Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte, on velkaa ja on säästöjä...

Vierailija
08.04.2018 |

Olen vaivalla säästänyt kuukausia ja kuukausia, ja rahaa on kertynyt rahastoon reilut 3000 euroa. Säästän sinne joka kuukausi lisää pienen summan. Säästöt olen ajatellut paha päivän varaksi, joihin ei kosketa ennen kuin olen suurinpiirtein eläkkeellä tai jotain kamalaa tapahtuu.

Samalla luottokorttivelkani on kasvanut pikkuhiljaa noin 2000 euroon. Olen yrittänyt lyhentää ja maksaa velkaa pois joka kuukausi, mutta aina tulee jotain johon tarvitsen rahaa. Myönnän, että kaikki eivät ole olleet niin elintärkeitä kuluja, mutta turha niitä nyt on tähän listata. Tietysti myös kuukausittainen luottokorttivelan lyhennys on pois kulutuksesta, minkä takia helposti tulee turvauduttua luottoon samalla summalla kuin mitä sitä on lyhentänyt, kun käyttötili tyhjenee.

Nyt olen valinnan paikassa, mitä teen? Koskenko viimeiseksi hätävaraksi suunnittelemaani rahastoon, maksan luottokorttivelat pois ja elän vapaana velasta? Vai jatkanko tätä ikuiselta näyttävää kierrettä välillä lyhentäen ja välillä taas luottokortilla maksaen, säästötilin kasvaessa pikkuhiljaa taustalla ja toivoen, että joskus saan velat maksettua?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat luottovelat pois ehdottomasti. Niistä kuitenkin kertyy helposti korkoa, kun taas säästötilillä olevaan summaan ei juuri korkoa kerry. Sitten taas jatkat kuukausittaista säästämistä, jäähän sulla tonni sinne!

Vierailija
2/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt maksat luoton pois, oletko samassa kierteessä taas syksyllä? Silloin sulla ei sitten ole säästöjäkään viimeisenä oljenkortena.

Säästä vähän, lyhennä.enemmän, äläkä tee lisää velkaa. Jos tekee mieli ostaa visalla, niin mieti tekisitkö saman ostoksen rahastosäästölläsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt maksat luoton pois, oletko samassa kierteessä taas syksyllä? Silloin sulla ei sitten ole säästöjäkään viimeisenä oljenkortena.

Säästä vähän, lyhennä.enemmän, äläkä tee lisää velkaa. Jos tekee mieli ostaa visalla, niin mieti tekisitkö saman ostoksen rahastosäästölläsi.

Tätä mietin itsekin, mutta olen pyörittänyt luottokorttimaksuja jo vuosikausia niin uskon oppineeni läksyni. Toisaalta jatkuva luottokorttikierre stressaa paljon. Ajattelisin, että kun ei tarvitsisi joka kuukausi lyhentää velkaa niin jäisi enemmän käteen kuukaudessa.

Vierailija
4/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa luottovelat pois samantien.

Vierailija
5/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä neuvoja täällä. Tee todella niin, että maksat sen luottokorttivelkasi nyt kerralla säästöistä. Säästöön jää vielä pieni pesämuna, jota voit taas kartuttaa. Vapaus velasta on hyvä, ja samalla voit jatkaa säästämistä. Nollaksi tilanteen ja mitään peruuttamatonta ei tapahdu.

Vierailija
6/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin säästöt ja lyhentäisin velkaa ottamatta enää lisää. Jos olet läksysi oppinut, saat kyllä lyhennettyä velkaa. Jos nyt maksat luoton pois, ennemmin veikkaan korttisi olevan kohta taas tapissa ja säästötilin tyhjä...

Vierailija
7/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan ostaminen on taloudellisesti järkevää vain jos ostettu raha sijoitetaan niin, että sijoituksen tuotto kattaa rahan kustannukset.

Elikkä: onko rahastosi tuotto isompi kuin luottokorttivelan korko?

Jos on, pidä rahasto. Jos ei, maksa velat.

Yksinkertaista.

Vierailija
8/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en henkkoht tajua että kuka viitsii jättää luottokortille velkaa, sehän on sairaan kovalla korolla otettua velkaa jostain (yleensä) tyhjänpäiväisestä kulutustavarasta. Mä hyödynnän luottokortteja pidentämään maksuaikaa mut en ikinä oo jättänyt keräämään velkaa.

Maksa nyt se velka pois, ettet suotta maksele niitä korkoja.

Vierailija
9/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle jää säästöön tonni kun maksat korttiluoton veks. Luoton veks maksaminen vapauttaa käyttöösi rahaa jota voi  hivuttaa takas säästöön. Lainaat itsellesi sen luoton verran rahaa itseltäsi  ja maksat sitten itsellesi  takaisin kunnes puskuri  on taas kunnossa. Jatkossa jos pitää jotain kortilla ostaa(jos on ihan pakko, ostat ja maksat puskurista välittömästi  kortin nollille. Ja sitten taas lyhennät sitä sisäistä velkaa maksaen vaikka itsellesi pienenpientä korkoa kunnes se on kuitattu takas sinne puskuriin, joko  rahastoon tai toiselle tilille. Toisella tilillä ois hyvä olla vaikka tonni hätätilanteita varten niin rahastot saa olla rauhassa, Se sun puskuri  (toisella tilillä) olkoon jatkossa se luottokorttisi. OIkealla luottokortilla maksat vain jos henkesi on siitä kiinni.

