Kaverin asumisjärjestelyt, käräytänkö Kelalle?
Kaverilla on poikaystävä, joka asuu omassa asunnossaan. Kuitenkin poikaystävä on lähes aina kaverini asunnolla, yöpyy siellä jne. Kaveri on sanonut että poikaystävän pitää asua virallisesti omillaan että saavat paremmat tuet. Käräytänkö nimettömästi Kelaan?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa että tämä palsta on sossupummeja täynnä. Kyllähän pitää pariskuntien asua erillään että saa kunnon tuet! Saa sitten kaljaa kaupasta. Ja thaimaan matkoja.
Eli siis kun alkaa seurustelemaan, on PAKKO muuttaa heti yhteen, muuten on sossupummi? En kestä :D
Paska kaveri olet, koita saada itsellesikin mies niin ei tartte juonitella kateellisena ”kaverisi” selän takana
Minä olen työssäkäyvä, mies työtön. Ei mekään asuta yhdessä, koska tienaan juuri sen verran, että mies menetttäisi tuet. Kuitenkaan mun palkalla ei elätetä kahta ihmistä. Niimpä omat asunnot, mutta käytännössä olen aina hänen luonaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos molemmat ovat kirjoilla omissa asunnoissaan ja maksavat omaa vuokraa, ei Kela voi asialle mitään. Eri asia olisi, jos poikkiksella ei olisi asuntoa, vaan hänen osoite olisi poste restante, silloin he huijaisivat.
Olin juuri tulossa sanomaan samaa.
Jos kerran kummallakin on virallisesti oma kämppä, ei Kelaa kiinnosta yöpymiset ja vierailut. Joka tapauksessa siitä tyhjillään pidettävästä kämpästäkin on maksettava vuokra, sähkö ja vesi, vaikkei siellä oleskelisi käytännössä.
Ei aloittajan tapaisella hyypiöllä ole kavereita. Kunhan lämpimikseen kirjoittelee
Se, että loisii kaverin luona ei ole pelkästään kaverin asia. Kerrostaloissa loisivat sala-asukkaat myös aiheuttavat ylimääräisiä kuluja, rehellisesti asumiskuluistaan maksaville. Pyykinpesut/suihku/saunominen/WC-huuhtelu jne. kuluttavat vettä. Meillä on vesimaksu nousseet viimeisen viiden vuoden aikana joka vuosi. Tänä vuonna 2e/hlö/kk.
Ilmoittakaa huoltoyhtiöön mikäli kotonanne on vuotavia vesihanoja tai wc-pytyssä reunosta vesi valuu 24/7. Kaikissa vesivuodoissa tuhlaamme paitsi puhdasta vettä niin samalla rahaa valuu suoraan viemäriin.
Mielenkiintoista, ihmiset alapeukuttavat jo lakiakin. No, ei pitäisi kyllä ihmetyttää, kun ihmiset nykyään vaativat, että sosiaalitoimiston olisi maksettava työssäkäyvienkin ihmisten perheenjäsenten hautajaiset.
Poliittinen eliitti vetää omaan taskuun satoja miljoonia vuodessa,joten kelan "kusettaminen" on ihan hyväksyttyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä poikaystävä asuu virallisesti yhä äitinsä kanssa vaikka asutaan yhdessä. sama järjestely parilla muullakin kaverilla. opiskelijana otetaan mielummin se 400e asumistukea vs. 36e. Ei tässä silti mitään luksuselämää vietellä.
Ei pidä leikkiä kotia jos ei ole siihen varaa.
Se 400e ei vain ilmesty tuulesta temmattuna valtion kirstuun.
Oletko yhtä kiihkeänä hyväveli järjestelmää vastaan?,no etpä taida olla,hyväveli systeemi maksaa suomelle kymmeniä jopa satoja miljoonia euroja vuodessa
Vierailija kirjoitti:
meillä poikaystävä asuu virallisesti yhä äitinsä kanssa vaikka asutaan yhdessä. sama järjestely parilla muullakin kaverilla. opiskelijana otetaan mielummin se 400e asumistukea vs. 36e. Ei tässä silti mitään luksuselämää vietellä.
Vai että mieluummin "otetaan"? Taivaastako kuvittelet ne rahat satavan teillekin noin vaan "otettaviksi"?!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työssäkäyvä, mies työtön. Ei mekään asuta yhdessä, koska tienaan juuri sen verran, että mies menetttäisi tuet. Kuitenkaan mun palkalla ei elätetä kahta ihmistä. Niimpä omat asunnot, mutta käytännössä olen aina hänen luonaan.
Väärinkäytätte siis järjestelmää. Olin kertakaikkisen pöllämystynyt, kun kuulin, mitä kaikkea tietoa ja yksityisasioita voidaan vaatia paljastettavaksi, jos hakee tiettyjä sosiaalietuuksia. Olen myöhemmin huomannut, että valitettavasti rehellisten, vaikeassa elämäntilanteessa olevien ihmisten on tähän suostuttava kaikenlaisten kikkailijoijen ja epärehellisten ihmisten vuoksi.
Puolitutulla vanhemmalla naisella on samanlainen järjestely nuoren irakilaisen geelitukan kanssa.
Pitäis luopua sellasesta lainsäädännöstä, että yhdessä asuvalla parilla on joku elatusvelvollisuus toisiinsa.
Toi järjestely on luultavasti ainoa tapa, millä kaverisi saa omaa rahaa. Halvemmaksi tulis antaa hälle se raha ilman, että maksetaan vielä ylimääräisen asunnon kulut avustusrahoista. Käräyttämällä et voita mitään.
Meillä on tyttöystävän kanssa sama järjestely, mutta oon myös hänen taloyhtiönsä rekisterissä ja maksan vesimaksut ym. Eikä oo laitonta, Kelasta tarkistettu.
Noita kirjat vanhempien luona -kikkailuja en hyväksy, koska siinä kusetetaan Kelaa ihan oikeasti. Jos sen sijaan maksetaan kahdesta kämpästä vuokraa, niin ei varmasti kuulu pätkän vertaa Kelalle tai ap:lle missä ne yöt nukutaan. Isännöitsijälle voi tietty käräyttää jos haluaa ilkeä olla, vesimaksua kuuluu kyllä maksaa kaikista asunnossa asuvista henkilöistä, olivat he kirjoilla missä hyvänsä.
Jos ei käy kotona viikkokausiin, vaan on aina toisen luona, lakien mukaankin jo pitää tehdä taloyhtiölle ilmoitus. Jos käy kotona joka päivä, mutta menee aina yöksi tyttöystävän luo, silloin katsotaan vain vierailuksi. Tällöinkin olisi hyvä ottaa osaa taloyhtiön kuluihin, jos asuminen on käytännössä pysyvää. Tässä valitettavasti väärinkäytetään tukia tietoisesti, se käy ilmi kommetista.
Taloyhtiön on tiedettävä talossa majailevien määrä kyllä muutenkin, mm. taloturvallisuuden vuoksi.
Taloyhtiö on lain mukaan velvollinen pitämään kirjaa talon asukkaista, lakikin edellyttää muuttoilmoituksen tekoa ja taloyhtiölle ilmoittamista silloin kun asuminen muuttuu pysyväisluonteiseksi.