Kysymys teille, jotka tunnette hyvin lastenhoitolain.
Olemme muuttamassa perheeni kanssa Riihimäelle 24.8. Muutto varmistui heinäkuun lopulla kun saimme nykyisen asunnon myytyä ja saimme myös hakemamme tontin. Väliaikaisen vuokra-asunnonkin saimme vasta elokuun alussa. Laitoin kaupungille hoitopaikka hakemukset heinäkuun lopulla sähköisesti,mutta heidän nettiyhteydet olivat kaatuneet. Tämän tiedon sain vasta elokuun alussa kun soitin ja kyselin hoitopaikka tilanteesta. Eli hakemus meni vasta elokuun alussa käsittelyyn.
Asutaan nyt Helsingissä ja olen ollut 3v lasten kanssa kotona. Kuopus täyttää 3v syyskuun lopussa.
Riihimäellä minua odottaa työpaikka, määräaikainen sellainen. Mies jatkaa Helsingissä töissä.
No, tänään sitten soittelin taas päivähoidon vastaavalle ja viesti oli sellainen, että " laki velvoittaa meitä järjestämään lapsillenne hoidon vasta joulukuussa ". Tarkkaan kyseli siitä onko minulla nyt vakituinen työ ja minkälaiseen työsuhteeseen olen menossa. Miten ne vaikuttavat subjektiiviseen päivähoito oikeuteen?
Eli siis he voivat lähteä liikkeelle siitä, että meille tarvitsee järjestää hoito vasta joulukuussa? Vaikka muuttoa toiselle paikkakunnalle ei voinut ennakoida ja minua odottaa uusi työpaikka??!!
Kiitos jos joku asiasta tietävä viitsii vastata!
Kommentit (5)
Ilman muuta paikkaa haettava 4kk ennen jos vakituinen paikka odottaa.Itselläni kuitenkin olisi työpaikka odottamassa vaikkei vakituinen olekaan.
Katselin kyllä noita yksityisiä ja todella kivoilta kuulostaa. Mulla ei olemitään käsitystä hinnoista / lapsi. Tukiasiat kyllä löysin netistä.
Lasten päivähoidosta annetun
asetuksen 2 §:n (882/1995) mukaan
päivähoitopaikkaa on haettava
viimeistään 4 kuukautta
ennen kuin lapsi tarvitsee päivähoitopaikan.
Jos hoidon tarve
johtuu kuitenkin vanhempien
työllistymisestä, opinnoista tai
koulutuksesta, eikä tarpeen alkamisajankohtaa
ole voitu ennakoida,
on päivähoitopaikkaa
haettava niin pian kuin mahdollista,
kuitenkin viimeistään
2 viikkoa ennen kuin lapsi tarvitsee
hoitopaikan.
Eli kahdessa viikossa pitää paikan löytyä, ellei löydy, niin pyydä kirjallinen päätös Riihimäen kaupungilta ja tee siitä valitus eduskunnan oikeusasiamiehelle.
jolta teidän tilanteenne vaikuttaa, koska esim. asunto on järjestynyt vasta elokuussa. 4 kk koskee sitä, että tiedät muuttavasi, palaavasi töihin hoitovapaalta jne. ja siinä ei valitus auta. Soittele ja jos vastaus on edelleen sama, niin kysy, kuka on ko. henkilöä seuraava "ylöspäin", joka asioista päättää. Tiukkaa on päivähoidon kanssa muuallakin, se ei saa olla syy.
Sain päivähoidon ohjaajalta aivan uskomattoman vastauksen kun kysyin syytä tälle 4 kuukaudelle: " Jos ette vaihtaisi paikkakuntaa ei olisi lastenhoito ongelmaa ". Uskomatonta!!!
Soitin tietty hänen esimiehelleen ja on totta kuulemma, että näin on asia ( on olemassa kuulemma ennakkotapaus ), mitä on vaikea uskoa! Mutta kuitenkin meille paikka järjestetään. Kaikkea sitä kuulee...
...niin siis sen olen saanut lehdistä seurata. Tässä naapurissa kun asutaan.
Päivähoitolakia tunnen työni kautta, mutta sanatarkasti en sitä kyllä muista.
Mutta muistaakseni laki sanoo että kunta/kaupunki on velvollinen osoittamaan lapselle hoitopaikan 4kk päästä hoidon hakemisesta, paitsi jos huoltajat pääsevät opiskelemaan tai työllistyvät aika on 2 viikkoa. Eli tua joulukuu tulee sieltä laista. Eli periaatteessa jos äidillä on vakituinen työpaikka odottamassa hoitovapaalla ollessa niin paikkaa tulisi hakea 4kk ennen. No sitä laki ei tietenkään käsittele miten uudelle paikkakunnalle tulevat käsitellään, siinä varmaan on tulkinnan varaa.
No enpä tiedä oliko tästä mitään apua vai lisäsikö huolta. Tsemppiä muuttoon ja työn alkuun! Riihimäellä on myös yksityisiä kivoja päiväkoteja/ ryhmiksiä jos niistä olis apua.