Miksi nykyään niin moni asiakaspalvelija / kaupan kassa on niin epäkohtelias ?
Minkä takia asiakaspalvelijat ovat nykyään niin tylyjä ? Jos heille yrittää jutella samaanaikaan kun he leimaavat ostoksia he vastailevat vain lyhyt-sanaisesti tai eivät noteeraa juttujani ollenkaan ! Missä on käytästavat ? Tänään äsken käydessäni Alepassa myyjä oli todella tyly minua kohtaan. Ei kuunnellut yhtään kun yritin jutella esim. Kauniista säästä, väläytti vain jotain tekohymyä ja sanoi vaan että "joo, aivan, niin".
Missä on aspan käytöstavat ?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kuinka joku kyllästyy asiakkaiden juttuihin. Koska se on just hienoa, että asiakkaat vaihtuu nopeaan tahtiin ja ihmiset ovat niin erilaisia. Vaihdat lennossa jutustelun eläkeläisen kanssa nuoreen mieheen, sitten juttelet pikkulapsen kanssa ja sitten tulee joku hauska koheltaja joka kertoo kommelluksistaan jne.
Suosittelen vaihtamaan työpaikkaa, kun asiakkaiden jutut alkavat kyllästyttämään.
Tämä on niin totta!
40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 19, enkä ymmärrä mummojen juttuja...mua kiinostaa ihan muut asiat
Kai sua palkka kiinnostaa? Noi mummot ja muut asiakkaat katos maksaa sen ostaessaan sun työpaikkasi tiskiltä tarvitsemansa.
Maksakaa sitten niin hyvää palkkaa, että saatte sille vastineeksi seurustelunkin.
Tällä hetkellä maksatte liian vähän!
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa vaan ne ostokset, minä ainakin olen kassa, enkä asiakkaan viihdyttäjä ja seuralainen.
Olen kohtelias ja ystävällinen asiakkaille, mutta vain ostotapahtumaan liittyvässä asiassa.
Tai tulkaa meille. Minä juttelen mielelläni muutakin kuin hei, kiitos ja näkemiin.
Siis tää tyyppi on joku ihan typerys ja vielä juttelee ärsyttävästi turhia kassoilla vieden samalla meidän kallista aikaamme! Nyt oli onnistunut provo välilyönteineen ennen välimerkkejä. Kyllä nyt meidän verenpaineemme kohoavat!
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen ihastellut kun nykyään on niin ihania nuoria asiakaspalvelutehtävissä. Vielä kymmenen vuotta sitten tapasi paljon useammin myrttysuita, joita ei homma todellakaan näyttänyt kiinnostavan. Just kävin eilen lähikaupassa, missä on myös posti. Paketti oli aika iso, ja nuori kassamies kysyi ihan oma-aloitteisesti, että haluanko hänen auttavan kantamisessa. Olin aika otettu, kun kantoi sen autoon asti. :)
Mä tilaan netistä koiranruokaa. Eipä ole kukaan koskaan tarjoutunut auttamaan 30 kg:n paketin kanssa. Olisihan se helpompi kantaa autoon esim. kaksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen huuto- tai kysymysmerkkiä ei laiteta välilyöntiä.
Valtaosa asiakaspalvelijoista on mielestäni miellyttäviä ja kohteliaita. Toisaalta en jää selittämään heille elämäntarinaani tai kuvittele olevani hauska. Ei heidän tehtävänään ole terapoida minua.
Minä ainakin tunnistin aloitusviestin provoksi ja välimerkkejä ennen laitetut välilyönnit harkituksi vedoksi herättää ärsytystä.
Itse taas olen kokenut päinvastaista kassaihmisenä että kummatkin tervehtivät normaalisti, jutellaankin jopa niitä näitä ja muutenkin kaikki sujuu asiallisesti (ei pitäisi olla valittamisen aihetta kummallakaan osapuolella). Sitten kun asiakas on maksanut niin hänen hymynsä hyytyy ja melkein revitään se kuitti kädestä tai sanotaan myrtyneellä äänellä "emmä haluu kuittii" ja kassalle tulee lähinnä fiilis "Mikä ihme tuolle tuli?".
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa vaan ne ostokset, minä ainakin olen kassa, enkä asiakkaan viihdyttäjä ja seuralainen.
Olen kohtelias ja ystävällinen asiakkaille, mutta vain ostotapahtumaan liittyvässä asiassa.
Ihmisistä vedetään kaikki irti ja tähän tullaan. Ikävää on meno nykyisin.
Olen itse tavannut ystävällisiä kassahenkilöitä juuri näiden nuorten joukosta.
Mutta joitain törkeitä asiakkaita jotka eivät mahdu käytävillä kärryineen ohi vaikka tilaa olisi ,heidän täytyy saada kiukutella muille.Tällainen tapaus tänään ,kehoitti poistumaan tyyliin mitäs siinä sesoskelet minua , kun yritin saada hyllystä tarvitsemani tavaran.Manipuloiduin sen verran että tokaisin seisovani missä haluan.Hänkin vanhempi naishenkilö.Oma tapani on kysyä, Anteeksi voisinko päästä ohi,hymyn kera.
Olen myös vanhempi rouva palvelualalla ikäni työskennellyt,mutta ihan kaikkea en hyväksy minäkään.
Onko ap työskennellyt itse kassalla tai myyjänä? Jos ei, niin suosittelen kokeilemaan. Kyllä siinä parin ensimäisen vuoden aikana viimeistään hymyt hyytyy ja oppii säästämään itseään ja voimiaan lätisemättä turhia joutavanpäiväisyyksiä kaiken maailman räpätätien kanssa. Kunhan kaupan kassa kilisee, niin firma on tyytyväinen. Loppupeleissä millään muulla ei ole merkitystä eikä päätäsi tulla silittelemään saati palkkakuitissa muistamaan, vaikka kuinka olisit antanut kaikkesi asiakaspalvelun muodossa.
Sitäpaitsi kaupan alalla palkka on niin surkea, että "markalla saa markan tavaraa" eli ei rapiat kympin tuntipalkalla huvita repiä itsestään yhtään ylimääräistä henkistä venymistä työnantajalle. Aidan matalimmasta kohdasta vaan läpi ja se riittäköön.
Onko ap mies? Jos olet, niin millaista juttua koitat oikein vääntää? Miehenä olen huomannut, että jos kassatyöntekijä (joka on yleensä nainen) on kyllästynyt setämiesten flirttailuun, niin aika äkkiä päälle menee defenssit kun satut hymyilemään tai katsomaan silmiin edes vahingossa. Parempi kun pidät sen naamavärkkis kiinni ja tuijotat omia kengänkärkiä. Ei tarvii pahoittaa mieltään turhista.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap työskennellyt itse kassalla tai myyjänä? Jos ei, niin suosittelen kokeilemaan. Kyllä siinä parin ensimäisen vuoden aikana viimeistään hymyt hyytyy ja oppii säästämään itseään ja voimiaan lätisemättä turhia joutavanpäiväisyyksiä kaiken maailman räpätätien kanssa. Kunhan kaupan kassa kilisee, niin firma on tyytyväinen. Loppupeleissä millään muulla ei ole merkitystä eikä päätäsi tulla silittelemään saati palkkakuitissa muistamaan, vaikka kuinka olisit antanut kaikkesi asiakaspalvelun muodossa.
Sitäpaitsi kaupan alalla palkka on niin surkea, että "markalla saa markan tavaraa" eli ei rapiat kympin tuntipalkalla huvita repiä itsestään yhtään ylimääräistä henkistä venymistä työnantajalle. Aidan matalimmasta kohdasta vaan läpi ja se riittäköön.
Taidat olla väärällä alalla. Miksi ihmeessä hakeutua ehdoin tahdoin asiakasPALVELUtyöhön, jos ei siitä kerran tykkää ja pääasia on päästä mahdollisimman vähällä ja "itseään säästäen"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla väärällä alalla. Miksi ihmeessä hakeutua ehdoin tahdoin asiakasPALVELUtyöhön, jos ei siitä kerran tykkää ja pääasia on päästä mahdollisimman vähällä ja "itseään säästäen"?
Varmaan puhuu kiireestä. Jolloin ei vaan ehdi puhumaan, kun pitää saada nopeasti tavarat läpi kassasta, että pääsee muihin töihin, mihin on määrätty. Voi myös olla niin raskas työpäivä, että ei vaan jaksa kuin hikeä kuivata. Kaupanalan todellisuus on aika kova tänä päivänä. Riippuu toki paljon kaupasta ja sen sijainnista.
Itse olen tavannut upeita ihmisiä Lidlin ja Tokmannin kassoilla. Usein nuoria ja hymyileviä. Mukava toivottaa heille hyvää päivänjatkoa.
