Painonpudotus ja liikunta
Aion pudottaa painoa, mutta mahdollisimman hallitusti ja niin, että se sopisi elimistölleni, eivätkä kilot tulisi takaisin.
Laitoin laskuriin tarvittavat tiedot (paino, kevyt työ, satunnaisesti aktiivinen) ja sain tuokseksi, että päivittäinen kalorinkulutukseni on noin 2300 kcal/vrk. Periaatteessahan minun pitäisi päästä painonpudotuksen alkuun syömällä noin 2000 kcal/päivä. Nopeammin paino putoaisi 1800 kcal päiväsaannilla, mutta onko se elimistölle jo liian iso muutos?
Pari kertaa viikossa harrastan melko rankkaa liikuntaa, yhteensä noin kolme tuntia. Noina päivinä tuo 1800 kcal ei tietenkään riitä oikein mihinkään. Enkä haluaisi menettää lihaksistani paljoa, vaan sitä läskiä. Olisiko viisainta syödä tuo 2000 kcal joka päivä, jolloin paino putoaa hitaammin muina kuin liikuntapäivinä ja liikunnalla sitten syntyisi reilumpi kalorivaje kaksi kertaa viikossa? Toinen vaihtoehto olisi syödä viitenä päivänä viikossa 1800 kcal/päivä ja kahtena treenipäivänä syödä sitten enemmän. Pari keitettyä kananmunaa tai muuta proteiinipitoista ja vaikka ruisleipää.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaessa joku 1200-1400kcal päiväannos hyvä, liikuntapäivinä vähän enemmän. Jos kunnon liikuntaa. Ja kyllä se paino pysyy poissa. Ainakin näin itselläni on raskauskilot lähteneet.
Voi luoja, tai sitten ei 😂
Mulla ei liikunta ainakaan ole laskenut painoa. Ja harrastan rankka itsepuolustuslajia 3 kertaa viikossa ja juoksen noin 40km viikossa. Vasta kun oli pakko tarkistaa ruokavaliota, niin sain sen 8 kiloa pois jota toivoin. Kun harrastaa liikuntaa niin on koko ajan hirveä nälkä. Eli en tiedä mikä on pielessä mutta mulla ei ainakaan joku 2 kertaa viikossa kävely laskisi painoa grammaakaan... Ruokavalio on pakko muuttaa jos painoa haluaa pudottaa. Tietty jos on massiivinen ylipaino ja pysyy liikkumaan, niin paino laskee. Nyt puhutaan ns. normaalipainoista ja hyvin lievästä ylipainosta, jos haluaa siis kosmeettisista syistä kiloja pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osallistu johonkin nettidieettiohjelmaan mistä saat ruokavaliot sun muut. Vaikka joku Fitfarmin dieetti. Itse olen tehnyt niistä FitBelfien ja BikiniChallengen, molemmat kivoja! Ainiin tosin FitBelfiessä ei ole annettu niin tarkkaa ruokavaliota.
En muuten usko että ikinä laihdut millään 2000kcal päiväsyömisillä jollei elintapasi ole todella aktiivinen.
Fitfarmit ja muut vastaavat ovat omiaan lähinnä sekoittamaan elimistön ja aiheuttamaan jojoilua.
Kyllä ja joku hullu ostaa noita ohjelmia säännöllisin väliajoin samasta paikasta uudestaan vaikka se ensimmäinen ohjelmakaan ei toiminut ja entisetkin laput ovat vielä tallella.
Joo, tilanne ja menetelmäthän voivat olla ihan erilaiset riippuen, paljonko pudotettavaa on. Minun kohdallani kyse on ihan reilusta ylipainosta, kolmisenkymmentä kiloa saa lähteä. Siksi kaikki mahdollinen sitä painoa myös pudottaa, kun on, mistä ottaa. :) En osaa asettaa mitään tavoitepainoa, koska kroppa on ihan erilainen nyt, kuin silloin, kun olen viimeksi ollut hoikka. Olin toki nykyistä nuorempikin (nyt 34 v) eikä lastensaanti ollut muokannut kroppaa enkä ollut millään tavalla urheilullinen. Lihas- ja kestävyyskuntoni ovat jo nyt huomattavasti paremmat kuin vaikkapa parikymppisenä hoikkiksena. Olin täysi sohvaperuna tuolloin. Jää siis nähtäväksi, mihin painoni asettuu, kun olen siihen tyytyväinen, ja miltä kroppa lopulta näyttää, kun jatkan liikuntaa vähintään nykyiseen tahtiin koko painonpudotuksen ajan. Olo on kuin kindermunalla, sisällä saattaa piillä kiva yllätys. ;)
t: Ap
Vierailija kirjoitti:
No niih, lupaamani Painonhallintatalon / HUS:n terveyslaihdutusvalmennuksen ruokavaliomalli 1800-2000 kcal:lle:
AAMIAINEN (esim. klo 6-8)
1-2 viipaletta runsaskuituista leipää TAI n. 2 dl puuroa (ruis, neljänviljan tmv.) TAI 2-3 rkl hiutaletta/lesettä/mysliä (ei muromysli)
2 tl kasvimargariinia TAI 1 rkl pähkinöitä/siemeniä
1 dl (n. 100 g) maitorahkaa TAI 2 dl rasvatonta maitoa, jogurttia tai piimää
3-4 viipaletta vähärasvaista juustoa/täyslihaleikkelettä TAI 5 rkl raejuustoa TAI 1 kananmuna
1 dl marjoja
vihanneksiaVÄLIPALA TARVITTAESSA (esim. klo 9-10)
1 pieni hedelmä tai 1 dl marjoja
pieni kourallinen pähkinöitä (n. 3 rkl) TAI 3 siivua leikkelettä tai vähärasv. juustoaLOUNAS (esim. klo 11-13)
1 keskikokoinen peruna (2 pientä) TAI vajaa 1 dl riisiä tai pastaa tai perunamuusia TAI viipale leipää
n. 100-120 g kala-, kana- tai liharuokaa
puoli lautasellista kasviksia (n. 200 g)
1 rkl kasviöljyä ruoanlaitossa tai salaatinkastikkeena
pieni lasillinen rasvatonta maitoa tai piimääVÄLIPALA (esim. klo 15-16)
1 dl maitorahkaa TAI 2 dl jogurttia tai piimää TAI 5 rkl raejuustoa TAI 3-4 viipaletta (30-40 g) vähärasvaista juustoa/täyslihaleikkelettä
1 dl marjoja TAI 1 pieni hedelmä TAI 100 g kasviksia
1 rkl pähkinöitä/siemeniä TAI ¼ avocadoaPÄIVÄLLINEN (esim. klo 17-19)
3 dl keittoa (sis. n. 100-120 g kanaa, kalaa tai lihaa sekä lisäksi kasviksia/juureksia)
1 viipaletta leipää
1 tl kasvimargariinia
pieni lasillinen maitoa tai piimää
TAI
2-3 dl laatikkoruokaa + 50 g raejuustoa
pieni lasillinen maitoa tai piimää
puoli lautasellista kasviksia (n. 200 g)
1 rkl kasviöljyä ruoanlaitossa tai salaatinkastikkeena
TAI kuten lounasILTAPALA (esim. klo 21-22)
2 dl rahkaa tai jogurttia
1 dl marjoja (n. 50 g)
1 pieni banaani
1 rkl pähkinöitä tai siemeniä
2 rkl lesettä tai hiutaleita
--> syö sellaisenaan tai tee smoothieksi, lisää tarvittaessa sekaan vettä/maitoaKäytä kasviksia runsaasti usealla aterialla päivän mittaan, vähintään n. 2 dl/200 g pääaterioilla (raasteena,
pilkottuna, salaattina tai keitettynä) ja yhteensä vähintään n. 500-600 g päivässä. Levitä leiville pehmeää
kasvirasvalevitettä (60-70%), käytä ruoanvalmistukseen/salaatin kanssa päivän mittaan n. 2 rkl
öljyä/öljypohjaista salaatinkastiketta ja nauti kalaa ainakin 2-3 x viikossa. Voit käyttää lisäksi vapaasti
vettä, vähäsuolaista kivennäisvettä, teetä, kohtuullisesti kahvia (2-3 kkp) ja light-juomia aterioiden
yhteydessä ja välillä (yhteensä n. 2 l). Nauti ateriat oman aikataulusi mukaisesti, kuitenkin mielellään n. 3-4
tunnin välein. Jos liikut paljon töissä tai vapaa-ajalla, nauti molemmat päivän välipalat ja tarvittaessa vielä
yksi lisävälipala.------------------
Ja tarkoitus ei ole syödä ehdottomasti juuri näin, vaan tämä on malli ja liitteenä on vaihtotaulukko esim. kasvissyöjille tai muutenkin. Itse en pysty käyttämään tuollaista määrää (hapan)maitotuotteita kuin ohjeessa on, iltapalalle tuntuu vaikealta keksiä sellaista minkä oikeasti haluaisikin syödä, mutta tuo on hyvä pohja lähteä pohtimaan.
Tämä on kyllä mielestäni ihan tajuton määrä ruokaa. Voi olla että olen pieniruokainen??? Jättäisin heti maidot ja piimät ja hedelmät ja KARSEET light-juomat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei liikunta ainakaan ole laskenut painoa. Ja harrastan rankka itsepuolustuslajia 3 kertaa viikossa ja juoksen noin 40km viikossa. Vasta kun oli pakko tarkistaa ruokavaliota, niin sain sen 8 kiloa pois jota toivoin. Kun harrastaa liikuntaa niin on koko ajan hirveä nälkä. Eli en tiedä mikä on pielessä mutta mulla ei ainakaan joku 2 kertaa viikossa kävely laskisi painoa grammaakaan... Ruokavalio on pakko muuttaa jos painoa haluaa pudottaa. Tietty jos on massiivinen ylipaino ja pysyy liikkumaan, niin paino laskee. Nyt puhutaan ns. normaalipainoista ja hyvin lievästä ylipainosta, jos haluaa siis kosmeettisista syistä kiloja pois
Tietenkään pelkkä liikunta ei laihduta. Sopivan ruokavalion tukena se on kuitenkin tärkeä osa painonpudotusta ja muutenkin terveellistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaessa joku 1200-1400kcal päiväannos hyvä, liikuntapäivinä vähän enemmän. Jos kunnon liikuntaa. Ja kyllä se paino pysyy poissa. Ainakin näin itselläni on raskauskilot lähteneet.
Googlaa sana nälkävelka.
Kiitos. <3
Ap