Rattaat mukaan matkalle (lapsi pian 4 v.)?
Ottaisitteko kesällä 4 v. täyttävälle vielä rattaat mukaan?
Meillä tulee joka tapauksessa yhdet rattaat 1-vuotiaalle ja ajattelimme ottaa niihin seisomalaudan. Nyt on kuitenkin alkanut mietityttää, pitäisikö tuolle vanhemmallekin ottaa sittenkin rattaat. Hän on reipas kävelijä, mutta saattaa jäädä tutkimaan mielenkiintoisia juttuja tai heittäytyä uhmakkaaksi.
Toisaalta tuntuu aika turhalta ajatukselta, mutta toisaalta taas... Millaisia kokemuksia löytyy tämän ikäisen kanssa matkustamisesta?
Kommentit (8)
tohon on muiden vastata, taidat itse tietää parhaiten. pitkältihän se riippuu siitä kuinka paljon itse liikutte kävellen, kymmenen kilsaa jos päivässä kävelette, eiköhän rattaat isommallakin ole hyvät. Mä en enää kohta 4-vuotiaalle rattaita ota, liikumme lasten mukaan, ja käyn sit yksin illalla lenkillä jos tuntuu et olen liikkunut liian vähän.
Paljonko on kävelyä tiedossa? Meillä oli 4v:llä rattaat mukana etelänreissulla, ja kyllä oli hyvä, että olivat.
Meillä 4v kävelee kyllä, mutta ei pitkiä matkoja. Meillä olisi liikkuminen jäänyt tosi vähiin, jos ei rattaita olisi ollut. Tai sitten olisi pitänyt ajaa julkisilla/taksilla.
Meillä oli mukana ihan perussattarit, jotka painavat alle 5 kiloa. Eivät vieneet siis edes tilaa matkatavaroissa.
Tuota juuri mietin, että meneekö kovin " paikalliseksi" lomailu, jos rattaita ei ole. Pelkkä hotellin uima-altaalla löhöilykään ei oikein viehätä.
Toisaalta, meillä ei olla rattaissa istuttu oikeastaan sen jälkeen kuin tuo kuopus syntyi, joten saattaisi olla, ettei neiti pippuri niihin suostuisikaan. :/
joko toisen kanssa tai yksinään? Meidän 4vuotias mahtuu väsyessään 2vuotiaan taakse Softyihin. Yksivuotiastahan voisi vaikka kantaa, jos isompi väsyy täysin ja tarvitsee vähäksi aikaa rattaita. Kuinka vanha yksivuotias on? Osaako istua olkapäillä?
Vaikka vanhempi ei ollut aikoihin ollut enää rattaissa, reissussa ne oli lyömättömät. Saatettiin illalla viipyä kaupungilla pitkänkin, molemmat nukahtivat rattaisiin ja siirrettiin siitten suoraan sänkyyn hotellilla. Näin saatiin liikkumavaraa aikatauluihin ja " omaa" aikaa. Päivälläkin tehtiin pitkä kävelyjä ja lapset jaksoi paljon paremmin kun tauko meni rattaissa jätskiä syöden. Itse siis ottaisin vastaavassa tilanteessa rattaat mukaan. Nyt taas ollan matkaan lähdössä ihan pian ja vaikka kuopus nyt on 4 v ei rattaat lähde mukaan, pakko kuitenkin käyttää takseja ja elää isomman juuri 7 v täyttäneen jaksamisen mukaan, joten ei kuopuskaan rattaita mukaan saa.
siis noin " vanhan" lapsen kanssa matkustamisesta, mutta yhdyn edellisiin siinä, että illalla jos lasta alkaa jo väsyttää, voi lyhyemmänkin matkan kävely olla tervanjuontia. Reissussa kuitenkin liikutaan päivittäin ja toisina päivinä pidempiäkin matkoja. Joten kevyet sateenvarjomallit voisivat siinä mielessä olla hyvät. Nukkuminen niissä tuskin onnistuu. Oma lapsemme nukkui juuri illalla rattaissa jos olimme yhtään myöhempään (klo 20 jälkeen) liikkeellä ja oli aika mukavaa, että pystyi käydä illallisella ja liikkua kaupungilla myöhempäänkin. Etelässä se on ihan vakio käytäntöä, että pienet lapset on illalla mukana ja nukkuvat rattaissa. Suomessa suurinpiirtein ilmoitettaisiin viranomaisille jos illalla istuisi terassilla ja lapsi nukkuisi vieressä rattaissa. Meni nyt asian vierestä, mutta tulipahan sanottua =)
Muistan kyllä tuttavieni maininneen, että ehdottomasti olisi pitänyt olla pikkurattaat mukana heidän silloiselle neljä vuotiaalle kun olivat viikon reissussa. Joten kannatan jonkinsortin rattaiden mukaan ottoa.
viime syksynä Mallorcalla ja vuokrasimme isommalle (3v.) rattaat sieltä. Ei jaksettu raahata kaksia rattaita mukaan. Oli ihan hyvä vaihtoehto meille, vaikka ne vuokrarattaat eivät ole mitenkään huippukunnossa ollenkaan.
2,5vuotiaalle otetaan rattaat mukaan, kun mennään autoilemaan Eurooppaan ja ollaan mm. päivä Hampurissa. Isompi pysyy kyllä rattaissa kiinni tai sitten vanhemman kädessä.