En minäkään tarvitse ostotapahtuman aikana mitään ylimääräistä lässytystä. Se vasta ärsyttääkin kun se läpätys joskus hidastaa kaikkien muidenkin etenemistä jonossa. Soitelkaa vaikka auttavaan puhelimeen, jos olette juttuseuraa vailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Kampin Lidlissä on kaikilla kassahenkilöillä sellaset kuulokkeet päässä. Nämä tyypit puhuu aamusta iltaan keskenään omissa maailmoissaan siinä sisäpuhelimessa ja naureskelevat toistensa jutuille. Ovat sitten hyvin tympääntyneitä, jos asiakas sattuukin häiritsemään heitä jollain kysymyksellä. Hyvin vaivalloisesti laitetaan se kuuloke mutelle, ja sitten naama norsunvitulla vastataan asiakkaalle: "Nii, sanoit sä jotain..?"
Sitä kuuloketta ei saa mutelle. Sun on pakko kuunnella muiden työntekijöiden juttuja koko ajan. Ja jos siirrät kuulokkeen pois korvalta hetkeksi esim. asiakaspalvelutilanteessa kuullaksesi, mitä asiakas sanoo sinulle, niin heti tulee palautetta, mikset ollut kuuntelemassa kuulokkeilla. Monesti puheet puuroutuvat, kun monta ihmistä puhuu päällekkäin kuulokkeissa ja livenä. Oma mielipiteeni olisi, että vaikka kuulokkeet auttavat tosi paljon työntekijöiden välisessä tiedonvaihdossa, ei ne asiakaspalvelutyöhön kuulu. Kännykkä on parempi. Mutta tehokkuus jyrää palvelun tänä päivänä.
Kuuloketta ei saa mutelle? Onko Lidukan työntekijöiden laitteet hankittu jostain niiden omasta valikoimasta? =D
Eiköhän 99% aspan kuulokemikrofoneista ole sellaisia, että ne saa kyllä mutelle tarvittaessa.
Ei niitä kuulokkeita laitella mutelle eikä oteta päästä pois.
Heti tulee tulikivenkatkuista palautetta, jos et ole kuullut jotain esimiehen sinulle suuntaamaa juttua. Ei ne kuulokkeet ole huvin vuoksi päässä, asiakaspalvelussakaan. Ja vaikka niistä on haittaa asiakaspalvelussa, on niistä hyötyäkin, esim. asioita saadaan tiedusteltua tosi nopeasti tyyliin: onko se ja se tavara päässyt loppumaan, koska saadaan lisää.
Eli kyllä meidän kaikkien on vaan totuttava kuulokkeisiin asiakaspalvelutyössä, sekä asiakkaiden että työntekijöiden. Jos oikein pahasti ottaa päähän, laittakaa palautetta kys. liikkeisiin.
Siis miksi kassoilla olevilla on kuulokkeet tai oikeastaan miksi sieltä jatkuvasti joku pölisis korvaan? En ole nähnyt missään tollasta mut en käykkään Lidlissä.
Minua vituttaa asiakkaana jos kassa ja edellä oleva asiakas jää jauhamaan joutavia ja joudun sen vuoksi odottamaan lisää.
Ap, tuo kassahan vastasi sulle ystävällisesti. Mitä oikein haluat?
Ärsyttävintä on, kun kaksi vierekkäistä kassaa jossain vaateliikkeessä pakkaa ja rahastaa asiakkaan ostoksia ja samalla keskenään juoruilevat ja juttelevat purkkaa jauhaen. Esimiestaidotkin taitavat olla kadoksissa, eikö näitä nuoria kukaan opasta tai perehdytä? No onneksi ovat poikkeuksia, mutta näihinkin olen törmännyt. Purkka ei sovi yhdellekään asiakaspalvelijalle!
Ihmettelen kuinka joku kyllästyy asiakkaiden juttuihin. Koska se on just hienoa, että asiakkaat vaihtuu nopeaan tahtiin ja ihmiset ovat niin erilaisia. Vaihdat lennossa jutustelun eläkeläisen kanssa nuoreen mieheen, sitten juttelet pikkulapsen kanssa ja sitten tulee joku hauska koheltaja joka kertoo kommelluksistaan jne.
Suosittelen vaihtamaan työpaikkaa, kun asiakkaiden jutut alkavat kyllästyttämään.