Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vanhempia ihmisiä tulisi automaattisesti kunnioittaa?

Vierailija
08.04.2018 |

Omasta mielestäni kaikkia pitäisi kunnioittaa jollain tasolla, mutta kunnioituksen voi helposti menettää. Miksi vanhempia ihmisiä tulisi kunnioittaa jotenkin erityisesti? Vain siksi että he sattuivat syntymään aikaisemmin eivätkä ole vielä kuolleet.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt sitä. Ylipäänsä kaikki itseisarvot ovat minusta epäilyttäviä. 

Vierailija
2/9 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ansaitsee kunnioitusta, osoitetaan sitä ilman muuta.

Ellei ansaitse, ollaan kunnioittavinaan hyvän käytöksen nimessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vanhemmilla ihmisillä on syvää elämänviisautta. Siitä kunnioitus kumpuaa.

Vierailija
4/9 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinnallisella tasolla kuuluu peruskohteliaisuuteen. Eli teinit eivät ryntää kakkupöytään ennen vanhempia ihmisiä. Vanhemmalle annetaan istumapaikka jne. Sama kuin nainen-mies -väliset käyttäytymissäännöt, mies auttaa takin päälle ym. 

Mutta ei minusta mitään erityistä arvonantoa syvällisemmässä mielessä kuulu vanhemmalle ihmiselle. 

Tietysti usein käyttäytyy kuten kunnioittaisi enemmän kuin nuorempaa -- kuuntelee loputtomian pitkiä, tylsiä jaarituksia muka kiinnostuneena, kun nuoren ollessa kyseessä jo vaihtaisi huonetta kutsuilla. 

Vierailija
5/9 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä jossain mielessä kunnioitan tosi vanhoja lähtökohtaisesti. Tietää, mitä ovat kokeneet: sodan kauhut, usein köyhyyttä ja puutetta, josta nuoremmat eivät mitään tiedä omakohtaisesti. 

Totta kai vanha voi olla inhottava ihminen siinä missä nuorempikin, mutta taustalla heillä kuitenkin tavallisesti kova elämä. 

Vierailija
6/9 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikkia ihmisiä pitää lähtökohtaisesti kunnioittaa, mutta sen kunnioituksen voi myös menettää, ihan sama kuinka vanhaksi on onnistunut elämään. Peruskäytöstavat olisi tietysti hyvä hallita, ja muistaa myös se että ajat ovat muuttuneet (esim. jotkut asiat mitä vaikka kouluissa on opetettu 50 v sitten eivät nykytiedon mukaan pidäkään paikkaansa).

Ihan omasta tuttavapiiristä myös näkee, ettei se ikä kaikille viisautta tuo.

Vierailija
7/9 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä jossain mielessä kunnioitan tosi vanhoja lähtökohtaisesti. Tietää, mitä ovat kokeneet: sodan kauhut, usein köyhyyttä ja puutetta, josta nuoremmat eivät mitään tiedä omakohtaisesti. 

Totta kai vanha voi olla inhottava ihminen siinä missä nuorempikin, mutta taustalla heillä kuitenkin tavallisesti kova elämä. 

Kusipäät on kusipäitä vanhoinakin.

Vierailija
8/9 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vanha ja arvostan kyllä huomaavaista käytöstä, kuten istumapaikan antamista ja sen sellaista, Johtuen kehon iän tuomista haitoista ja hiipuvista voimista. En arvosta enkä halua, että minua kohdellaan "kunnioitttavasti" vain siksi, että olen vanha. Uskon, että useimmat selväjärkiset vanhukset haluavat, että nuoremmat suhtautuvat heihin samoin kuin muihinkin aikuisiin eli täsivaltaisina ihmisinä. Tuntuu alentavalta, jos minulle esim. puhutaan liioitellun selvästi ja tekoreippaasti artikuloiden, (ns. hoitajamaneerilla). 

Vierailija
9/9 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhat ihmiset käyttäytyvät todella huonosti käyttäen ikää huonon käytöksensä verukkeena. Ei kunnioitusta kusipäille, oli mittarissa ikää tai ei!