Miten 13v voi tienata rahaa?
Ollaan siis kaverin kanssa lähössä Lontooseen noin 5kk päästä, ja rahatilanne todella huono. Ollaan molemmat 13, ja hänellä vähän sama ongelma. Mistään ei saa kesätöitä näin nuorena, eikä sukulaisilla oo mitä tarjota. Ehdotuksia?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsekö jossain teinit vielä mansikan- tai herneenpoimintaan? Täkäläiset tilat ottavat vain jotain ulkomaalaisia, eivät enää alle 18-vuotiaita suomalaisnuoria.
Tämä johtuu siitä ettei suomalaiset tee tulosta siellä pellolla.
Njaa, itse olin poimimassa 17-18-vuotiaana ja tein porukan parhaan tilin monena päivänä. Se palkkahan on sidottu tulokseen.
Mutta oliko muita suomalaisia miten?
Oikeasti on ongelmia saada suomalaisia pellolla olemaan kahta päivää ja onhan se rankkaa äkkiseltään.
Kaikenlainen nuoren yritteliäisyyteen ja aktivointiin kannustaminen. Itse koin lievää pakottamista, minut lähetettiin 13-vuotiaana landelle poimimaan mansikoita. En koe sitä traumatisoivana vaikka silloin suorastaan ketutti. Erittäin hyvää oppia elämää varten myöhemmin kun pitää vastuuta kantaa itsestään.
13-vuotias pystyy tekemään jo vaikka mitä. Tärkeintä on asenteen iskostaminen siihen kaikessa, että elämään kuuluu vahvasti työnteko, vanhempien esimerkki tässä on tärkeä, ja vastuu itsestä. Vastuu tuo valtaa ja oikeuksia vaikka käyttää ansaitsemiaan rahojaan kuten haluaa, säästää tai ostaa mieluista. Tämä kaikki kuitenkin nuoren maailmaan sopivalla tavalla, ei missään tapauksessa vielä aikuisen työelämän oikeita paineita saa laittaa nuorta rasittamaan. Työnteon täytyy tuntua kiehtovalta aikuisten jutulta jota on etuoikeus päästä kokeilemaan! Ja voi sillä päteä vähän kavereillekin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsekö jossain teinit vielä mansikan- tai herneenpoimintaan? Täkäläiset tilat ottavat vain jotain ulkomaalaisia, eivät enää alle 18-vuotiaita suomalaisnuoria.
Tämä johtuu siitä ettei suomalaiset tee tulosta siellä pellolla.
Njaa, itse olin poimimassa 17-18-vuotiaana ja tein porukan parhaan tilin monena päivänä. Se palkkahan on sidottu tulokseen.
Mutta oliko muita suomalaisia miten?
Oikeasti on ongelmia saada suomalaisia pellolla olemaan kahta päivää ja onhan se rankkaa äkkiseltään.
Ongelma olisi saada tätä aikuistakin täällä olemaan pellolla pari päivää, koska ylipaino ja keski-ikäinen ruumis. Tekisi kyllä todella hyvää kunnon maalaistyöt!
Mansikanpoiminnassa laittaisin 13-vuotiaalle vaatimukseksi parista muutamasta päivästä viikkoon.
Meillä on maatila, ja olisi kyllä tarjota nuorelle töitä.
On paljon erilaisia kevyehköjä, avustavia tehtäviä, joissa on hyötyä työntekijästä. Toki paljon tehdään traktorilla ja koneellisesti, mutta niiden lisäksi on paljon töitä, jossa apukäsistä on hyötyä. Esim että kävisi lauantaisin auttelemassa muutaman tunnin kerrallaan.
Pulmana maatiloilla on, että ne eivät yleensä sijaitse keskellä asutuskeskittymää, ja nuoren ihmisen on hankala kulkea maatilalle. Bussejakaan ei välttämättä kulje.
(Omalle maatilalle olemme ajatelleet tuttava-nuoren palkata osaksi aikaa kesää.)
Eipä kaikilla vanhemmilla ole varaa kustantaa lentolippuja tai majoituksia. Minusta ihan kohtuullinen pyyntö, että nuori itse kustantaa kulunsa kun kerta itse haluaa matkalle.
Miksi Lontoo? Aluksi joku lähempi maa? Kun olette 15-16, lähtekää Ahvenanmaalle telttailemaan pyörien kera. Se vasta onkin halpaa ja mukavaa :)'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nuoren kanssa voisi keskustella siitä millaiset yrityksen hän perustaisi unelmissaan. mikä juttu kiinnostaa? mihin on taipumuksia? missä olisi hyviä kasvunäkymiä? jos ei ihan maksaa tästä, niin tällaiseen voisi muuten nuoria kannustaa
Vanha kunnon mansikanpoiminta/maataloustöiden kokeilu käy varmasti myös kasvatukselliselta että työnteon kannalta elämänoppina.
Nyt on kyllä sanottava ettei 13v tyttösellä ole mitään mahdollisuuksia saada maataloustöitä tänä päivänä.
Maatalous on tänä päivänä aika paljon muuta kuin rikkaruohojen kitkentää.
Mansiksnpoimintaan taas ei mene edes suomalaiset.
Emmä tiedä, tuttavilla on joku vihannesfirma landella, ei apuvoima koskaan siellä pahaksi. Aina tarvitaan tsupparia toimittamaan töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nuoren kanssa voisi keskustella siitä millaiset yrityksen hän perustaisi unelmissaan. mikä juttu kiinnostaa? mihin on taipumuksia? missä olisi hyviä kasvunäkymiä? jos ei ihan maksaa tästä, niin tällaiseen voisi muuten nuoria kannustaa
Vanha kunnon mansikanpoiminta/maataloustöiden kokeilu käy varmasti myös kasvatukselliselta että työnteon kannalta elämänoppina.
Nyt on kyllä sanottava ettei 13v tyttösellä ole mitään mahdollisuuksia saada maataloustöitä tänä päivänä.
Mansiksnpoimintaan taas ei mene edes suomalaiset.Emmä tiedä, tuttavilla on joku vihannesfirma landella, ei apuvoima koskaan siellä pahaksi. Aina tarvitaan tsupparia toimittamaan töitä
Kuvittelisin ettei 13v ole se tsuppariksi sopivin.
No hyvä, että on mansikanpoimintaa ja maataloustöitä, mutta oikeastiko kuvittelette apn lähtevän sinne kylmiltään tuntematta ketään työllistäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mansiksnpoimintaan taas ei mene edes suomalaiset.Emmä tiedä, tuttavilla on joku vihannesfirma landella, ei apuvoima koskaan siellä pahaksi. Aina tarvitaan tsupparia toimittamaan töitä
Kuvittelisin ettei 13v ole se tsuppariksi sopivin.
Miksei ole? mun käsitys tsupparista on olla apuvoimana töissä. välillä voi vaikka lukea lehteä ja sitten jos tarvitaan apua niin lähtee toimittamaan tai saa jonkun tehtävän. Miten 13-vee ei siihen muka pysty?
Vierailija kirjoitti:
No hyvä, että on mansikanpoimintaa ja maataloustöitä, mutta oikeastiko kuvittelette apn lähtevän sinne kylmiltään tuntematta ketään työllistäjä
vanhempi ottaa selvää missä tarjotaan näitä kesätöitä, ostaa junalipun ja eikun matkaan. Sopii tietysti tilan omistajan kanssa käytännön asiat kuntoon majoituksen ruokailun jne ja sovitaan vaikka että viikoksi tulee sinne. autolla vastassa siellä ja seuraavana aamuna sitten pellolle töihin. Siitä se lähtee
Meillä on ollut jo kohta pari vuotta naapurin tytön 14v kanssa ”työsopimus”. Käy ulkoiluttamassa meidän koiraa koulun jälkeen, vie noin tunnin lenkin ja maksamme siittä 30€/ viikko eli 6€/ kerta. Tyttö on hyvin eläinrakas ja heillä itsellä ei ole koiraa niin on sanonut että tekisi samaa vaikka ilmaiseksi. Usein hakee viikonloppuisinkin koiran lenkkikaveriksi. Lisäksi käy kysymässä muutenkin töitä on haravoinut meillä, tiskannut juhlissa yms.
On pienituloisesta perheestä jossa on paljon lapsia eikä muuten saisi juurikaan rahaa. Kerran myös asu meillä viikon koiran kanssa kun olimme lomalla, annoimme siittä 300€ oli todella tyytyväinen. Todella mukava tyttö molemmat voittavat.
Tulee vähän myöhässä mut mä oon 13 ja teen töitä mainostenjakajana saan noin 100€ kuussa eli te molemmat saisitte viidessa kuussa 500€ helposti.
Facebookissa paikkakunnan ryhmään ilmoitus "koiran ulkoilutusta, lasten hoitoa, maksetaan omantunnon mukaan", jos osaat virkata pipoja tai patalappuja, tehdä linnunpönttöjä tai muuta niin kirppareillle myyntiin tai ovelta ovelle kiertäen.
Hei!
Voitte saada rahaa esimerkiksi poimimalla sieniä (mutta olkaa ÄÄRIMMÄISEN tarkkoja että ette poimi myrkkysieniä). Hyviä sieniä myytäväksi ovat esimerkiksi herkkutatti, punikkitatit, kangasrousku ja orakkaat. Voitte käydä esimerkiksi yliopistossa kysymässä vinkkejä sienien tunnistukseen.
Yksi hyvä ja helppo tapa tienata on laittaa vähällä käytöllä oleva läppäri tai pöytäkone louhimaan krypotovaluuttoja sillä aikaa kun niitä ei käytä. Itse olen testannut monia eri helppokäyttöisiä koneelle asennettavia alustoja ja ehdottomasti helppokäyttöisimmäksi ja luotettavimmaksi on osoittautunut Cudo Miner. Kannattaa ladata ja laittaa kone louhimaan. Mikään hurjan nopea tapa tämä ei ole mutta viikoissa ja kuukausissa alkaa kuitenkin kertyä ihan oikeasti rahaa. Rahat voi siirtää omaan Wallettiin eli lompakkoon, jossa ehdottomasti suositeltavin on suomalainen Coinmotion, josta sitten helposti siirtää rahat omalle pankkitilille.
No toi kryptolouhinta on kyllä suoraan sanottuna aika paska neuvo, roskaläppärillä saa ehkä yhen sentin viikossa jonka jälkeen ei enään toimi laite.
Taidat ihan vaan affiliaten toivossa laittaa noi linkit, ku joku liittyy semmosen kautta hyödyt vain itse siitä.
Olisin ehdottanut marjojen keruuta, mutta ei taida onnistua kesään mennessä.
Itse olen kerännyt nuorena marjoja, käpyjä ja korvasieniä aikoinaan. Korvasienistä sai ainakin silloin hyvät rahat.