Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JIHUU!! ASUNTOLAINA LOPPUI TÄNÄÄN. Mutta mihin ihmeeseen pistän 1 200 €/kk ylimääräistä rahaa?

Ei rahaihminen
09.04.2018 |

Asuntolaina loppui. Nyt heräsin mieheni kanssa siihen (ja pankkikin), että meillä on nyt joka kuukausi 1 200 €/kk enemmän käytettävissä. Vuodessa tuo on 14 400 €. 10 vuodessa 144 000 €. Aika paljon pelkkään "shoppailuun". :) Vastike on yhtiössä vain 76 €/kk.

Kiinnostaisi tietää miten te muut olette sijoittaneet tässä tilanteessa? Kesämökki? Osakkeet? Ei näistä hirveästi ymmärretä eikä haluttaisi päätä vaivata. Annetaanko pankin hoitaa varallisuus?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samassa tilanteessa reilut 10v sitten. Jatkoin kuitenkin säästämistä, eläkettä varten, ja muutaman vuoden päästä 50-vuotiaana aion lopettaa työnteon ja ryhdyn nauttimaan säästöistäni. Tosin olen matkustellut tähänkin asti 2-3 ulkomaanmatkaa sekä muutaman risteilyn/ vuosi. Matkustelin samalla tavalla tosin koko laina-ajankin sillä en vetänyt takaisinmaksua liian kireälle. Lopullisessa eläkkeessä tulen sitten häviämään mutta se on ihan se ja sama silloin seitsemänkymppisenä. Asunto on ja ruokaan kyllä rahat riittävät.

Vierailija
82/91 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää sitä mistä olette asuntolainan ajan kieltäytyneet. Vuoden päästä alatte suunnittelemaan tarkemmin mitä haluatte tehdä tulevaisuudessa ja alatte säästää siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nää jotka saa niin kamalasti sijoituksistaan korkoa ja korollekin korkoa. Taitaa vauvaporukka olla kovinkin perehtynyt sijoittamiseen kun kenelläkään ei ole mennyt tappiolle. Itse kun olen sijoittanut niin enpä ole paljon siitä rikastunut. Ehkä virheeni olikin se kun en vaivautunut (ehtinyt) opiskelemaan asiaa itse vaan luotin pankin virkailijoihin.

Vierailija
84/91 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nää jotka saa niin kamalasti sijoituksistaan korkoa ja korollekin korkoa. Taitaa vauvaporukka olla kovinkin perehtynyt sijoittamiseen kun kenelläkään ei ole mennyt tappiolle. Itse kun olen sijoittanut niin enpä ole paljon siitä rikastunut. Ehkä virheeni olikin se kun en vaivautunut (ehtinyt) opiskelemaan asiaa itse vaan luotin pankin virkailijoihin.

Korkoa korolle -ilmiö vaatii aikaa. Ja pankin sijoitusneuvojan neuvot eivät yleensä ole niitä tuottavampia, hän myy vain oman pankkinsa tuotteita.

Vierailija
85/91 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksata vuokralaisella sijoitusasunto ja vastikkeet!

Vierailija
86/91 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap, onneks olkoon. Kiva kun on aina välillä positiivisiakin aloituksia.

Vierailija
87/91 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea! Minä laittaisin edelleen sivuun tuon lyhennyksen verran. Niin helposti kulutus kasvaa sen mahdollistuessa.

Ehdotan,että jatkossa kulutus tuon extra 1200e osalta on
- 1/3 johonkin järkevään (sijoitusasunto, sijoittaminen)

- 1/3 pahan päivän varall
e (tulevat rempat, mahdollisesti isompi asunto tulevaisuudessa)

- 1/3 huvituksiin, matkustamiseen, omaan hyvinvointiin

Muistan, kun lyhensin autolainaa 300 e kuussa, ja tuntui, että mitään ei jää säästöön autolainan taka. Yllätys oli, ettei sitä säästöön juuri jäänyt autolainan loputtuakaan.

Nauttikaa elämästä ja mielestäni voitte olla ylpeitä siitä, että laina on nyt maksettu. Juhlikaa saavutusta. Muistan lähipiirissäni vain yhden ihmisen kertoneen, että laina on nyt maksettu. Sitä ollaan helposti liian vaatimattomia tällaisissa asioissa.

Minulla asuntolainaa jäljellä syyskuu 2019 asti. Odotan sitä.

Miksi kolmasosaa pitäisi "varmuuden vuoksi" makuuttaa tyhjänpanttina tilille. Käytännössä ihan yhtä nopeasti ne rahat niistä sijoituksistakin saa.

Vauva-palstan köyhiltä pa mammoilta saa tuollaisia neuvoja kun heillä ole hajuakaan siitä miten rikkaat toimivat ja ajattelevat.

Säästöjen sijaan kannattaa pitää 10-20 tonnin luottokorttia jolta voi heti nostaa rahaa jos tulee hätätilanne. Voi sitten nuokin rahat sijoittaa osakkeisiin. 20t/7% tuotto tekee 1400 euroa vuodessa. Ei kyllä ihme että ovat köyhiä kun ei järki pelaa edes tuon verran.

Tietty kannattaisi myös ottaa sijoituslaina tuota asuntoa vastaan ja sijoittaa ne rahat. Mutta köyhähän ei uskalla ottaa riskejä.

Ahhahhaaa! Joo, pistätte parinkymmenen tonnin luottokortin siliäksi. Sitten otatte toisen luottokortin sen maksua varten. Sitten otatte pikavippifirmalta vähän lisämaksuvipua, ja avot! Ei tarvitse enää miettiä, mihin sen ylimääräisen 1400€ kuussa käyttäisi... :)

-Huonoja neuvoja-

Vierailija
88/91 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää sitä mistä olette asuntolainan ajan kieltäytyneet. Vuoden päästä alatte suunnittelemaan tarkemmin mitä haluatte tehdä tulevaisuudessa ja alatte säästää siihen.

Entä jos ei ole laina-aikana tarvinnut kieltäytyä mistään? No vapaata rahaakin jää "vain" 700/kk.

Vierailija
89/91 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuodenkin säästää niin on kiva potti jemmassa hätätapauksia varten. Sen jälkeen voi elää :) Varmaan tuntuu ihanalta kun on laina maksettu pois ja on vapaa!

Vierailija
90/91 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama tilanne muutama vuosi sitten. Sallin itselleni 2 kk tuhlaavaista elämää, tosin tähän ”tuhlaukseen” sisältyi mm. uudet silmälasit.

Sen jälkeen laitoin koko summan eli 1400€/kk taas syrjään, typerästi kylläkin säästötilille enkä osakkeisiin. Reilun 3 v. kuluttua ostin sijoitusasunnon, loppusumman sain lainaa asuntoa vastaan. Nyt maksan lainaa nopeasti pois, otin 7 v. takaisinmaksuajan, vuokralainen avittaa tässä. Ja rahaa jää taas vähän säästöönkin, pikkuisen puskuria pitää olla vaikkapa asunnon remontin varalle.

Voi kai sen rahan käyttää leveään elämäänkin, minulla vain oli ja on kaikkea mitä tarvitsen jo ennestään. En välitä merkkilaukuista tai ylimääräisistä tavaroista muutenkaan.

Vierailija
91/91 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että sinä olet tumpelo, ei tarkoita että kaikki muutkin ovat tumpeloita.

T. 4000€ tänä vuonna sijoitettu TUOTTOJA, jotka ovat jo tuottaneet korkoa korolla. Viimeisin sijoitus 1000 € 2 päivää sitten josta jo ensi kuussa tulee niitä maagisiä korkokojakorolle 20€ ihan tilille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi