Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9- ja 11- vuotiaiden tyttöjen pukeutuminen arabimaahan matkustettaessa?

Matka
07.04.2018 |

Toivottavasti ei ole täysin väärä areena aiheelle, kun asiallisia kommentteja toivon ja nimenomaan asiasta oikeasti jotain tietäviltä.

Eli olemme lähdössä Israeliin ja Jordaniaan, tarkoituksena viettää rantalomaa, mutta myöskin reissata hieman muuallakin. Oman pukeutumisen kanssa en koe ongelmaa, mutta miten on pitkien ja sitä myöden ehkä ikäistään vanhemmalta näyttävien tyttöjeni pukeutuminen? Mitään naisellisia muotoja ei tosiaan vielä ole, ihan lapsia ovat, mutta vanhempi on jo minun pituiseni. Oletetaanko jo olkapäiden ja polvien peittämistä vai voiko lapsena kulkea vielä vapaammin?

Asiallisia vastauksia odotan.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, ettei lastenne kuulu mennä keskenään mihinkään. Säädylliset  nuoret naiset ovat kotona tai valvonnassa. Itsekseen liikkuvia pidetään valitettavasti "vapaampana riistana".

Vaatetut kannattaa valita säädyllisestä päästä. Ei minihameita tai lyhyitä lahkeita. Ei vaikka tytöt itse haluaisivat niihin pukeutua.

Onko 9- 11-vuotiaat naisia? Ei sillä, LASTEN ei kuulu liikkua yksinään vieraassa maassa.

Vierailija
42/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ns sama miten puette, heitä katsellaan siellä vaimoehdokkaina, valitettavasti.

Saatte todennäköisesti muutaman ostoyrityksen, että saatte tämän ja tämänverran kameleita tytöistä.

Jotenkin tuntuu että joku muu paikka voisi olla parempi.

Olin 13-vuotiaana Turkissa perheen kanssa ja sielläkin minua tarjouduttiin ostamaan kameleita vastaan. Että ihan yhtä lailla tätä kameleilla ostelua tulee vastaan perinteisemmissäkin turistikohteissa.

Muutenkaan täällä ei pyydetty kenenkään mielipidettä apn lomakohteesta, vaan neuvoja pukeutumiseen.

N20

Tuo kamelien tarjous on muuten ihan sellainen vitsi siellä, eihän ne oikeasti niitä kameleita tarjoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tämäkään ketju monin paikoin ole taaskaan asiallinen.

Miksi? (=retorinen kysymys)

Muslimimaissa tyttäreni kanssa useasti matkustaneena, yhdessä asuneenakin, kunnioitan kyllä paikallista kulttuuria, mutta huivia emme tietystikään käytä kuin moskeijoissa, joissa vierailua kannatan lämpimästi.

Naruolkaimia ja miniminihameita tai -sortseja emme käytä, mutta esim. lyhythihainen pusero (t-paita) ja hiukan polven yläpuolelle ulottuva hame on ihan ok kaupunkiasuna.

Hihattomuuden ja pyöräilytrikoot ilman vähintään polviin ulottuvaa yläosaa kannattaa unohtaa.

Inhoan suunnattomasti sitä, että muslimeita ja muslimimaita kohtaan tunnetaan jääräpäistä ennakkoluuloa!

Vaan minkäs tekee, jossei yhdessäkään ole käynyt eikä uskalla lähteä.

Tietämättömyys on suuri synti, ennakkoluulot vastoin tietoa vielä suurempi.

Juu, olen samaa mieltä, että naruolkaimet, mimihameet ,-sortsit, hihattomat paidat ja pyöräilytrikoot pitäisi kieltää täällä ja muualla, sillä aiheuttavat vain ennakkoluuloja ja vääriä käsityksiä.

Vierailija
44/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hävettää monien teidän puolesta!

Onneksi täällä joku oikaisee näitä täysin älyttömiä harhaluuloja siitä, että kaikki muslimit olisivat arabeja tai arabit muslimeja.

Tai että kaikissa muslimivoittoiset maat olisivat arabivaltioita!

Herra Jumala, lukekaa, ihmiset, kirjoja!

OPPIKAA jotakin, kun koulussa on näköjään nukuttu!

Vierailija
45/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi täällä joku oikaisee näitä täysin älyttömiä harhaluuloja siitä, että kaikki muslimit olisivat arabeja tai arabit muslimeja.

Älykääpiö. Sulla on punainen lanka aivan kadoksissa.

Vierailija
46/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi matkustaa maahan, jos pitää miettiä tuollaisia keskiaikaisia pukeutumisjuttuja.

Vierailija
47/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi matkustaa maahan, jos pitää miettiä tuollaisia keskiaikaisia pukeutumisjuttuja.

Junttisuomalainen pukeutuu kaupungilla kuin olisi rannalla.

Vierailija
48/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokainen voi nykyään itse päättää, miten pukeutuu ja käyttäytyy, sillä sanonta "maassa maan tavalla" on nykyisin kiellettyjen listalla tai sillä ei ole ainakaan merkitystä enää.

Joka maassa muslimin tavalla tuntuisi menevän tuo sanonta nykyään.

Vierailija
49/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse arabimaasta kotoisin ja Israel myös jotenkin tuttu. Myös Jordaniassa olen vieraillut.

Arabimaissa puetaan tytöt tosi tyttömäisesti jo ihan vauvasta. Suomalaisen silmään se pinkin,tyllin ja mekkojen käyttäminen arkena voi olla vähän omituista. Minulle välillä joku mummo kommentoi, että lapset on puettu liian arkisesti. Omani siis vaatetan perus leggarit+paita meiningillä.

Lapset ovat lapsia myös arabimaissa. Vasta, kun tytöt alkavat muuttua naisiksi kiinnitetään heidän pukeutumiseensa huomiota. Ihan huoletta voi siis lapset pukea siististi ja sään mukaan. Otathan huomioon, että vaikka menette etelään voi sielläkin tulla yllättävän kylmä. Varsinkin Jordaniassa (jos vierailette Petrassa) on vuoristossa kylmät yöt. Ottakaa siis joku pusakka ja pitkät housut mukaan.

Israelista sen verran, että hassua miten vähän ihmiset tietävät juutalaisuudesta. Myös juutalaisille (uskovaisille) naisille on melkein samat pukeutumissäännöt kuin muslimeilla. Muutenkin nämä kaksi uskontoa ovat enemmän samankaltaisia kuin vastakohtia.

Israelissakin siis löytyy alueita ja ihmisiä, jotka seuraavat hyvin tarkkaa pukeutumisprotokollaa. Erityisesti uskonnollisten rakennusten, kuten synagogan tutustumista ennen on hyvä kysyä paikalliselta miten sinne olisi toivottavaa pukeutua.

Huomautuksena, että Jordaniassa kannattaa palkata paikallinen arabiaa puhuva opas. Meille kerrottiin ihan suoraan, että saimme eri hinnat kuin esim.amerikkalaiset. Jotka he tosin olettivat kaikkien arabien olevan turistien palveluksessa ja yksi tuli minulle ravintolassa karjumaan, kun on joutunut odottamaan ruokaansa niin kauan...Olin siis pöydässä istuva asiakas. Mutta vaikka ovatkin vähän hölmöjä niin en silti hyväksi huijaamista hinnoissa. Olkaa siis tarkkoja!

Vierailija
50/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykääpiö. Sulla on punainen lanka aivan kadoksissa.

Luepa tätä ketjua, jos osaat lukea, mitä vahvasti epäilen kommenttisi perusteella, vaikka mitä muuta kuin älykääpiöksi haukkumista tällaisella suurelta osin sivistymättömien ihmisten temmellyspalstalla voisikaan odottaa?

Kyllä jo heti aloituksessa väitetään Israelin olevan arabimaa ja sitten olivat vuorossa Afganistan ja Iran.

Turkkilaisia ei kai toistaiseksi ole arabeiksi tituleerattu, mutta takuulla erittäin moni luulee menevänsä arabimaahan, jos menee Turkkiin.

Vierailija
51/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokainen voi nykyään itse päättää, miten pukeutuu ja käyttäytyy, sillä sanonta "maassa maan tavalla" on nykyisin kiellettyjen listalla tai sillä ei ole ainakaan merkitystä enää.

Joka maassa muslimin tavalla tuntuisi menevän tuo sanonta nykyään.

Äänen sanomaton tosiasia on että moni nainen saa mielihyvä vartalonsa paljastelusta pikkuruisissa mikroshotseissa ja narutopeissa. Siksihän niitä pidetään että saadaan nauttia miesten katseista.

Vierailija
52/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen juntti perheen tuntee kaikkialla legginseihin ja johonkin kirkuvan väriseen t-paitaan puetuista lapsista. Eikö suomalaisilla on mitään tyylitajua tai itsekunnioitusta.

Vierailija
53/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saudi-Arabia on se ainoa paha arabimaa. Muissa on näitä sääntöjä löysätty.

Alapeukuttjien todisteet perustuu Saudien tukemiin isis-tunkeutujiin?

No mä lähinnä ajattelin että mm. Afganistanissa ja Iranissa onkin tosi löyhät säännöt naisten pukeutumiselle...

Turistit on poikkeus paitsi moskeijan lähellä.

Vierailija
54/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää säikähtäkö, että Israelissa teidät saatetaan tunnistaa suomalaisiksi jo ennen kuin kuulevatkaan suomenkieltä. ;) Ei johdu pukeutumisesta.

Vierailija
55/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää säikähtäkö, että Israelissa teidät saatetaan tunnistaa suomalaisiksi jo ennen kuin kuulevatkaan suomenkieltä. ;) Ei johdu pukeutumisesta.

Ostin Jerusalemista mekkoni. Kun se päällä kuljin pitkin katuja, kuitenkin minut, ja matkakumppanini tunnistettiin suoraan suomalaisiksi kasvonpiirteiden perusteella, ei tarvinnut arvailla ollenkaan. Tuli kotoisa olo.

Vierailija
56/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HALUAN LIBANONIIN KOSKA HALUAN PAMPPUA PIMPPIIN!

Vierailija
57/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso ap Googlen kuvahaulla vähän kuvia vaikka Tel Avivin Pride-festareilta, niin saat vähän osviittaa, että kuinka peittävästi kys. maassa tulee pukeutua.

No okei, hasidi-alueilla tms. peitätte olkapäät ja polvet.

Vierailija
58/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni alle murrosikäisten lapsien ei tarvitse pitää hijabia ainakaan useimmissa arabimaissa.

Vierailija
59/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä miksi valitsitte nuo maat? Menisitte ennemmin kreikkaan, ei tarvitsisi miettiä tuollaisia asioita ja turvallisempi ja helpompi ja mukavampi olla kuin arabimaassa. Se kulttuuri on niin erilainen ja ahdistava länsimaihin verrattuna etten ikinä menisi sinne. Me lähdetään kuukaudeksi kreikan saaria kiertämään :) suosittelen!

En ole ap, mutta minusta näkemyksesi kuulostaa ahdistavalta ja rajoitteiselta. Vähän niinkuin nuo maat tuntuvat sinun mielestäsi. Samapa se olisi sitten pysyä kotona, jos matkakohteen on oltava tuttu ja turvallinen. Simä olet varmaan niitä ihmisiä, joiden on ulkomaan matkallakin saatava lihapullia ja perunamuusia, ja retkillä on oltava suomenkielinen opas.

Minun mielestäni matkustelun pointti on juuri se, että pääsee näkemään tyystin toisenlaista elämänmenoa ja kulttuuria ja näin ollen oppimaan uutta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisi jonnekin sotatantereelle matkustaa. Myös arabimaissa on turvallisia matkakohteita.

No sen verran on pakko kommentoida, että tunnen hyvin kolme israelilaista lapsiperhettä. He eivät ole vuosikausiin menneet lomilla israeliin, kaikilla syynä se, että ei ole turvallista. Asumme siis ulkomailla ja kun muut lähtevät kesällä kotimaihin, israelilaiset menevät muualle.

He varmaan tietävät aika hyvin kotimaansa todellisen tilanteen.

En epäile kertomaasi, mutta se ei ole koko totuus. Myös minä tunnen (länsimaassa asuvan) israelilaisen perheen, joka kyllä lomailee koko perheen voimin Israelissa. Tunnen myös monia, jotka Israelissa ovat muuten vain lomailleet. Siellä jopa ihan asuu suomalaisia. Mikään maailman kolkka ei ole täysin turvallinen, joten jos sellaista kaipaa niin sitten ei kannata matkustaa minnekään, että ei joutuisi pettymään.

Järki kannattaa pitää mukana ja ottaa selvää kohdemaan laeista ja tavoista. Jos sitä ei tee, voi vaikeuksiin joutua ihan missä vain.

Tunnen myös ihmisiä, jotka boikotoivat Israelia Palestiinan tilanteen vuoksi. Se vaikuttaa minustakin perustellummalta syyltä jättää Israelin matka väliin, kuin pelkkä turvallisuustilanne.

T: tuo jota viestissäsi lainasit

Vierailija
60/73 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka kirjoitti:

Toivottavasti ei ole täysin väärä areena aiheelle, kun asiallisia kommentteja toivon ja nimenomaan asiasta oikeasti jotain tietäviltä.

Eli olemme lähdössä Israeliin ja Jordaniaan, tarkoituksena viettää rantalomaa, mutta myöskin reissata hieman muuallakin. Oman pukeutumisen kanssa en koe ongelmaa, mutta miten on pitkien ja sitä myöden ehkä ikäistään vanhemmalta näyttävien tyttöjeni pukeutuminen? Mitään naisellisia muotoja ei tosiaan vielä ole, ihan lapsia ovat, mutta vanhempi on jo minun pituiseni. Oletetaanko jo olkapäiden ja polvien peittämistä vai voiko lapsena kulkea vielä vapaammin?

Asiallisia vastauksia odotan.

Tytöillä ei ole Israelissa mitään ongelmaa. Voivat pukeutua mihin haluavat. Ainoastaan Jerusalemissa kannattaa olla T-paita (olkapäät peitossa) ja caprit tai polvipituinen hame.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan