JIHUU!! ASUNTOLAINA LOPPUI TÄNÄÄN. Mutta mihin ihmeeseen pistän 1 200 €/kk ylimääräistä rahaa?
Asuntolaina loppui. Nyt heräsin mieheni kanssa siihen (ja pankkikin), että meillä on nyt joka kuukausi 1 200 €/kk enemmän käytettävissä. Vuodessa tuo on 14 400 €. 10 vuodessa 144 000 €. Aika paljon pelkkään "shoppailuun". :) Vastike on yhtiössä vain 76 €/kk.
Kiinnostaisi tietää miten te muut olette sijoittaneet tässä tilanteessa? Kesämökki? Osakkeet? Ei näistä hirveästi ymmärretä eikä haluttaisi päätä vaivata. Annetaanko pankin hoitaa varallisuus?
Kommentit (91)
Ei rahaihminen kirjoitti:
Asuntolaina loppui. Nyt heräsin mieheni kanssa siihen (ja pankkikin), että meillä on nyt joka kuukausi 1 200 €/kk enemmän käytettävissä. Vuodessa tuo on 14 400 €. 10 vuodessa 144 000 €. Aika paljon pelkkään "shoppailuun". :) Vastike on yhtiössä vain 76 €/kk.
Kiinnostaisi tietää miten te muut olette sijoittaneet tässä tilanteessa? Kesämökki? Osakkeet? Ei näistä hirveästi ymmärretä eikä haluttaisi päätä vaivata. Annetaanko pankin hoitaa varallisuus?
Osakkeisiin itse sijoittaen, ei missään tapauksessa pankin hoitoon. Lainaa muutama kirja ja opettele itse. Fiksusti sijoittamalla sulla on tuo 144 000 nopeammin kuin 10 vuodessa. Älä nosta kulutustasi, sijoita tuotto uudelleen. Muutaman vuoden päästä voit maksaa kaikki peruskulusi osingoilla kertyneeseen pääomaan koskematta. Taloudelliseen riippumattomuuteen tarvitaan ainakin 500 000, sitä ei kerätä pelkästään säästämällä.
Vierailija kirjoitti:
Laita hyväntekeväisyyteen.
Melkein kolme neljästä peukuttajasta valinnut alapeukun. (8 vs 21)
Kaippa se tämäkin jostain kertoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo siitä, että joka tapauksessa ap antaa joka kuukausi hyväntekeväisyyteen kohtalaisen ison summan veronmaksun muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Säästä eläkettä varten! 5-10 vuoden sisään koko eläkejärjestelmä lakkautetaan.
Tapahtuuko se samaan aikaan kuin asuntojen hinnat rommaa vai miten? Kun tätä samaa soopaa on hoettu koko sen ajan kuin itse olen netissä pyörinyt.
Kerrohan vielä MIKSI näin tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Säästä eläkettä varten! 5-10 vuoden sisään koko eläkejärjestelmä lakkautetaan.
Joo. Juurikin näin. *peukku*
Rajansa paskalla, ryöstä se sika, ryöstä se SIKA
Rajansa paskalla, ryöstä se sika, ryöstä se RIKAS
Onnea :) Tuota odotellessa, vielä n. 8v. Ehkä matkusteluun laitettais? Osakkeilla mahdollinen rikastuminen ei kiinnosta pätkäkään. Ehkä säästetään et voidaan auttaa lapsia kuten meidän vanhemmat meitä.
Teitte jo virheen. Olisi pitänyt ottaa pari vuotta lyhenntsvapaata ja ostaa sijoitusasunto lyhennyksistä säästävällä rahalla. Jos nyt haluatte sijoitusasunnon, joudutte ottamaan kalliimpaa lainaa tai säästämään kolme vuotta, jonka aikana hinnat nousevat.
Me ostetaan sijoitusasunto per vuosi. Ollaan ostettu näin yli 15 v.
