Mikä on mielestäsi kaunein astiasto?
Mitä hankkisit jos saisit rajattoman määrän rahaa hankkia astiaston? Siis koko hela hoidon laseineen ja aterioineet päivineen.
Meillä kuopuskin muutti pois kotoa ja vei osan astioista mukanaan. Meillä on ollut sellaisia halpoja Ikean astioita perhe-elämän aikana. Voimme nyt alkaa vihdoinki viettää miehen kanssa keski-ikäisten seurapiirielämää eli lähinnä kutsua muita samanikäisiä ja elämäntilanteessa olevia vaikka syömään meille. Rakastan ruoanlaittoa ja leipomista mutta kattausten tekoa pitäisi opetella ja paljon.
Kommentit (375)
Rakastan kastehelmen juomalaseja. Löysin sattumalta Tokmannilta lautassarjan, jonka astiat ovat puhtaan valkoisia ja niiden reunoja kiertää rivi samanlaista kastehelmikuviota, jota laseissa on. Lautasen maksoivat tyyliin pari euroa kappale, mutta ne ovat todella kauniit ja osoittautuneet myös käytössä laadukkaiksi. Toisinsanoen myös merkkiastioiden ulkopuolelta saattaa löytää todellisia...helmiä!
Herend Austrian joku nätti setti. Queen Victoria tai Morning glory.
Arabian Sampo. Käy juhlaan ja arkeen. Hankala vain löytää
Vierailija kirjoitti:
Ei astiaston keräily minulle ole mikään statusarvo. Olen jossain määrin esteetikko ja pidän yksinkertaisista ja ajattomista esineistä. En halua kotini olevan mikään kirpputori, joka pursuaa kaikenkirjavia ja erityylisiä tavaroita. Ruokailuastiastona minulla on ollut vuosikausia Villeroy&Bochin valkoinen Manoir astiasto. Sopii kaikkien kanssa ja ruoka näyttää niissä hyvältä, en haluaisi mitään kukallisia tai kuviollisia astiastoja.
Laatu on myös erittäin hyvä, jos parikymmentä vuotta on kestänyt lähes päivittäisessä käytössä, ei voi olla muuta kuin tyytyväinen. Hintansa arvoinen on ollut ja helppo tarvittaessa täydentää, kun sarjaa saa edelleen.
Saatiin tätä häälahjaksi 25 v. sitten. Hopeahääpäivä ☕️
Villeroy & Bochin Metro Chic. Näin viime kesänä näyteikkunasss Wienissä, ja oon himoinnut siitä saakka. Ihana art deco -henki mutta hinta tietenkin tähtitieteellinen ja luulen että pitäisi tilata ulkomailta, en ole nähnyt Suomessa missään.
Iisi kertakäyttölautanen ja muoviset ottimet
Meillä on käytössä vihreät 24h ruokalautaset ja vaikka niitä on kaikilla ja meilläkin ne ovat olleet ikuisuuden, niin ruoka tulee niissä esiin yllättävän hyvin.
Olen tällainen astiamiksaaja, joten yhdistän niihin esim jälkiruokalautasina Pip Studion Spring to life green ja aamulla Katan 24h mukien kanssa Rörstrandin Kulinara-lautaset.
Olen toki miettinyt valkoisten lautasten hankkimista kauan, mutta kaappitilaa on rajallisesti 😊. Haluaisin varmaan Jasper Conranin Stratan.
Makuasioitahan nämä ovat kaikki tyynni. Yksi tykkää valkoisesta, toinen värikkäästä ja kolmannen makuun on ehkä ruusukuvioiset posliiniset mokkakupit ja hyvä näin. Kiva lukea näitä, hauska ketju! Kiitos aloittajalle ja osallistujille.
Omia suosikkejani on Villeroy & Boch ’Samarah’ etenkin tummanpunaisena, mutta myös turkoosina, sekä Villeroy & Boch ’Samarkand’ sarjan pyöreät lautaset.
Pidän myös useita Lomonosov astiastoja kauniina.
Kotona virus vapaa astiasto.
Eli sillä ei ole syönneet tuntemattomat, mahdollisesti virusta kantavat henkilöt.
Se on pesty +100 asteessa, eli desifioutu keittämällä, ei 40-60 asteen tiskinpesu ohjelmalla.
Siitä ei taru korona.
Siksi se on kaunis, puhdas ja terveellinen astiasto.
Hyacinth Bucket'n Royal Doulton -astiasto. Jos naapurin akka ei ole hajottanut kaikkia kuppeja.
Arabian Ruska, koska se on niin yksinkertainen. Iittalan Ultima Thule ja Kastehelmi. Kaikkiin ihastuin jo pienenä. Ruskasta juotiin iltatee ja syötiin sen ohessa leipä. Kastehelmi (sekaisin tummanvihreää ja kirkasta) oli parempi astiasto kakkukahveille ja synttäreille. Muistan, että jopa me pienet lapset saimme Kasthelmi-astiastoa käyttää juurikin juhlissa. Ultima Thule -lasi oli lapsena hienoin lasi mielestäni ja siihenkin liittyy muisto. Eräs täti, jonka luona vietin paljon kesiä, teki joka kesä mustaherukan lehdistä Louhisaaren-juomaa ja kuumana kesäpäivänä se maistui erityisen hyvältä Ultima Thulesta, josta se aina tarjoiltiin. Juoma oli muutenkin erityinen, koska kotonani sitä ei koskaan valmistettu vaan jouduin aina odottamaan, että pääsen kesän viettopaikkaan.
Olen itse hankkinut ison Ruska-astiaston kierrätyskeskuksia ja kirppareita käyttäen. Ultima Thulea ja Kastehelmeä on kertynyt sekä käytettynä että uutena. Ostan itse harvoin uutta mutta olen saanut niitä lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Puolassa myydään todella upeita (paikallisen tehtaiden) astiastoja pilkkahinnalla. Olen jo kaksi kuskannut suomeen autolomalla. Niitä löytyy käytännössä kaikkien tyylisuuntien ystäville.
Löytäisikö joku nettikaupan, mistä voisi tilata Puolasta astiaston? Lähtisin heti Puolaan hakemaan jos voisin.
En pidä astioista. Syön munakkaankin sormin. Jos joku kuitenkin on pakkp valita niin se Taika sarja missä on metsän eläimiä mutta en tiedä onko siitäkään astiastoja. Minulla on pari heiltä mukia ja pidän niistä.
Entäpä voisiko joku suositella sopivia aterinsettejä? Muuta kuin suomalaista? Haussa jokin siro ja moderni aterinsetti, joka sopisi valkeisiin astioihin.
Arabian KoKo astiat valkoisena ovat ajattomia, kauniimpi kuin Teema. Myöskin 24h pastalautaset ja kulhot käteviä. Kannattaa ostaa valkoisia astioita, varsinkin noita arabian sarjoja voi valkoisena kätevästi yhdistää toisiinsa. Ei kadulta jälkikäteen jos maku muuttu. Itse käytän servettejä ja pöytäliinoja väriä tuomaan. KoKo-sarjasta saa myös kivoja värillisiä yksittäisiä astioita kattausta piristämään. Myöskin Marimekon astioita voi hyvin yhdistää noihin valkoisiin sarjoihin.
Laseina kirkkaat ovat ajattomat, mutta itselläni Kartoista myöskin muutamia värillisiä settejä, välillä kivaa vaihtelua. Arkikäytössä Ikean lasit ovat olleet kestävämmät. Iittalan lasit eivät kestä loputonta astianpesukoneessa pyörittelyä, mutta ovat ajattomia ja kestäviä vieras-/juhlakäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Hyacinth Bucket'n Royal Doulton -astiasto. Jos naapurin akka ei ole hajottanut kaikkia kuppeja.
Ja kaksoislasitettuna tietenkin.
Pentikin Vanilja sarja on musta jotenkin niin ihana, toki myös perus arabia ja Marimekon esim. Siietolapuutarha ja räsymatto astiastot ihania. Tuota Räsymatto sarjaa Varmaan nyt hommaisin, jos rahoissa oisin! :)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tainnut ohittaa iän jossa pädetään astioilla. En osa sanoa haluanko mitään sarjaa kokonaan, kuulostaa jotenkin tylsältä.
Missä kohtaa AP kertoi haluavansa päteä astioilla? Jos sulle on ihan sama mitä eripari kippoja katat pöytään, niin joillekin meistä kaunis astiasto on hyvin oleellinen osa hyvää ruokaa ja esteettistä kattausta.
Miksi kaikkiin sisustusta tms. koskeviin ketjuihin ilmestyy vastailemaan näitä tyyppejä, jotka ei itse ymmärrä estetiikasta mitään ja haluavat sitten kokea ylemmyyttä esteeteikkoja kohtaan kertomalla, kuinka "tylsää" on haluta jotain sellaista, mistä nyt kulloinkin puhutaan?
Olen wanha piaru ja niinpä mun ehdoton suosikki on Arabian sata vuotta vanha Vineta-astiasto. Arkisunnuntaille laitan Villeroy&Bochin Vegetaa pöytään.
Villeroy & Boch Royal