Vierailija
10/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa velka pois ehdottomasti. Saat sen pois mielestäsi ja sinulle kuitenkin jää säästöön vielä rahaa. Sitten aloitat puhtaalta pöydältä. Aloitat säästämisen uudestaan, et enää ota lainaa etkä maksa luottokortilla ja karsit turhat kulut pois. Jos epäilet yhtään, että olet pian samassa velkakierteessä, suosittelen luopumaan luottokortista. 

Vierailija
11/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin tuhannen euron luottokorttivelka ei ole iso eikä normaalin kulutusluoton korot ole mitään pikavippitasoa. Sinuna en kantaisi siitä huolta, mutta jos olisit mieluummin velaton niin suosittelen, että käyt läpi menosi ja katsot, mistä voit säästää. Koska nythän elät jossain määrin yli tulojesi.

Sitten teen maksusuunnitelman luottokorttivelan poismaksamiselle, tuplaat vaikka kuukausittaisen lyhennyksen. Etkä tee uutta velkaa!

Ja kun kortti on velaton, leikkaat sen kahtia. Jos velkaantuminen ei sovi sinulle, älä ota velkaa. Luottokortti on tarpeellinen lähinnä lentolippuja ostettaessa. Mihinkään muuhun sitä ei tarvita. Jätä se kaapin perukoille ja unohda, että se on olemassa. Äläkä koskaan osta mitään velaksi tai osamaksulla.

Vierailija
12/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jättäisin rahastot poikimaan korkoa (jos ne siis jotain tuottavat), lopettaisin lisätalletukset rahstoon ja maksaisin luottokorttivelkaa mahdollisimman nopeasti pois. Ainakin omassa visassani vuosikorko on jotain 6% luokkaa, joten se ei tuossa 2000€ velassa paljoa ole (noin 50€/vuosi).

Sinäänsä sun tapauksessa on ihan se ja sama miten teet. Korkoa korolle ei juurikaan kärsi, koska summa ja säästöaika tähän mennessä on melko minimaalinen. Tosin tuo luottokorttivelkakaan ei paljoa tule maksamaan, jos sen vaikka 6kk sisällä maksat pois.

Vierailija
13/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oot tyhmä. Maksat luottokorttivelat helvettiin ja heti perään leikkaat koko turhan kortin kahtia ja roskiin! Mitä ihmettä te tyhmäpäät teette luottokortilla?? Kertokaa se mulle.

t. Normipalkallaan pärjäävä

Vierailija
14/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oot tyhmä. Maksat luottokorttivelat helvettiin ja heti perään leikkaat koko turhan kortin kahtia ja roskiin! Mitä ihmettä te tyhmäpäät teette luottokortilla?? Kertokaa se mulle.

t. Normipalkallaan pärjäävä

Me tyhmät ollaan molemman miehen kanssa freelancereita, mikä tarkoittaa sitä, että tulomme ovat paljon epäsäännöllisemmät kuin palkansaajan tulot. Siksi käytämme luottokorttia.

Vierailija
15/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudenhoito ei taida olla vahvimpia puoliasi. Luottokortin todellinen vuosikorko on n. 10 % eli 2000 euron luotosta maksat 200 euroa vuodessa. Ihan järjetöntä jos voisit maksaa luoton kerralla pois. Maksa luotto heti!

Vierailija
16/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin luoton pois ja jatkaisin säästämistä samalla summalla kuin ennenkin.

Jos jotain nyt sattuis ja tarvis yllätysrahaa, eikä säästössä olis tarpeeksi, niin viimeissä tilanteessa olisi se luotto.

Hankalampi velkaa olis ottaa kuin säästöihin kajota.. mulla siis. Eipä tulis tehtyä turhia hankintoja.

Vierailija
17/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noi luottokortit on ihan käteviä ulkomailla ja jos netistä ostaa.

Vierailija
18/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Ihan hyvä kuulla suoraa puhetta, kun olen näitä yksin miettinyt ja ahdistunut. Päätin tehdä niin, että maksan velan pois säästöistä ja tuplaan sen jälkeen säästöön menevän summan. Pelkästään luotonlyhennyksistä säästyvällä rahalla voin helposti laittaa säästöön lisää ja jää vielä kulutuksiinkin.

Kiitti!

ap

Vierailija
19/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain persaukisilla on velkaa.

Vierailija
20/27 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä immeinen. Luottokortti ei ole tarkoitettu kuluttamiseen. Minä maksan luottokortilla ( raja 3000 euroa) lennot ja hotellit, ja isot ostokset, sitä ennen olen säästänyt summan kasaan. Ajatus on siinä, että luottokortilla maksaessa saa melko hyvän kuluttajansuojan, jos vaikka Finnair tai kodinkoneliike tekisi konkurssin. Matkalla kortti on myös hyvä hätävara, jos tulee jotain missä matkavakuutus ei auta.

Älä tee korttivelkaa enempää kuin voit heti maksaa pois.

Leikkaa korttisi poikki, jos sen käytöstä on tullut kierre.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän