Mitä tekisitte, on velkaa ja on säästöjä...
Olen vaivalla säästänyt kuukausia ja kuukausia, ja rahaa on kertynyt rahastoon reilut 3000 euroa. Säästän sinne joka kuukausi lisää pienen summan. Säästöt olen ajatellut paha päivän varaksi, joihin ei kosketa ennen kuin olen suurinpiirtein eläkkeellä tai jotain kamalaa tapahtuu.
Samalla luottokorttivelkani on kasvanut pikkuhiljaa noin 2000 euroon. Olen yrittänyt lyhentää ja maksaa velkaa pois joka kuukausi, mutta aina tulee jotain johon tarvitsen rahaa. Myönnän, että kaikki eivät ole olleet niin elintärkeitä kuluja, mutta turha niitä nyt on tähän listata. Tietysti myös kuukausittainen luottokorttivelan lyhennys on pois kulutuksesta, minkä takia helposti tulee turvauduttua luottoon samalla summalla kuin mitä sitä on lyhentänyt, kun käyttötili tyhjenee.
Nyt olen valinnan paikassa, mitä teen? Koskenko viimeiseksi hätävaraksi suunnittelemaani rahastoon, maksan luottokorttivelat pois ja elän vapaana velasta? Vai jatkanko tätä ikuiselta näyttävää kierrettä välillä lyhentäen ja välillä taas luottokortilla maksaen, säästötilin kasvaessa pikkuhiljaa taustalla ja toivoen, että joskus saan velat maksettua?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä immeinen. Luottokortti ei ole tarkoitettu kuluttamiseen. Minä maksan luottokortilla ( raja 3000 euroa) lennot ja hotellit, ja isot ostokset, sitä ennen olen säästänyt summan kasaan. Ajatus on siinä, että luottokortilla maksaessa saa melko hyvän kuluttajansuojan, jos vaikka Finnair tai kodinkoneliike tekisi konkurssin. Matkalla kortti on myös hyvä hätävara, jos tulee jotain missä matkavakuutus ei auta.
Älä tee korttivelkaa enempää kuin voit heti maksaa pois.
Leikkaa korttisi poikki, jos sen käytöstä on tullut kierre.
Kiitos viisaista sanoista. Uskon oppineeni läksyni, on tämä aika kamalaa ollut. Ei niinkään se summa, mutta ajatus siitä että on velkaa ja harmittanut joka kuukausi maksaa lainaa, joka ei oikeasti lyhene mihinkään.
ap
Itse varmaan laittaisin rahastoonsiirrot tauolle ja keskittyisin luottokorttivelan lyhentämiseen. Riippuu toki summasta, jolla sitä voi lyhentää.. Jos eroa tulisi vain muutama kymppi kuussa niin sitten ehkä ottaisin säästöistä ainakin puolet kun summa on nuin suuri.
Mulla on myös epäsäännölliset tulot ja käytössä toinen käyttötili, jossa jemmassa muutama helposti liikuteltava satanen yllättäviin kuluihin tai niukemman kuukauden varalle. Ei tarvi luottokorttia käyttää joka risahdukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Ihan hyvä kuulla suoraa puhetta, kun olen näitä yksin miettinyt ja ahdistunut. Päätin tehdä niin, että maksan velan pois säästöistä ja tuplaan sen jälkeen säästöön menevän summan. Pelkästään luotonlyhennyksistä säästyvällä rahalla voin helposti laittaa säästöön lisää ja jää vielä kulutuksiinkin.
Kiitti!
ap
Hyvähyvä! Nuukaile kuitenkin kunnes sulla on oikeasti puskuri myös toisella tilillä hätätilanteita varten niin ei tarvitse rahastoon enää koskea. Nukutkin sitten paremmin. Ja ehkä alat miettiä osakesijoittamista.
Hyvä välinta. Jaa vielä säästöt kahteen osaan: hätävaraksi tarkoitettu määrä, johon vältät viimeiseen asti koskemasta, ja vuosittain isompiin hankintoihin ja lomiin kulutettava määrä, jonka säästät vuosittain takaisin. Esimerkiksi niin, että säästötili ei koskaan menne alle kolmen tonnin, mutta sen yli olevat säästöt voi käyttää.
Jäin vielä miettimään, että miksi luottokorttivelkaa on niin vaikea lyhentää? Jos lyhennys on vaikka 400 niin miksi "sattumalta" tarvitsee saman kuun aikana 400 euroa lisää eli ottaa uutta luottoa suurin piirtein saman verran kuin on aikaisemmin lyhentänyt.
Onko luottoraja muuttunut aivoissani "tavoitteeksi" joka pitää saavuttaa? Jos velkaa onkin vain 1600 niin tavoite on jotenkin vajaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jäin vielä miettimään, että miksi luottokorttivelkaa on niin vaikea lyhentää? Jos lyhennys on vaikka 400 niin miksi "sattumalta" tarvitsee saman kuun aikana 400 euroa lisää eli ottaa uutta luottoa suurin piirtein saman verran kuin on aikaisemmin lyhentänyt.
Onko luottoraja muuttunut aivoissani "tavoitteeksi" joka pitää saavuttaa? Jos velkaa onkin vain 1600 niin tavoite on jotenkin vajaa.
ap
tavoite :)
Mielestäni teet viisaasti. Osta säästöillään itsellesi joku kiva pikkujuttu ja juhli sillä irtipääsyä velasta, sellainen ihan pieni piristys vaan mistä tykkäät.
Mielestäni raha-asiasi ovat terveellä tolalla. Säästörakenteessa voisit saada neuvoja ammattilaiselta jolloin sijoituksesi tuotto voisi nousta.
Itse sijoitan opintotuella ja lainalla, pieniä pulituksia mutta kun seuraa maailmaa niin tässä tulee semmoinen usko että sijoittamalla voi tosiaan rrikastua. Mukavaa kevättä!