Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa jota ahdistaa neuvolassa käyminen?

Vierailija
09.04.2018 |

Tänään olisi neuvola ja ahdistaa ihan sikana.
Meilläkin perusterveet lapset mutta tuntuu että jos sen tyylinen hoitsu tai lääkäri tulee vastaan niin kaivamalla kaivetaan joku ongelma. Viimeksi se oli flunssa, siis ihan tavallinen räkätauti niin jo oli taas helvetti valloillaan. Uhkaillaan jopa lasten huostaan otolla jos ei käytä omalääkärillä. Jokainen pikku kolhu ilmoitetaan kuulemma nykyään sosiaaliviranomaisille tietokantojen kautta, missä sitten käsitellään. Jokainen kuhmu pitää kuulemma käydä näyttämässä, että saadaan kirjattua!?! Mitä ihmettä?
Mua ahdistaa nykyään tosi paljon käydä neuvolassa kun se on ihan ihmeellistä tenttaamista ja vouhotusta.
Onko muilla samaa?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Ei ole kyllä koskaan tullut lastensuojelu millään lailla puheeksi neuvolassa. Ei ole hirveästi kolhuja ollut mutta toki mustelmia isommilla lapsilla, ja normaalit lastentaudit. Kerran esikoisen lääkärineuvola jopa unohtui kun olin itse flunssassa ja pahassa työstressissä, ei siinäkään mitään kuin varattiin uusi aika.

3 lasta.

Mä en tiedä mikä tämä perhekeskus on, josta neuvolan rouva puhuu, mutta sinne kuulemma täytyy kaikki kirjata ja siellä sitten palavereissa käsittelevät kaikki lasten kuhmut.. Kuulostaa minusta ihan älyttömältä.

Meiltä kysellään kaikki kolhut ja kysellään onko käytetty lääkärissä, siis ihan sellaiset mitä lapsilla tulee kun leikkivät ja riehuvat.

En tiedä olenko äitinä jotenkin leväperäinen kun en todellakaan käytä lasta lääkärillä kun hän mukkaa ja saa kuhmun päähänsä. Johan saataisiin aina istua ensiavussa.

Enkä todellakaan käytä lapsia lääkärissä flunssan takia.

Minusta neuvolahenkilökunta on vauhkoa ja kyllä se siellä käynti nykyään ahdistaa. Ennen ei ollut tälläistä.

Ok, ehkä tää on joku uusi juttu, mun esikoinen on jo koulussa, kuopus on vasta vauva ja keskimmäisen kanssa ollaan menossa ekaa kertaa vuoteen nyt juuri. Outoa joka tapauksessa.

Toisaalta mä tiedän, että esimerkiksi mun siskolla, joka oli nuori yh, oli todella erilainen kokemus neuvolasta kuin minulla joka tulin äidiksi 30-vuotiaana ja avioliitossa. Häntä neuvottiin todella holhoavasti ja kyseltiin paljon tarkemmin kaikesta.

Vierailija
22/27 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurennuslasin alla on ahdistavaa. On tarkkailijaa, tarkistuskäyntiä, kyselyä ja kaavakkeita. Kaikki kirjataan ja montaa juttua et saa edes omaan tietoosi mitä sinusta on minnekin kirjoitettu. Jos kyseenalaistat tämän, niin aletaan syllistämään, että mitä piilotettavaa sinulla on. Jos et ole avoin, niin auttamattomasti teet jotain väärin ja yrität salata sen.

Ihmiset ovat jo niin tottuneet tähän isovelivalvoo menttaliteettiin, että oikeus yksityisyyteen tuntuu jo lähes väärältä.

Äideillä ja lapsilla pitäisi olla oikeus päättää haluaako edes mennä neuvolaan ilman lasupelkoja tai syllistämistä ja äiditkin kuuluisi tutkia kuten rikollisetkin, vasta sitten, kun siihen on epäilys. Oikea epäilys, eikä joku varmuuden vuoksi.

Yhteiskunta tuhlaa varojaan muka ennaltaehkäisevästi. Ja silti kun niitä oikeita sairauksia iskee lapsille, niin jonotetaan kuukausia tarvittaviin hoitoihin. Sillä aikaa kun perusterveitä lapsia mitataan koulutettujen henkilöiden puolesta. Tai udellaan jotain muuta epäolennaista.Jokainen äiti osaa tuon tehdä ihan itse.

Neuvola tädit voitaisiin siirtää sairaanhoitoon. Kuinka paljon lapsia on joilla on ripulia, kuumetta, korvatulehdusta, eikä edes rukoilemalla tahdota päästänpäivystykseen. Saman aikaisesti sitten yhteiskunta maksaa kun koulutetut ihmiset kyttäävät kakkavaipparoskiksia.

Niin, en mä oikein tiedä miksi mun pitää noita ihan terveitä ja tyytyväisiä lapsia käydä siellä kerran kk esittelemässä.

Kun sitten oikeasti on huolta nyt meillä lapsen hampaista, saa ajan 2 kk päähän.

Ja sitten pitäisi päivystyksessä käydä kopsuja esittelemässä että sossun tädit (?) saa niitä jossain palaverissa käydä läpi. Ei tajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ahdistaa myös. Etukäteen. Niin paljon, etten ole lapsia koskaan yrittänytkään.

Naisesta tulee valtion omaisuutta ja vapaata riistaa kaikille, jotka haluavat tyydyttää uteliaisuutensa tai sörkkimisentarpeensa. Mistään ei saa kieltäytyä, tai sitten lasu-ilmoitus. En vaan halua olla kaikkien sörkittävänä, päästää vieraita ihmisiä iholleni, kotiini.

Niin paljon olen kuullut kauhukertomuksia kuinka jotkut tiskaamattomat tiskit neuvolan tarkastuskäynnin yhteydessä, väsymyksen mainitseminen jne ovat vaikuttaneet näihin tietoihin päätyviin merkintöihin... Pahimmat kuulemani oli erään ystävättäreni, 41v kamala kokemus. Hän tuli yllättäen raskaaksi ja hänellä kesti aikansa sopeutua uuteen tilaansa (sillä hän oli vapaaehtoisesti lapseton). Hän ei siis rynnännyt ostoksille heti kuultuaan raskaudesta. Siitä ostamattomuudesta oli tullut merkintä, koska hän ei vielä raskauden loppumetreilläkään ostellut innokkaasti mitään (koska kaikki siskonsa lasten vanhat vauvanvaatteet olivat hänellä jo olemassa). Hän ei hankkinut esimerkiksi hoitopöytää, sillä oli oppinut siskonsa lapsia hoitaessaan vaihtamaan vaipat missä milloinkin, sohvalla, sängyn päällä jne. Siitä oli laitettu merkintä, josta huomautettiin vielä kotitarkastuksessakin...  Ai joo ja pahinta oli se, että neuvola oli tehnyt lastensuojeluilmoituksen, koska tarkastuksessa ei oltu havaittu vaippapaketteja, tuttipulloja eikä vauvansänkyä. Kaikki oli kyllä olemassa, mutta vaippapaketit olivat piilossa, vaipparoskista ei ollut, tuttipulloja oli vain yksi varalta (kaverini rintaruokki ja neuvola tiesi sen) ja vauva nukkui vanhempiensa välissä äitiyspakkauksen laatikossa. Oikein nokka pystyssä oli nuori tarkastaja (!!) kulkenut ja arvostellut kaiken. Koska tämä oli ensimmäinen lapsi kaverille, oli kaikki hoitotavat kotonakin suunnilleen ketuillaan. Tarkastaja ei vaan ottanut huomioon, että hän oli jo hoitanut kahta vastasyntynyttä kolmen vuoden sisään eikä tehnyt niin kuin tämä tarkastaja vaati (mutta ihan oikein kuitenkin, samalla tavalla kuin äitinsä ja siskonsa). Lastensuojelun täti ja setä pyysivät kyllä turhaa käyntiä anteeksi, mutta kaverini oli raivoissaan. Ja kyse ei todellakaan ole mistään sossutapauksesta: Kaverini ja miehensä molemmat korkeakoulutettuja, "hyvissä ammateissa", hyvätuloisia, on talo rauhallisessa maalaismaisemassa, ei alkoholitaustaa kummallakaan...

En ymmärrä, miten ihmiset ovat saaneet aiemmin lapsensa elävinä ja täysjärkisinä aikuisiksi kasvatettua, jos nykyajan hyysäys on tätä myöten eikä näytä tuottavan yhtään sen täysjärkisempiä uusia kansalaisia...

Tämä on totuus! Kirjoitit asian tyhjentävästi. Itse olen saanut ainokaisen ”vahingossa” ja voi kun olisin tiennyt... Olen oppinut onneksi pitämään pääni kiinni melkein heti, näyttämään hymynaamaa joka paikassa, kukaan ei tiedä meidän elämästä mitään.

Mulla on omakohtaista kokemusta ja läheisen jutut olen myös nähnyt. Itse kävin yhden kerran sairaalassa raskauden aikana tarkistuttamassa, että sikiöllä on varmasti kaikki hyvin, koska jouduin hetkeksi järkytyksen valtaan yhdestä tapahtumasta, jossa olin sivustaseuraaja.

No, tämän takia varmaan minusta oltiin tehty lasu kun olin kotiutunut lapsen kanssa synnytyksestä. Ja miten se lasu sattuikin soittamaan juuri kun neuvolan täti oli kotikäynnillä. Lasut kävi ja totesi että kaikki kunnossa. Tuosta jäi kuitenkin mulle jokin trauman tapainen. Pelkään kaikkea mikä voi aiheuttaa väärintulkintaa ympärillä. Tästä syystä lapseni kasvatuskin on ollut epäjohdonmukaisempaa, esim. pelkään pää suorana rääkymistä. Mulla on erittäin voimakastahtoinen lapsi. Kai tuo on jo ihan pilalla kun en uskalla laittaa kunnon kuria.

En suosittele kellekään lisääntymistä ainakaan yksin. En olisi itsekään.

Vierailija
24/27 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyykö sitä neuvolatätiä mikä lie vaihtamaan?

Vierailija
25/27 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei ahdista, mutta rasittaa. Punnitseminen, mittaaminen ja rokottaminen on hyödyllistä, mutta kaikki muu hömpötys on ollut aivan turhaa. Olen saanut ties mitä vinkkejä ja ohjeita, joita tiesin muutenkin. Välillä tuntuu, että kohdellaan kun tyhmää antamalla jotain yksinkertaisia neuvoja. Jos on tullut jotain terveydellisiä asioita, joista olen ollut huolissani, olen vienyt lääkäriin.

Turhauttavia käyntejä ja joutuu sumplimaan työvuoroja.

Neuvolatäti on muuten mukava ja käynnit on kyllä ihan kivoja, mutta suurimmakisi osaksi niin turhia...

Vierailija
26/27 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurennuslasin alla on ahdistavaa. On tarkkailijaa, tarkistuskäyntiä, kyselyä ja kaavakkeita. Kaikki kirjataan ja montaa juttua et saa edes omaan tietoosi mitä sinusta on minnekin kirjoitettu. Jos kyseenalaistat tämän, niin aletaan syllistämään, että mitä piilotettavaa sinulla on. Jos et ole avoin, niin auttamattomasti teet jotain väärin ja yrität salata sen.

Ihmiset ovat jo niin tottuneet tähän isovelivalvoo menttaliteettiin, että oikeus yksityisyyteen tuntuu jo lähes väärältä.

Äideillä ja lapsilla pitäisi olla oikeus päättää haluaako edes mennä neuvolaan ilman lasupelkoja tai syllistämistä ja äiditkin kuuluisi tutkia kuten rikollisetkin, vasta sitten, kun siihen on epäilys. Oikea epäilys, eikä joku varmuuden vuoksi.

Yhteiskunta tuhlaa varojaan muka ennaltaehkäisevästi. Ja silti kun niitä oikeita sairauksia iskee lapsille, niin jonotetaan kuukausia tarvittaviin hoitoihin. Sillä aikaa kun perusterveitä lapsia mitataan koulutettujen henkilöiden puolesta. Tai udellaan jotain muuta epäolennaista.Jokainen äiti osaa tuon tehdä ihan itse.

Neuvola tädit voitaisiin siirtää sairaanhoitoon. Kuinka paljon lapsia on joilla on ripulia, kuumetta, korvatulehdusta, eikä edes rukoilemalla tahdota päästänpäivystykseen. Saman aikaisesti sitten yhteiskunta maksaa kun koulutetut ihmiset kyttäävät kakkavaipparoskiksia.

Tämä. Miksi ihmiset hyväksyy kaiken kyyläämisen ja vartioimisen?? Koska tähän tulee jokin ”me too” kampanja?

Vierailija
27/27 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pystyykö sitä neuvolatätiä mikä lie vaihtamaan?

Pystyy, itsekin olen vaihtanut neuvolantätiä kun omaterkan sijainen oli paljon parempi niin vaihdettiin sitten kokonaan hänelle. Lääkäriäkin vaihdoin kun en tykännyt täysin puhumattomasta lääkäristä.

Molemmissa tapauksissa ilmoitin vain ajanvaraukseen toiveeni. Mitään lisäkysymyksiä ei esitetty, annettiin vain aika toiveideni mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi