Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

koska lapsen liikkeet pitäisi tuntua

Vierailija
07.04.2018 |

millä raskausviikolla viimeistään pitäisi tuntea jonkinlaisia liikkeitä? en kehtaa neuvolassa kysyä, olen sielä sanonut tuntevani liikkeet

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin tuntemaan hyvin hentoja liikkeitä ja muljahduksia viikolla 19. Mulla oli istukka edessä niin tämän takia niin "myöhään" vasta tunsin.

Voithan sanoa neuvolan tädille että luulit tuntevasi liikkeet mutta olivatkin vain suoliston liikkeitä tjn.

Vierailija
2/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullakin on istukka edessä, nyt menossa rv26

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten, kun se on tullut koulusta kotiin.

Vierailija
4/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele valehtelemaan liikkeistä, ihan vauvasi hyvinvoinnin vuoksi. Suurin osa tuntee noilla sinun raskausviikoilla liikkeet. Ottaisin asian puheeksi neuvolassa, äläkä valehtele

Vierailija
5/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele valehtelemaan liikkeistä, ihan vauvasi hyvinvoinnin vuoksi. Suurin osa tuntee noilla sinun raskausviikoilla liikkeet. Ottaisin asian puheeksi neuvolassa, äläkä valehtele

En olisikaan valehdellut, mutta sanoi rakenneultrassa "että oletkin jo varmaan tuntenut liikkeitä" ja en sitten osannut sanoa muuta kuin että joo olen.

Vierailija
6/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin piti kysyä että onko sinulla ylipainoa? Joskus liikkeet tuntuvat huonosti jos on elopainoa vähän enemmän. Mutta samaa mieltä olen 4 kanssa. Älä valehtele liikkeistä.

T. 1

Vierailija
7/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää oikeasti nyt ottaa nuo liikkeet puheeksi neuvolassa. Vauva voi olla pahimmassa tapauksessa kuollut kohtuun. Minulla oli istukka etuseinämässä, mutta ensimmäisen kerran tunsin pienen pieniä hipaisuja, kuin höyhenellä olisi hipaistu, rv oli 20+0 muistaakseni, ainakin se oli päivää ennen toista ultraa. Siitä liikkeet aloin tuntemaan vahvasti viikon sisällä. 

Vauvallasi voi olla jokin vialla. Tunnetko siis yhtään liikkeitä, vai edes joskus? Oletko ollut toisessa ultrassa, joka tehdään rv 20+0? Mitä vauvasta sanottiin silloin?

Vierailija
8/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää oikeasti nyt ottaa nuo liikkeet puheeksi neuvolassa. Vauva voi olla pahimmassa tapauksessa kuollut kohtuun. Minulla oli istukka etuseinämässä, mutta ensimmäisen kerran tunsin pienen pieniä hipaisuja, kuin höyhenellä olisi hipaistu, rv oli 20+0 muistaakseni, ainakin se oli päivää ennen toista ultraa. Siitä liikkeet aloin tuntemaan vahvasti viikon sisällä. 

Vauvallasi voi olla jokin vialla. Tunnetko siis yhtään liikkeitä, vai edes joskus? Oletko ollut toisessa ultrassa, joka tehdään rv 20+0? Mitä vauvasta sanottiin silloin?

rv 20 oli kaikki niinkuin pitää ja sydänäänet ja liikehdintä kuuluu kokoajan dopplerilla.

en ole siis kertaakaan tuntenut mitään, enkä ole ylipainoinen

Vierailija
9/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rauhallisesti äläkä soimaa itseäsi ainakaan! Soita vaikka äitiyspoliklinikalle, selitä tilanne ja pyydä päästä ultraan. Joillakin liikkeet tuntuu myöhään, etenkin ensisynnyttäjillä, jotka eivät niin hyvin tunnista vauvan liikkeitä.

Vierailija
10/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah OK, kuulet siis liikkeet ja sydänäänet dopplerilla. Sehän on hyvä. Ehkä menisin silti sinne ultraan, kun viikkoja jo on noin paljon, oman mielenrauhan takia vähintään. Paljon kivempi, kun ei tarvitse mietiskellä tuota.

Vierailija
11/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen odottaja kirjoitti:

Aah OK, kuulet siis liikkeet ja sydänäänet dopplerilla. Sehän on hyvä. Ehkä menisin silti sinne ultraan, kun viikkoja jo on noin paljon, oman mielenrauhan takia vähintään. Paljon kivempi, kun ei tarvitse mietiskellä tuota.

Ei asia mieltäni mitenkään paina, tuli vain mieleen kun muut vouhkavat vauvan liikeistä paljon aikaisemmilla viikoilla.

ap

Vierailija
12/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rv 20 oli kaikki niinkuin pitää ja sydänäänet ja liikehdintä kuuluu kokoajan dopplerilla.

No sitten ei kyseessä ainakaan ole kohtukuolema, ellet sitten luule vauvan sydänääniksi omiasi. Kyllä sinuna pyytäisin päästä ultraan tuosta syystä, saisit ainakin itsellesi mielenrauhan.

Vierailija
13/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten ei kyseessä ainakaan ole kohtukuolema, ellet sitten luule vauvan sydänääniksi omiasi. Kyllä sinuna pyytäisin päästä ultraan tuosta syystä, saisit ainakin itsellesi mielenrauhan.

No kaksi erilaista pulssia sieltä kuuluu? Nopeampi vaihtaa välillä paikkaa

ap

Vierailija
14/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos juot lasin mehua ja menet pitkällesi. Menet vaikka selällesi, laita kädet vatsallesi ja keskityt kuuntelemaan tuntuuko masussa mitään. Tunnetko mahan sisällä tuntemuksia, tunnetko käsiäsi vasten. Ne voi olla myös pieniä napsahduksen tunteita tietyssä kohtaa. Ehkä et ole vain hoksannut niitä liikkeitä. Kuuntele rauhassa.

Mutta onhan näitä yllärivauvoja, eikä äiti ole liikkeitä ikinä tuntenut tai tajunnut muljahduksia masussa vauvan liikkeiksi.

Mutta nuilla viikoilla liikkeet kyllä pitäisi tuntua. Liikkeet tuntuu mahan sisällä ja myös käteen, jos käsi on masun päällä. En tiedä sitten mistä johtuu, jos liikkeitä ei tunnu ja vauva kunnossa.

Kannattaa ilman muuta olla neuvolaan yhteydessä, saat varmaan ylimääräisiä käyntejä, jotta tarkistetaan, että vauvalla kaikki hyvin.

Vierailija
15/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden loppuvaiheessa liikkeet täytyy joka tapauksessa tuntea, noin 10 kertaa tunnissa. Tämä ei ole aihe mitä voi vältellä. Tosi omituista muutenkin valehdella asiasta, mikä liittyy vauvasi hyvinvointiin ja terveyteen.

Tee kuten tässä jo aiemmin ehdotettiin eli soita äitiyspolille tai omalle terveydenhoitajallesi neuvolassa ja kerro koko juttu. Luulisin että haluavat ottaa uuden ultran kun olet kumminkin jo noin pitkällä.

Itse tunsin liikkeet aika aikaisin rv. 14 tai 15.

Vierailija
16/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa varovasti painella mahaa eri kohdista. Minulla oli noiden viikkojen aikaan sellainen, että kun painoin mahaa, vauva potkaisi kohta siihen kohtaan. Ilmeisesti hän ei pitänyt siitä, että häiritsin häntä =D

Vierailija
17/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos juot lasin mehua ja menet pitkällesi. Menet vaikka selällesi, laita kädet vatsallesi ja keskityt kuuntelemaan tuntuuko masussa mitään. Tunnetko mahan sisällä tuntemuksia, tunnetko käsiäsi vasten. Ne voi olla myös pieniä napsahduksen tunteita tietyssä kohtaa. Ehkä et ole vain hoksannut niitä liikkeitä. Kuuntele rauhassa.

Mutta onhan näitä yllärivauvoja, eikä äiti ole liikkeitä ikinä tuntenut tai tajunnut muljahduksia masussa vauvan liikkeiksi.

Mutta nuilla viikoilla liikkeet kyllä pitäisi tuntua. Liikkeet tuntuu mahan sisällä ja myös käteen, jos käsi on masun päällä. En tiedä sitten mistä johtuu, jos liikkeitä ei tunnu ja vauva kunnossa.

Kannattaa ilman muuta olla neuvolaan yhteydessä, saat varmaan ylimääräisiä käyntejä, jotta tarkistetaan, että vauvalla kaikki hyvin.

Olen yrittänyt, mutta kun ei vaan tunnu mitään sisään eikä ulos.

Miten sellaisessa tapauksessa mahtaa mennä, kun en ole neuvolan hoitajakäynneillä päässyt käymään muutenkaan?

Vierailija
18/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepa varovasti painella mahaa eri kohdista. Minulla oli noiden viikkojen aikaan sellainen, että kun painoin mahaa, vauva potkaisi kohta siihen kohtaan. Ilmeisesti hän ei pitänyt siitä, että häiritsin häntä =D

Tätä paineluakin olen monesti koittanut, ei ole auttanut.

ap

Vierailija
19/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 vielä tässä. Mulla ne liikkeet voimistuivat pikku hiljaa, viikko viikolta. Jos on ensisynnyttäjä niin eihän niitä liikkeitä voi tunnistaa kun ei tiedä mitä etsiä. Voihan olla ap että olet tuntenut niitä, mutta et tunnistanut niitä liikkeiksi. Vauvalla on oma rytminsä ja voi olla eri aikaan hereillä kun sinä. Kokeile vielä nauttia jotain makeaa ja mene makuulle ja kuulostele. Mielenrauhan takia soita vaikka huomenna äitiyspolille ja mene tarkistuttamaan tilanne. Doppler ei kerro kaikkea, loppuraskaudessa vain liikelaskenta kertoo oleellisen, ei doppler.

Vierailija
20/31 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 vielä tässä. Mulla ne liikkeet voimistuivat pikku hiljaa, viikko viikolta. Jos on ensisynnyttäjä niin eihän niitä liikkeitä voi tunnistaa kun ei tiedä mitä etsiä. Voihan olla ap että olet tuntenut niitä, mutta et tunnistanut niitä liikkeiksi. Vauvalla on oma rytminsä ja voi olla eri aikaan hereillä kun sinä. Kokeile vielä nauttia jotain makeaa ja mene makuulle ja kuulostele. Mielenrauhan takia soita vaikka huomenna äitiyspolille ja mene tarkistuttamaan tilanne. Doppler ei kerro kaikkea, loppuraskaudessa vain liikelaskenta kertoo oleellisen, ei doppler.

Voihan olla että ne tuolta joskus alkavat tuntumaan. Tuntuu vain hassulta kun en tunne mitään sellaistakaan mihin ne liikkeet voisi sekoittaa. koko raskauden aikana ei ole mahassa ollut minkäänlaista tuntemusta, ei kipuja, särkyjä, tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme