Mille alalle vielä 50-vuotiaana kannattaisi kouluttautua?
Olen valtiotieteen maisteri ja jäin työttömäksi yli vuosi sitten. En sitkeästä etsimisestä huolimatta ole löytänyt mitään koulutustani vastaavaa työtä.
"Ura" on repaleinen neljän lapsen kotihoidon vuoksi, vaikkei kukaan kahta vuotta enempää kotona ollut. Lisäksi puuttuu kova erityisosaaminen. Olen kaikessa akateemisessa työssä vain keskiverto. Näin ollen jokaikinen nuorempi ajaa ohi.
Ikäisekseni tietotekniset taidot ovat hyvät, mutta eipä sillä pitkälle pötki, koska "ikäisekseni". Jokainen kymmenvuotiaskin nykyään osaa varmaan sen, mitä minä.
Lähihoitajaa ei kannata ehdottaa. Ensinnäkin minulla on lievä käsivamma, joka estää nostelun siinä määrin kuin lähärinä tarvittaisiin. Samaan kategoriaan tietysti menee muu kovin ruumiillinen työ.
Ehdotuksia ja/tai lisäkysymyksiä teiltä?
Kommentit (78)
Minä olen 53v,olin maanviljelijä, kun isä kuoli ja sukulaiset veivät kaiken, nyt pitäisi aloittaa elämä alusta kun ei ole mitään, näin vanhaa ei kouluteta enhän pääse työnhakijaksi, ainoa ratkaisu on itsemurha
Kun ikä alkaa vitosella, on peli jo menetetty, töitä et tässä elämässä enää saa vaikka olisi minkälaiset koulutukset ja työkokemus.
Aivan sama. Koulussa saat uusia tuttavuuksia ja se siitä. Töihin pääsysi on lottovoitto.
Opiskele sosiaalityön pääaineopinnot. Töitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna nyt hyvä ihminen olla. Viiskymppisenä kouluttautumaan uudelle alalle, you gotta be kidding me.
Alappa katsella leppoisia eläkevuosia, ja keskity siihen mikä antaa iloa elämässä. Tietysti jos se on koulutus niin ei siinä mitään, mutta ammatin hankkiminen kouluttautumalla on tässä maassa huono idea enää.
Työvuosia jäljellä 20 ja eläkevuosia ehdotat...
Kuvitteletko, että joku työnantaja katselee edes 60 vuotiasta? Jo näin 54 vuotiaana olen joutunut toteamaan, että 18-20 vuotiaat vievät työni.
Sosiaalityössä voi olla työvoimapulaa vielä jonkin aikaa, mutta ei tietysti onnistu ihan parissa vuodessa, ja sisäänpääsykin on vaikeaa, kun ei ole ensikertalaiskiintiössä. Saisit kuitenkin vapautuksen kandintutkinnosta ja varmaan kieli- ym.yleisopinnnot hyväksiluettua. Voisit mahdollisesti päästä alan töihin kahden opiskeluvuoden jälkeen, vaikka tutkinnon tekemiseen kuluisi sitten vielä pari vuotta enemmän.
Unohda koko juttu, palkkatöihin et enää kelpaa. Suomessa on vimmattu ikäsyrjintä joka alalla, eikä kokemusta arvosteta.
Mieti miten pysyt leivänsyrjässä ilman töitä.
Mietin kans, kroppa tuskin kestää enää monta vuotta näyttöpäätetyötä. Mitä sitten? En koskaan tehnyt tutkintoa loppuun, vaikka alan töitä olen tehnyt koko ikäni. Kouluttaako eläkeyhtiö kouluttamattoman 50-vuotiaan, jolla on lantiosta ylöspäin kroppa ihan sökö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna nyt hyvä ihminen olla. Viiskymppisenä kouluttautumaan uudelle alalle, you gotta be kidding me.
Alappa katsella leppoisia eläkevuosia, ja keskity siihen mikä antaa iloa elämässä. Tietysti jos se on koulutus niin ei siinä mitään, mutta ammatin hankkiminen kouluttautumalla on tässä maassa huono idea enää.
Toiset näköjään kuolevat henkisesti jo paljon ennen kuin kuolevat fyysisesti.
Lääkäriksi? Ehtisi ainakin tienaamaan jotain ennen eläkevuosia. Ja miksei eläkevuosinakin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 53v,olin maanviljelijä, kun isä kuoli ja sukulaiset veivät kaiken, nyt pitäisi aloittaa elämä alusta kun ei ole mitään, näin vanhaa ei kouluteta enhän pääse työnhakijaksi, ainoa ratkaisu on itsemurha
Samoja fiiliksiä. Itsellä nuo juurikin alkoi 53 vuotiaana. Se tuntui olevan käänteentekevä ikä. Nyt 54 ja pahemmalta vain tuntuu. Tie on noussut täysin pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Unohda koko juttu, palkkatöihin et enää kelpaa. Suomessa on vimmattu ikäsyrjintä joka alalla, eikä kokemusta arvosteta.
Mieti miten pysyt leivänsyrjässä ilman töitä.
Seurasin arvostaen Californian maastopalojen aikaan, kuinka kansalle puhui selvästi yli 60 vuotiaat palolaitoksen naiset ja miehet. En tiedä onko Suomessa heidän eläkeikäkin jo 60 vuotiaana. Sama täälä Poliiseissa. Kokenut osaava väki potkitaan pois mahdollisimman nuorena ja tilalle tulee 20 vuotiaita märkäkorvia.
Lähihoitajaksi varhaiskasvatukseen? Varmaan pystyy sopimaan, että käden ja vaivojen ehdoilla tekee töitä. Mä lähtisin jos kestäisin sitä hulinaa.
Miehenä sosionomi. Esim. laitoskentällä saat valita työpaikkasi.
M51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvuosia sinällään on paljon jäljellä mutta hyvin harva työnantaja haluaa enää palkata 50-vuotiaan ellei ole täysin korvaamaton. Valtaosa ei löydä enää viisasten kiveä vaan on työttömiä vuodesta toiseen kunnes pääsee vihdoin eläkkeelle. Jos mielenterveydelle tärkeää puuhastella jotain niin voi kouluttautua mutta hyöty muutoin mitätön.
Viestintä ehdottomasti kiinnostaa. Olen aikoinaan sivutyönä tehnytkin kustannustoimittajan duunia eli editoinut ja tuottanut sisältöehdotuksia tietokirjoihin.
Olen myös tehnyt lehtijuttuja. Ongelma tässä on media-alan huono työllisyystilanne. Siitä ei vain hyppää taas mukaan viisikymppinen varsinkin, kun kokemus työstä on parin vuosikymmenen takaa.
Yritystoiminta lienee ainoa vaihtoehto. Onko liikeideoita näillä osaamisen spekseillä?