Asuntojen hinnat ovat tällä hetkellä vähän liian kalliita, ei tule enää 15% voittoa, lähemmäs 3 on nyt voitto, mutta pankki antaa vähemmän.
Pidetään vuokrat kohtuullisena, pysyy vuokralaiset pidempään.
Monella vuokraan tulee tukea valtiolta, hölmöä sekin on, että korkeammassa vuokrassa valtio maksaa enemmän.
Tulee kerättyä omaisuutta ja tehtyä samalla yhteiskunnallisesti hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Osakkeisiin itse sijoittaen, ei missään tapauksessa pankin hoitoon. Lainaa muutama kirja ja opettele itse. Fiksusti sijoittamalla sulla on tuo 144 000 nopeammin kuin 10 vuodessa. Älä nosta kulutustasi, sijoita tuotto uudelleen. Muutaman vuoden päästä voit maksaa kaikki peruskulusi osingoilla kertyneeseen pääomaan koskematta. Taloudelliseen riippumattomuuteen tarvitaan ainakin 500 000, sitä ei kerätä pelkästään säästämällä.
Fiksusti sijoittaen, mutta kukaanhan ei tiedä, mikä se tuotto lopulta kuitenkaan on. Itse laittaisin vaan vähän säästöön. Vaikka niihin osakkeisiin. Muuten nauttisin elämästä, matkustelisin jne. Mitä järkeä säästää kaikki, jotta voi vanhana ja raihnaisena sitten "nauttia" elämästään.
Onneksi olkoon.
Säästä remontteihin.
Säästä ainakin 5000 molemmille hammasremonttia varten. Vanhempana nimittäin tulee varmasti ainakin parille implantille tarve ja ne maksavat tonnin pari kappale. Ei sitten tarvitse hampaattomana olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista tosiaan! Tai jospa tarkoittaa, että nyt jo ihmiset laittavat niin paljon hyväntekeväisyyteen? Vähän epäilen ;) Me laitetaan, ilman muuta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksusti sijoittaen, mutta kukaanhan ei tiedä, mikä se tuotto lopulta kuitenkaan on. Itse laittaisin vaan vähän säästöön. Vaikka niihin osakkeisiin. Muuten nauttisin elämästä, matkustelisin jne. Mitä järkeä säästää kaikki, jotta voi vanhana ja raihnaisena sitten "nauttia" elämästään.
Asiaan voi perehtyä ja laske tunnuslukuja joiden mukaan tekee sijoituspäätökset. Se tuotto voi lopuksi olla kaksi-tai kolminumeroinen koska vain harva osake on sellainen mikä lopullisesti romahtaa. On olemassa yhtiöitä joiden valmistamat tuotteet ovat sellaisia joita ilman ihmiset eivät tulee toimeen.
Mutta en tuhlaa enempää paukkuja sinuun, et ole kiinnostunut vaurastumisesta.
No joku putkiremontti tai julkisivuremontti takuulla kohta alkaa ja maksatte taas rahoitusvastiketta monta sataa kuussa
Vierailija kirjoitti:
Säästä ainakin 5000 molemmille hammasremonttia varten. Vanhempana nimittäin tulee varmasti ainakin parille implantille tarve ja ne maksavat tonnin pari kappale. Ei sitten tarvitse hampaattomana olla.
Kun myy vanhana asunnon pois, niin sillä rahalla voi pistää vaikka koko purukaluston uusiksi ja lopuilla elellä Espanjan auringossa.
Tarvitte varmaan kohta tekohampaat ja uudet lonkkanivelet, suonikohjuleikkaukset ja kasvojen kohotuksen. Kohta ei 1200 kuussa riitä mihinkään.
AV on niitä harvoja paikkoja, joissa tunnen itseni köyhäksi ja sijoittana hölmöksi vasta-aloittajaksi.
Ei helvetti että on huonot neuvot joillakin. Takuulla monet elävät sossun rahoilla kun ei ole mitään hajua miten raha-asioista.