova erityisosaaminen. Olen kaikessa akateemisessa työssä vain keskiverto. Näin ollen jokaikinen nuorempi ajaa ohi.

Ikäisekseni tietotekniset taidot ovat hyvät, mutta eipä sillä pitkälle pötki, koska "ikäisekseni". Jokainen kymmenvuotiaskin nykyään osaa varmaan sen, mitä minä.

Lähihoitajaa ei kannata ehdottaa. Ensinnäkin minulla on lievä käsivamma, joka estää nostelun siinä määrin kuin lähärinä tarvittaisiin. Samaan kategoriaan tietysti menee muu kovin ruumiillinen työ.

Ehdotuksia ja/tai lisäkysymyksiä teiltä?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

It näin lonkalta. Kasvaa

Vierailija
62/78 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisena ihmisenä lukisin ap:na ydinfyysikoksi. Sitten vaan jonnekin amk:n puolelle opettamaan pentuja. Meillä oli fil tri matikanopettajan sijaisena ja oli muuten hyvä opetus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaaliala? 

Vierailija
64/78 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kahden vuoden maisteriohjelma. Viestintäalalle? Kauppatieteisiin?

Kauppatieteet hyvä. Oletko hyvä matematiikassa? Laskentapuoli. Tai johtaminen.

Tai entäs opettajaksi? Mitä alaa yhteiskuntatieteissä tarkemmin olet opiskellut? Opettajan pätevyys+ täydentävät opinnot-> AMK opettajaksi.

Vierailija
65/78 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kahden vuoden maisteriohjelma. Viestintäalalle? Kauppatieteisiin?

Kauppatieteet hyvä. Oletko hyvä matematiikassa? Laskentapuoli. Tai johtaminen.

Tai entäs opettajaksi? Mitä alaa yhteiskuntatieteissä tarkemmin olet opiskellut? Opettajan pätevyys+ täydentävät opinnot-> AMK opettajaksi.

Sori, siis valtiotieteissä. 

Vierailija
66/78 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin just 56 vuotiaana konkurssin myötä työttömäksi vuoden vaihteessa, ja luulen että työttömänä jatketaan tästä eteenpäin. Sen verran kovaa tuo työvoimapula ja lisäksi tämä iän tuoma työkokemus että eipä tarvii uutta työpaikkaa vakavissaan enää edes etsiä.

T:realisti

Vierailija
67/78 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestintä ehdottomasti kiinnostaa. Olen aikoinaan sivutyönä tehnytkin kustannustoimittajan duunia eli editoinut ja tuottanut sisältöehdotuksia tietokirjoihin. 

Olen myös tehnyt lehtijuttuja. Ongelma tässä on media-alan huono työllisyystilanne. Siitä ei vain hyppää taas mukaan viisikymppinen varsinkin, kun kokemus työstä on parin vuosikymmenen takaa. 

Yritystoiminta lienee ainoa vaihtoehto. Onko liikeideoita näillä osaamisen spekseillä? 

Hae työvoimakoulutukseen jossa tehdään yrittäjyyden tutkinto. Kestää vuoden ja tehdään verkossa, kotoonta käsin. Löytyy työkkärin sivuilta. Keksit jonkun simppelin yritysidean josta kerrot lyhyesti hakemuksessa. Näihin pääsee helpolla sisään. Munkin kurssilla yksi haluaa ruveta tekemään tarot-palveluita, yksi myydä käsitöitä verkkokaupassa, yksi haluaa perustaa kahvilan jne ja sitten nämä monikieliset haluavat ruveta tuottamaan tulkkauspalveluita. Vuodessa sulle selviää onko sinusta yrittäjäksi ja haluatko sitä. Mitään pakkoa ei ole ryhtyä yrittäjäksi kumminkaan tutkinnon jälkeen.FM tutkinnon jälkeen tälläinen ammattitutkinto menee ihan heittämällä, eikä oikeastaan vaadi sulta paljoa mitään. Samalla voit kumminkin etsiä niitä töitä ja jättää tutkinnon kesken jos töitä löytyisi. Tai jatkaa halutessasi tutkinnon työn kanssa samaan aikaan loppuun, jolloin siitä joutunee pulittamaan jonkun 300€. Muutenhan se on ilmainen. 

Vierailija
68/78 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko yhtään ruotsia? Kannattaa katsella Itämeren toiselta puolelta hommia, siellä voi päästä ihan hyviinkin töihin käsiksi.

Ska vi knulla?

Vierailija
69/78 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna nyt hyvä ihminen olla. Viiskymppisenä kouluttautumaan uudelle alalle, you gotta be kidding me.

Alappa katsella leppoisia eläkevuosia, ja keskity siihen mikä antaa iloa elämässä. Tietysti jos se on koulutus niin ei siinä mitään, mutta ammatin hankkiminen kouluttautumalla on tässä maassa huono idea enää.

taas näitä vanhana syntyneiden kommentteja. naurattaisi, jos ei itkettäisi. mulla toimi sotepuolen koulutus työn ohessa, olen myös valtio-oppinut, ison perheen äiti. erityisesti sosiaalipuolelle voit suuntautua. minäkin aloitin viiskymppisenä. voit yhdistellä tietoa, oppia, taitoa, kokemusta. lastensuojelu? ensin jotain lyhyttä ohjaajakurssia yms. ja siitä eteenpäin.

Vierailija
70/78 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metronkuljettaja.

Onko näistä siis pulaa?

Täytyy sanoa, ettei oikein houkuta, vaikka nirsoiluun nyt ei totisesti ole varaa. 

Jotain vähän älyllisempää tai edes ihmisläheisempää toivoisin. 

ap

Ainoastaan terveydenhoidossa on töitä. Koeta bongata sieltä jokin ala, jossa ei tarvitse mitään painavaa nostella. Röntgenhoitaja?

Vierailija
71/78 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettaja tai erityisopettaja

audionomi

Vierailija
72/78 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksiala..joillekin asiakkaille kelpaa vähän varttuneempikin...

Vierailija
73/78 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna nyt hyvä ihminen olla. Viiskymppisenä kouluttautumaan uudelle alalle, you gotta be kidding me.

Alappa katsella leppoisia eläkevuosia, ja keskity siihen mikä antaa iloa elämässä. Tietysti jos se on koulutus niin ei siinä mitään, mutta ammatin hankkiminen kouluttautumalla on tässä maassa huono idea enää.

20 vuotta vanhuuseläkeikään, se on aika pitkä aika pyöritellä peukaloita kyllä. Itellä hajois pää tommoseen kituuttamiseen, varsinkin kun tt-korvauksia pienennetään koko ajan. 

Vierailija
74/78 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijöistä on koko Suomessa valtava pula. Luulis valtiotieteilijän saavan hyväksiluettua joitakin kursseja. Töitä saa tehdä epäpätevänä jo. Ja on toivomaasi ihmisläheistä työtä. Puhelinvaihteen hoitajaksikin voisit päästä. Siihen et tarvi kuin perehdytyksen. Korkeakoulutettu siskoni tekee sellaista työtä. Palkka on pieni.

Jos opinnoist yliopistossa on yli 10 vuotta aikaa ei niistä taatusti saa mitään hyväksilukemisia opinnoissa. Nekin vanhenee. 

Vierailija
75/78 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta vanhuuseläkeikään, se on aika pitkä aika pyöritellä peukaloita kyllä. Itellä hajois pää tommoseen kituuttamiseen, varsinkin kun tt-korvauksia pienennetään koko ajan. 

Kun on harrastuksia niin kyllä se aika menee mukavasti, ihan käy työstäkin hiihtäminen, ladun kun saa loppuun hiihdettyä niin saa aloittaa koko homman alusta taas

Vierailija
76/78 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh... Itse 50 kouluttauduin hierojaksi. Työuraa kuitenkin jäljellä ainakin 15v ennenkuin voi edes harkita eläkkeelle jäämistä.

Vierailija
77/78 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT alalle, erityisesti testiautomaation tekijöitä tarvitaan paljon.

Vierailija
78/78 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijäksi? Niillä on hyvä työtilanne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan