Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen on nihilisti? Miten hän elää ja mitä hän ajattelee maailmasta?

Vierailija
09.04.2018 |

Jotenkin tuo nihilismin määritelmä ei aukea.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nihilistin mielestä moraalia ei ole, ei ole oikeaa ja väärää. Käytännössä nihilisti on aina hedonisti, koska kun moraalista luovutaan, jäljelle jää pelkkä mielihyvän hakeminen. Koska nihilistillä ei tosiaan sitä moraalia ole, hän on vapaa hakemaan mielihyvää mitä sairaammilla tavoilla.

Vierailija
2/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nihilisti esimerkiksi tulee ja kommenteillaan syö, vesittää, pyrkii perustelemaan toisen innostuksen turhaksi ja tarpeettomaksi. Ilo, innostus, idealismi ym. on nihilistille myrkkyä. Voin olla väärässäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nihilistin mielestä elämällä ei ole tarkoitusta, ei ole oikeaa eikä väärää ja kärsimystä on joka paikassa.

Vierailija
4/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nihilistin mielestä moraalia ei ole, ei ole oikeaa ja väärää. Käytännössä nihilisti on aina hedonisti, koska kun moraalista luovutaan, jäljelle jää pelkkä mielihyvän hakeminen. Koska nihilistillä ei tosiaan sitä moraalia ole, hän on vapaa hakemaan mielihyvää mitä sairaammilla tavoilla.

Miten niin vapaa? Nihilistiä tietysti sitoo samat lait kuin muitakin kansalaisia. Ei hänellä mitään erivapauksia ole.

Vierailija
5/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nihilistin mielestä elämällä ei ole tarkoitusta, ei ole oikeaa eikä väärää ja kärsimystä on joka paikassa.

Näinhän se perimmiltään on.

Vierailija
6/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmat kommentit kuvaavat nihilistit jotenkin sairaina ja sekopäisinä hedonisteina. Itse ajattelen olevani nihilisti, koska elämällä ei ole mitään merkitystä. En esimerkiksi kauheasti sure onnettomuuksien uhreja, koska uskon, että heidän elämänsä oli merkityksetön minun kannaltani. Eihän kukaan täällä itke ruton uhrejakaan. Hyvä, että Afrikan köyhistä välitetään. En kuitenkaan kiellä omaisten surua, koska he tuntevat kyseiset uhrit henkilökohtaisesti ja he konkreettisesti menettivät jotain elämästään.

Minä vain hengailen täällä ja teen asioita, joista nautin. Jos elämäni kurjistuu liikaa, voin tppaa itseni, koska pidemmällä tähtäimellä sillä ei ole merkitystä.

Vierailija
7/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nihilistin tunnistaa poliittisessa keskustelussa siinä että hän ikäänkuin nousee oikeiston ja vasemmiston yläpuolelle haukkumaan molempia (koska hänellä ei ole arvoja eikä selkärankaa)

Vierailija
8/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin vapaa? Nihilistiä tietysti sitoo samat lait kuin muitakin kansalaisia. Ei hänellä mitään erivapauksia ole.

Kommentoija saattoi tarkoittaa, että nihilisti on moraalisesti vapaa tekemään mitä haluaa. Se tosin kuulostaa jo hieman psykopaattiselta eivätkä nihilistit mielestäni ole tunteettomia psykopaatteja.

Vierailija
9/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen itseni nihilistiksi. Ajattelen ettei loppuviimein millään ole mitään väliä, mutta ei se minusta tunteetonta paskiaista tee. Koen empatiaa kärsiviä kohtaan kuten normaali, terve ihminen. Elän ihmisiksi koska se että olemme vain mitätön rikka maailmankaikkeudessa ei muuta sitä että elän osana yhteiskuntaa, vaikkakin vastentahtoisesti. Autankin ihmisiä koska se tuottaa minulle hyvää oloa. Mutta ajattelen vain ettei isossa mittakaavassa millään ole varsinaisesti väliä, eikä se ole minulle mikään kyyninen tai misantrooppinen ajattelutapa, vaan rauhoittava ja miellyttävä ajatus. Pyrin elämään itseäni varten mutta en varta vasten muita vahingoittaen.

Vierailija
10/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että elämällä ei ole tarkoitusta ja oikea ja väärä ovat vain mielipiteitä, ei ole minulle mikään ongelma, enkä koe itseäni nihilistiksi. Nihilismi on mielestäni ikään kuin murrosikäisen reaktio siihen, että toteaa nuo ensimmäisessä lauseessa olevat tosiasiat. "Yhyy, joulupukkia ja jeesusta ei ole, ja kostoksi siitä en välitä mistään ja näytän kaikille miten kova mä oon. Yhyy!"

Arvot ja moraali ovat vain mielipide ja evoluution ja ympäristön aikaansaannos, mutta miksi sen tajuaminen estäisi minua elämästä arvojeni ja moraalini mukaan?

Vierailija
11/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että elämällä ei ole tarkoitusta ja oikea ja väärä ovat vain mielipiteitä, ei ole minulle mikään ongelma, enkä koe itseäni nihilistiksi. Nihilismi on mielestäni ikään kuin murrosikäisen reaktio siihen, että toteaa nuo ensimmäisessä lauseessa olevat tosiasiat. "Yhyy, joulupukkia ja jeesusta ei ole, ja kostoksi siitä en välitä mistään ja näytän kaikille miten kova mä oon. Yhyy!"

Arvot ja moraali ovat vain mielipide ja evoluution ja ympäristön aikaansaannos, mutta miksi sen tajuaminen estäisi minua elämästä arvojeni ja moraalini mukaan?

Jaa juu. Olen yllä olevan kirjoittaja ja katselin hiukan nihilismin määritelmiä ja varmaan nihilismin joku suuntaus sopii minuunkin. En ole filosofiaan liiemmin perehtynyt, koska sen hiustenhalkomiset eivät ole mielestäni niin hirmu kiiinnostavia. Tiesän mielipiteeni ja elämänkatsomukseni ilman, että minun olisi tarve tietää, minkä filosofin ajatatuksia lähinnä ne ovat.

Vierailija
12/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avainsanat ovatkin arvojeNI ja moraaliNI mukaan. Nihilisteilläkin on arvonsa ja moraali, mutta ne eivät välttämättä ole ne ympäristön antamat. Se ei myöskään tarkoita, että ne yhteiskunnan arvot olisivat persiistä.

Nihilismin ei ole pakko näkyä. Minä olen iloinen ja nätisti pukeutuva nainen, mutta silti koen, että elämä on merkityksetöntä. Se ei ole mikään tapa näyttää kaikille miten kova olen. Et varmaan koskaan arvaisi persoonallisuuteni ja ulkonäköni perusteella mitä elämästä ajattelen.

Vierailija
13/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa juu. Olen yllä olevan kirjoittaja ja katselin hiukan nihilismin määritelmiä ja varmaan nihilismin joku suuntaus sopii minuunkin. En ole filosofiaan liiemmin perehtynyt, koska sen hiustenhalkomiset eivät ole mielestäni niin hirmu kiiinnostavia. Tiesän mielipiteeni ja elämänkatsomukseni ilman, että minun olisi tarve tietää, minkä filosofin ajatatuksia lähinnä ne ovat.

No oletpas spesiaali.

Vierailija
14/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avainsanat ovatkin arvojeNI ja moraaliNI mukaan. Nihilisteilläkin on arvonsa ja moraali, mutta ne eivät välttämättä ole ne ympäristön antamat. Se ei myöskään tarkoita, että ne yhteiskunnan arvot olisivat persiistä.

Nihilismin ei ole pakko näkyä. Minä olen iloinen ja nätisti pukeutuva nainen, mutta silti koen, että elämä on merkityksetöntä. Se ei ole mikään tapa näyttää kaikille miten kova olen. Et varmaan koskaan arvaisi persoonallisuuteni ja ulkonäköni perusteella mitä elämästä ajattelen.

No nihilismissä on monta suuntausta siinäkin ja omat ajatukseni elämästä ovat varmaan jonkin suuntauksen kanssa yhteneviä. Ja jos eivät ole, niin sittenhän meillä on uusi nihilismin suuntaus, jos sitä nihilismiksi halutaan kutsua..

Elämällä ei ole mielestäni mitään tarkoitusta, mutta arvostan sitä suuresti, koska mielestäni ainakin tällä hetkellä on parempi olla elossa kuin kuollut. Se on tiestysi vain evoluution minuun ohjelmoima eloonjämisvietti, mutta en mitenkään vastustele sitä. :)

Vierailija
15/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oletpas spesiaali.

Kiitos. Niin olenkin. itselleni tärkein ihminen maailmassa. Toki suon kaikille muillekin oikeuden olla sitä itselleen.

Vierailija
16/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nihilismi on länsimaalaisen judeokristillisen moraalifilosofian eli etiikan huipentuma, josta olisi pitänyt päästä jatkamaan eteenpäin jo aika h*lvetin kauan sitten. Mutta valitettavasti ihmiset ovat idiootteja ja orjia, jotka ainoastaan korvasivat Jumalan markkinoilla (joille sallitaan kaikki) ja tyhmensivät itsensä entisestään.

Tämäkin ketju on hyvä esimerkki siitä, että toivoa ei juuri taida olla.

Vierailija
17/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nihilismi on länsimaalaisen judeokristillisen moraalifilosofian eli etiikan huipentuma, josta olisi pitänyt päästä jatkamaan eteenpäin jo aika h*lvetin kauan sitten. Mutta valitettavasti ihmiset ovat idiootteja ja orjia, jotka ainoastaan korvasivat Jumalan markkinoilla (joille sallitaan kaikki) ja tyhmensivät itsensä entisestään.

Tämäkin ketju on hyvä esimerkki siitä, että toivoa ei juuri taida olla.

Miksi nihilistin pitäisi olla markkinatalouden kannattaja. Eikö nihilisti voi olla mielestäsi esim. sosialisti tai anarkisti?

Vierailija
18/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso big lebowski niin tiedät

Vierailija
19/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

katso big lebowski niin tiedät

Olen katsonut monta kertaa. Sadomasokistihörhöt elokuvassa ovat siis mielestäsi tyypillisiä nihilistejä. Vai onko miljonääri Lebowski nihilisti koska on ainakin olevinaan rikas? Vai hänen oikeasti rikas siskonsa. Vai itse Dude?

Vierailija
20/24 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä miten "millään ei ole merkitystä". Mistä me voidaan tietää, onko merkitystä? Eihän kukaan voi todistaa, että sielunvaellusta ei ole, tai että elämä ei olisi peli, jossa pääsee seuraavalle tasolle tiettyjä tehtäviä läpäistyään. Mielestäni kaikkien kannattaisi olla kunnolla ja tehdä parhaansa siltä varalta, että asioilla olisikin merkitystä. Ja jos kaikki tai melkein kaikki ajattelisivat niin, niin maailmahan oikeastaan muuttuisi paljon paremmaksi paikaksi.