Miten herpeksen kanssa voi elää?
Lääkäri totesi mulla viime viikolla testien perusteella herpeksen. Mulla siis ilmestyi alapäähän rakkuloita, joten hakeuduin lääkäriin. Olin ihan sokissa uutisen kuultuani, sillä olen ensimmäisessä, vajaan vuoden jo kestäneessä parisuhteessa, ja poikaystävä ja minä ollaan toistemme ensimmäiset seksikumppanit.
Tartunnan lähde on siis aika varma, mutta miten tästä eteen päin? Tarttuuko herpes synnytyksessä tuleviin lapsiini? Täytyykö meidän alkaa käyttämään kumia tai lopettaa suuseksi lisävahinkojen estämiseksi? Tai ylipäätään miten voin enää harrastaa seksiä kun olen nähnyt oman alapääni niin järkyttävällä ruvella? Tai miten voin myöhemmin saada parisuhdetta kenenkään kanssa jos mulla on herpes?
Tosiaan oon 19 v
Kommentit (4)
Käsittääkseni siihen on estolääkitys olemassa. Huuliherpeshän on lähes kaikilla. Se voi tarttua myös sukuelimiin. Itselläni on estolääkitys huuliherpekseen ja se on toiminut täysin.
Vaimolla on. Kertoi minulle kun tapasimme. Ei ole iso juttu. Muutaman kerran 6v aikana ollut altiivinen. Raskauden aikana oli aktiivinen, joten estolääkitys 32raskausviikosta eteenpäin tai vast.
Muutenkin aktivoitunut vain kun kroppa ollut muutenkin stressin alla.
Ei ole maailmanloppu.
Minä sain herpeksen suurinpiirtein saman ikäisenä kuin sinä. Vähän ennen kuin menin inttiin, niin ekat rakkulat tuli. Ensimmäiset aktivoitumiset oli hieman kivuliaita ja niitä tuli aika usein, eli n. kerran kuukaudessa ainakin minulla puhkesi ja n. viikko meni rakkuloiden häviämiseen. Itse en ole satunnaisille kumppaneille herpeksestäni kertonut ja tietysti kumia aina käyttänyt. En tietenkään rakkulavaiheessa sukupuolikontaktiin ole edes lähtenyt.
Pikkuhiljaa nuo aktivoitumiset harvenivat ja alkoivat olemaan hyvin lieviä. Nykyään kun joskus hyvin harvoin puhkeaa, niin niitä jopa odottaa, koska lähinnä ne hieman kutittavat ja orgasmit käteen vetäessä ovat aivan uskomattomia, verrattuna siihen, että ei ole aktiivivaihe päällä.
Olen 52v, eli reilusti yli 30 vuotta herpestä olen kantanut, eikä se elämääni ole mitenkään haitannut, paitsi juuri tuolloin alkuaikoina, kun puhkesi niin usein ja oli aika agressiivinen. Kait se tuo herpeskin on jo tullut vanhaksi, kun ei jaksa enää niin äksyillä. Älä tuosta huolta kanna, huuli tai genitaaliherpeksen kantajia pelkästään suomessakin on yli puolet, jotkut jopa tietämättään.
Ei tartu lapseen jos ei ole aktiivinen synnytyksen aikana. Jos on niin sektiolla lapsi maailmaan. Seksielämä voi olla täysin normaalia kaikkine leikkeineen. Sen kanssa voi elää ihan normaalisti. Kerrot vaan rehellisesti mahdolisille uusille kumppaneille. Niin minäkin olen tenhyt ja yksikään ei ole sen takia lopettanut tapailua ja ihan normaalia seksiä harrastettu ilman kumia, ei tietenkään silloin jos aktiivivaihe menossa. Mulla ollut se jo yli 10v eikä haittaa mun elämää, tosin ei ole ensioireiden jälkeen koskaan uusinut oireita.