Jos nyt syttyisi sisällissota niin olisitko punaisten vai valkoisten puolella?
Kysymys otsikossa ja kysymyksessä. Jompikumpi pitää olla, muuten molemmat lynkkaavat sinut.
Kommentit (51)
Taistelisin sateekaarilipun alla menneisyyden mörköjä vastaan.
ot: mua ihmetyttää nää sisällissota-larppaajat, jotka ajattelevat, että sota olisi joku ratkaisu. mitä hyvää muka saatiin aikaiseksi tuolla sadan vuoden takaisella rähinällä?
Menisin käpykaartiin, eli liittyisin vihreisiin.
Halailisin puita, köyttäisin itseni metsätyökoneisiin ja aiheuttaisin näin haittaa etenevälle viholliselle.
Yrittäisin sotatilanteessa teroittaa joukkojen mieleen jätteiden lajittelun tärkeyttä, eli ei tyhjiksi ammuttuja lippaita joukkohautaan ja ammukset on kaiveltava ruumiista ennen niiden hautausta.
Turhanpäiväistä tuhlausta voi myös estää asettelemalla teloitettavat suoriin riveihin, sillä nykyaikaiset ammukset lävistävät useammankin kehon ja yhdellä laukauksella voidaan mu rhata useampikin ihminen.
Kestävä kehitys ja ympäristön huomioiminen kaikissa tilanteissa on tulevaisuuden kannalta tärkein kriteerini.
Kukapa haluaisi jättää mahdollisille jälkeläisilleen lyijyn saastuttaman maaperän.
Vierailija kirjoitti:
ot: mua ihmetyttää nää sisällissota-larppaajat, jotka ajattelevat, että sota olisi joku ratkaisu. mitä hyvää muka saatiin aikaiseksi tuolla sadan vuoden takaisella rähinällä?
Itse asiassa aika paljonkin hyvää, yhteiskunta muuttui paljon tasa-arvoisemmaksi, etenkin kunnallinen demokratia alkoi toteutua vasta sodan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
onko Suomessa oikeasti vielä sellaisia niin pahoja jakolinjoja asioissa että ton kauhuskenaarion ajatteleminen on edes mahdollista?
Oikeasti ei ole. Tämä on saatu estettyä demokraattisella hallintotavalla eli jokainen oikeasti varteenotettava ryhmä pääsee vaikuttamaan maan tai paikkakunnan asioihin myös rauhanomaisella tavalla. Näin ollen tyytymättömyys pääsee purkautumaan ja ihmiset eivät koe sellaista osattomuutta, että kapina syntyisi. Onhan meillä huonossa asemassa olevia ihmisiä, mutta heille ei löydy johtajia, sillä "kapinajohtajat" päätyvät politiikkaan ja eduskunnasta on paha lähteä sotimaan omaa kansaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa aika paljonkin hyvää, yhteiskunta muuttui paljon tasa-arvoisemmaksi, etenkin kunnallinen demokratia alkoi toteutua vasta sodan jälkeen.
Tuo on kyllä totta. Hinta oli silti kova ja haavoja nuollaan vielä vuonna 2018. Mä lähinnä ajattelin näiden larppaajien haaveita siitä, että pääsisi kostamaan "väärin ajatteleville" ja tekemään puhdistuksia.
Riikinruotsalaista Nuurdiska motståndisröörelssiä vastaan tietenkin, kuten kaikki suomalaiset sotilaat.
En kummankaan, en osallistuisi. Tyhmä ja tarpeeton sota.
Olisin molemmat samaan aikaan eli vaaleanpunainen. Sitten menisin piiloon niin että minua ei voitaisi lynkata.
Aina kommareita vastaan. Vasemmisto sosialistit ovat pahin tauti joka tätä maailmaa on ikinä vaivannut.
Punaisten, koska jos esim. olisi väestöä, joka näkisi nälkää tai puolet kansasta eläisi köyhyydessä määritelmien mukaan, niin miksi ihmeessä seisoisin silloin hallituksen takana, laillisuuden takana? En miksikään, enkä katsoisi mitään ideologioita ko. tilanteessa, vaan arvioisin tilanteen sen mukaan, mitä käytännössä on tapahtumassa. Itse laillisuuskaan ja sen toteutuminen ei olisi minulle itseisarvo, vaan edelleenkin seuraisin sydämen ääntä.
Siltä väliltä. Vihreäthän ovat ikään kuin keskellä, eivät liian oikealla tai vasemmalla. Siis Vihreiden puolella!
Vierailija kirjoitti:
onko Suomessa oikeasti vielä sellaisia niin pahoja jakolinjoja asioissa että ton kauhuskenaarion ajatteleminen on edes mahdollista?
Sanoisin että nykytilanteessa se on mahdollisempaa kuin milloinkaan aiemmin edellisen sodan jälkeen. Nykyään on niin paljon ihmisiä eri leireihin repiviä asioita.
Mutta silti todella epätodennäköistä.
Valkoisten, ihan vaan sen takia että armeija on hallituksen puolella.
100 vuotta sitten tilanne oli hieman eri kun kalusto oli suunnilleen tasavahvaa. Mutta panssarivaunuja vastaan hyökkääminen hirvikivääreillä kuulostaa itsemurhalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni kiitos kuuluu myös valvontakomissiolle joka pakotti sotien jälkeen lakkauttamaan fasistiset järjestöt kuten suojeluskunnat.
Vierailija kirjoitti:
Valkoisten, ihan vaan sen takia että armeija on hallituksen puolella.
100 vuotta sitten tilanne oli hieman eri kun kalusto oli suunnilleen tasavahvaa. Mutta panssarivaunuja vastaan hyökkääminen hirvikivääreillä kuulostaa itsemurhalta.
Ne panssarivauntu eivät välttämättä olekaan hallituksen puolella. Nyt on koulutettuja joukkoja punaistenkin joukot juten turha palsta porvarien fantasioidan mistään Tampereen valtauksen uudesta näytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Aina kommareita vastaan. Vasemmisto sosialistit ovat pahin tauti joka tätä maailmaa on ikinä vaivannut.
Et ole ilmeisesti kuullut persuista? Ovat kuvottavinta ja löyhkäävintä saastasontaa mitä nassukoiden ohella universiumissa on esiintynyt.
Vierailija kirjoitti:
Joo, yksi syyhän sodan syttymiseen oli tuo todella epäreilu kuntavaalioikeus eli äänioikeus tuli omaisuuden mukaan, köyhillä ei ollut mitään sanottavaa kunnan asioihin. Tasa-arvoisen äänioikeuden vuoksi voisi olla punaisten puolella.
Ensinnäkin köyhillä ei ole edelleenkään mitään sananvaltaa yhtään mihinkään suomalaisessa edustuksellisessa "demokratiassa" jossa pääpaino on sanassa edustus. Toiseksi vasemmisto puolueet on täysin rinnoin ylläpitämässä tätä mekanismia. Ei noita kiinnosta pätkääkään kansan tahto vaan puolue ajaa puolueen ja riittävän rikkaan eturyhmänsä (demareilla ay-liike) etua vaikka sitten selkeää kansan tahtoa tai etua vastaan.
Maapallon mittakaavassa kyllä. Jos muuta väittää niin eipä ole paljoa matkusteltu.